Jag läste tre kurser som motsvarade 22,5 poäng på Psykologprogrammets valbara period, dvs
större delen av termin 6. När jag valde mina kurser utgick jag från listan med
tidigare godkända sådana men hittade även några andra kurser från kurskatalogen
som verkade spännande. Till slut blev det sociologi, hälsokommunikation och
ledarskapskommunikation jag läste.
Introduction to sociology
Denna kurs är som namnet antyder en väldigt grundläggande
introduktion till ämnet sociologi. Däremot var vissa begrepp nya även för mig
och jag tyckte att vi generellt diskuterade väldigt spännande teman, såsom
maskulinitet och socialisering. Dock tror jag att jag hade otur med min
seminarieledare (tutor) som var ganska oorganiserad och pratade
mest själv istället för att låta studenterna prata.
Kursen bestod av
ett seminarium och en föreläsning i veckan. Föreläsningen gick att se på nätet.
Seminariet gick ut på att diskutera det ämne som veckans föreläsning handlade
om. Varje vecka fick man även läsa något kapitel i kursboken och göra en
obligatorisk quiz på kurshemsidan. Vi
examinerades under kursens gång genom två mindre och en större skrivuppgift. På
slutet fanns en salstentamen som jag inte behövde göra eftersom jag redan hade
samlat ihop tillräckligt med poäng för att klara kursen.
Jag
är intresserad av sociologi och tyckte att kursen var rolig. Som psykolog är
det viktigt att vara medveten om hur stark de sociologiska faktorernas påverkan
på en människas beteende och psyke kan vara. Trots det var kursen relativt enkel
så om man vill utmana sig själv bör man välja något annat.
Introduction to communicating health
Kursen gick ut på att lära sig hur man
kommunicerar hälsobudskap till olika målgrupper, såväl till individer, större
grupper som allmänheten. Det lades vikt på individuella och gruppskillnader i
hur man exempelvis tolkar hälsomeddelanden och vilka sådana som ger bäst
resultat för vem. Under kursens gång gick vi igenom en mängd teoretiska modeller
för kommunikation, social förändring, marknadsföring och massmedia samt
applicerade dessa på hälsopromotion. Det var kul att vissa modeller var bekanta
sedan tidigare, såsom Health Belief Model och Stages-of-change.
Varje vecka innan
seminariet hade man obligatoriska online-aktiviteter att göra; vanligtvis
innebar detta ett par-tre artiklar att läsa och frågor att svara på. Svaren
fick man lämna in till läraren för utvärdering. Sedan fick alla kort individuell
feedback inför klassen i början av
lektionen vilket jag tyckte var lite konstigt.
Kursen examinerades
med fyra större uppgifter – en reflekterande essä, en poster för att
kommunicera något hälsobudskap, en rapport där vi fick analysera samt utvärdera
tidigare folkhälsokampanjer och till slut en muntlig gruppresentation. Det
fanns ingen tenta på slutet men man fick endast missa 2 av 12 seminarier för
att bli godkänd.
Av alla kurser jag
läste var denna den mest utmanande. Det fanns mycket att hålla koll på och
betygsättningen var ganska sträng. Min kritik till kursen är att instruktionerna
till uppgifterna var ganska otydliga och att under seminarierna läste
seminarieledaren rakt av det som stod på slides’en.
Trots allt tyckte jag att ämnena var intressanta och jag fick ändå ut ganska
mycket av kursen. Är man intresserad av hälsopromotion är kursen utan tvekan
värd att läsa men man får räkna med en hög belastning.
Managerial communication
Kursen handlade om hur kommunikation funkar på
en arbetsplats och vad man som ledare kan göra för att förbättra gruppdynamiken.
Till exempel gick vi igenom problemlösning, beslutsfattning och
konflikthantering i grupp. Att det vi gjorde kändes verklighetsbaserat och hade
praktisk nytta inför framtiden var en stor styrka.
Varje
vecka fick man titta på online-föreläsningar och svara på quiz-frågor som handlade om teorin bakom veckans ämne. Workshoppen
stod för praktikdelen; där skrev vi t ex CV-er, gjorde intervjuer med varandra,
försökte lösa problem och fatta beslut i grupp. Vi examinerades under kursens
gång genom både individuella och gruppuppgifter som man fick tid att jobba med
under själva lektionerna (därav workshops
istället för seminarier).
Av
de kurserna jag läste var denna nog min favorit. Jag lärde mig mycket och kände
mig aldrig uttråkad eller rastlös under lektionen. Den enda kritiken till
kursen är att de olika personlighetstest som användes saknade evidens (t.ex. MBTI)
och resultaten tolkades lite för lättsamt. Annars kan jag starkt rekommendera
kursen!