Allmänt
Kurserna på UCD
pågick samtidigt, vilket innebar att de teoretiska kurserna tentades av under en
två veckorssperiod i december, förutom detta fanns det tillhörande uppsatser
till kurserna vi läste. En av fördelarna med detta var att kunskaperna kunde bearbetas
under en längre tidsperiod. Fördelarna med KI´s utbildningssystem jämfört med
UCD är dock att det är lättare att kunna fokusera på en kurs i taget. I mitt fall varvades teori med praktik, vilket innebar
att jag hade tre dagars teori och två dagars praktik per vecka.
Praktik
Min praktik pågick i totalt 12 veckor på tre avdelningar, vilket innebar att jag fick spendera tre veckor på "Acute medicine department" och tre veckor på "Emergency department" samt sex veckor på "Surgery department". Att det skulle bli så få praktikdagar var jag inte beredd på när jag genomförde ansökan till utbytet på Irland, eftersom jag trodde att de hade en längre terminsperiod. Inför min praktik på UCD fanns ingen praktisk förberedelse av teoretiska föreläsningar eller övning via Klinisk tränings centrum (KTC). Jag anser att KI´s upplägg av de kliniska placeringarna är mycket bättre, för att då blir man förberedd teoretiskt och praktiskt via KTC samt man får en möjlighet att komma in i rutinerna på praktiken.
Erasmus clin plac (3A)- Acute Medical Assessment Unit
Denna avdelning var öppen dagtid och de hade hand om patienter med akuta medicinska problem. På denna avdelningen fick jag dagligen möta nya patienter, vara med och journalföra dessa genom att ställa frågor från en pappersjournal mall. Förutom detta fick jag vara med för att hämta in nya patienter från emergency department, beräkna NEWS, utföra EKG, samt ordna rent sängarna till nya patienter.
Erasmus clin plac (3B) - Emergency Ward Unit
På emergency avdelningen möte jag patienter som kom akut till sjukhuset. De visade och berättade hur de prioriterade patienterna som kom in till akuten. Patienterna fick beskriva vilken typ av besvär de hade och därefter blev de graderade efter hur akut deras besvär ansågs vara. Här fick jag observera när de gjorde denna bedömning, samt ta NEWS och utföra EKG. Jag såg hur de omhändertog patienter i kritiska skedden, som tex en patient som kom in för en misstänkt Stroke. Jag vara även med och utförde HLR och fick då lärde jag mig hur samarbetet kan gå till när en person får ett hjärtstopp.
Erasmus clin place (3C) -Surgical Ward
På denna avdelning vårdades patienter både före och efter operation. Varje morgon gav nattpersonalen muntlig rapport om samtliga patienters tillstånd. Efter detta bestämde de hur arbetsfördelningen skulle uppdelas och efter då gjordes även en kortare rapport i mindre grupper av vad som behövde göras för respektive patient. Här fick jag lära mig vilka förberedelser som gjordes innan operation, samt omvårdnaden efter detta. På denna avdelning fick jag även vara med och lägga om operationssår, samt lära mig mer om läkemedel relaterade till operation och smärta.
Teoretiska kurser
Nursing in diverse
settings
Denna kurs hade en huvudansvarig lärare med olika
föreläsare. Dessa föreläsningar handlade om alltifrån omvårdad vid cancer, kemoterapi, samt vård vid livets slutskede. Denna kurs examinerades genom tre mindre uppsatser på 600 ord vardera samt ett slutprov.
Management and quality improvement
Denna kurs handlade i om chefernas roll. hur vården kan förbättras samt betydelsen av ett välfungerande ledarskap i vården. Denna kurs hade föreläsningar där föreläsaren aktivt bidrog till att involvera oss studenter i diskussioner. Denna kurs examenerades genom en större uppsats på 2500 ord som handlade om att vi kritisk skulle diskutera chef och ledarskap i relation till sjukvården. Denna kurs var väldigt intressant och lärorik, eftersom vi aktivt fick delta i diskutionerana och uppmuntrades till att tänka efter själva.
Medical/Surgical
Kursen handlade om sjukdomar i matspjälkningskanalen. Vi fick lära oss bland annat om hur operationer gick till vid operation av tarmen. Undervisningen skedde genom föreläsningar, grupparbeten samt klinisk träning i mindre grupper där vi fick öva på att sätta på och ta av ostomier. Vi examinerades genom att skriva en uppsats på 1500 ord som handlade om omvårdnaden av patinter som skulle få en ostomi samt en skriftlig sluttenta.