Reserapport - KI-student
Kirkjufell
Lärosäte: Háskóli Íslands - University of Iceland
Utbildningsprogram: Tandläkare
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 17/18
Namn: Jonathan Wiberg
E-postadress: jonathan.wiberg@stud.ki.se

Innan avresa

Så fort jag påbörjade min utbildning på tandläkarprogrammet vid KI insåg jag det, att jag inte kunde missa chansen att under åttonde terminen få ta med mig all den kunskap jag då erhållit i bagaget från KI och testa vingarna i ett annat land. Få saker har känts så kittlande som det. Med beslutet att faktiskt åka bort från Sverige, återstod bara problemet ”var?”.

Med ett enormt intresse för naturupplevelser, fotografi men i synnerhet odontologi föll valet ganska enkelt på Háskoli Íslands i Reykjavík. Islands tandläkarhögskola har sedan väldigt många år haft ett enormt gott rykte, både med avseende studiekamrater, små kurser med goda möjligheter till lärarhjälp, en ohotad plats på tronen som utbildningsorten där utbytesstudenterna får arbeta mest kliniskt, med mera. Jag har under hela utbildningen törstat efter mer klinik, mer kunskap om material, mer patientkontakt. Om det var någonstans jag visste att jag (nästan) kunde stilla den nyfikenheten så var det i Reykjavík.

Tack vare ett stort engagemang, envishet, fantastiska lärare på KI och en gnutta tur fick jag sommaren 2017, lite mer än ett halvår innan jag hoppades att jag skulle få åka iväg, besked om att jag skulle få åka på ett utbyte till Island januari till april 2018.

Hösten ägnades åt förberedelser inför våren och där prövades för första gången min förmåga att inse att många av de problem jag inte vet hur de ska lösas, nej det vet ingen annan heller. Därför är det väldigt nyttigt att börja i tid.

 

I kommunikationen med Islands universitet gick det långsamt, många saker var otydliga och frustrerande, men det beror till största del på att vi på KI har rutiner för allt medan mindre universitet ibland löser problemen allt eftersom de kommer upp. KI ställde alltid upp för mig och gav mig stöd, ville hjälpa, men någonstans är det den enskilda studentens ansvar att saker faktiskt blir gjorda, och det hade jag inga som helst problem med.

Som kontaktpersoner på HÍ kan jag varmt rekommendera den internationella koordinatorn, och den inofficiella klinikchefen på skolan som är sköterska och har koll på allt

Däremot är den administrativt ansvariga, som man automatiskt först får kontakt med, ganska löst bunden till skolan och har ganska dålig koll på saker och ting som händer.

 

Boende började jag söka i september 2017, och tur var det för att ordna boende i Island är en utmaning som heter duga, men mer om det lite senare.

Även om det var en hel del förberedelsearbete under hösten byggde det upp den så småningom enorma resfebern, så jag hade inte velat vara utan det heller!

Något som är positivt med Island är att man inte behöver några särskilda vaccinationer eller hälsointyg inför ankomst, som till vissa andra universitet.

De isländska tandläkarstudenterna köper sina egna klinikkläder som de tvättar själva, så innan man som svensk student åker iväg måste man gå till tvätteriet på KI ca 1,5 månad innan avresa och beställa 3-4 uppsättningar av klinikkläder så att man inte står utan klinikkläder när det väl är dags för patientarbete.

 

Om man har tid över måste jag också rekommendera att researcha Island som land, bestämma sig för vad man vill upptäcka, vilka källor man vill bada i, vilka glaciärer man vill se. Något jag kan gå i god för är att när man väl är där, så går tiden sanslöst fort och vips så är man på hemmaplan igen.

Seljalandsfoss

Ankomst och registrering

Innan man bokar resa till Reykjavik är det bra att höra med deras internationella handläggare när deras termin börjar och när de vill att man är där. Jag reste dit den 5 januari och visste då att jag inte skulle ha några patienter på ytterligare en vecka, men då jag ville maximera mina möjligheter att få göra så mycket som möjligt under mitt utbyte ägnade jag den veckan att försöka hitta lämpliga patienter och kontakta dem för att boka tider.

 

Registrering på universitetet görs inte på det campus där man arbetar med patienter, Læknagarður (läkargården), utan på universitetscentret Háskólatorg. Registreringen går väldigt fort och där får man också sin mailadress på universitetet precis som vi har och inloggningsuppgifter till UGLA, den isländska motsvarigheten till PingPong.

När man registrerat sig vistas man bara på Læknagarður, om man inte vill besöka universitetets bokhandel eller plugga ostört i biblioteket dvs.

 

På skolan är alla enormt hjälpsamma och de förväntar sig knappt att man vet hur saker fungerar ens efter 3,5 månad, så inga frågor är för dumma. Om man reser dit lite tidigare så gör man sig själv en ytterligare tjänst, nämligen att be om en rundvandring i skolbyggnaden och på kliniken för att få veta var man byter om, hämta ut en skåpnyckel från vaktmästaren, bekanta sig med var alla instrument och material på kliniken finns, få inloggninsuppgifter till klinikdatorerna och självklart hälsa på all trevlig personal, lärare och tandsköterskor.

 

De isländska studenterna studerar hårdare än vad vi gör i Sverige, de har mycket högre ställda krav på sig och förväntas t.ex. på kliniken, mitt under en patientbehandling, kunna svara på allt en specifik lärare någon gång tagit upp i en föreläsning. Även om alla vet att olika universitet är annorlunda kommer allt ansvar för att få information om saker, organisera sin tid, lägga upp sitt patientarbete osv till slut ner på en själv som utbytesstudent. Ingen kommer påminna om den där labbsedeln som skulle skickas till teknikern, det där avtrycket som måste slås ut innan kl. 17.00 eller den där uppvaxningen du måste göras på prekliniken. Detta är självklart på gott och ont, men det är fantastiskt att känna ett sånt stort förtroende för sin kompetens från sköterskor, andra studenter och lärare. Säger du att du kan preppa för en helbro 12.30 så förväntar de sig ett perfekt 12-ledsavtryck vid 16.00. Med det sagt inte säkert att det är särskilt klipskt att försöka sig på det på termin 8…


Länk till HÍ:s hemsida: https://english.hi.is/university/prospective_exchange_students

Stokksnes

Ekonomi

Island är dyrt. Folk hade förklarat för mig att det var betydligt dyrare än Sverige men jag blev trots det förvånad när jag började räkna ihop kostnaderna. Mycket beror på 2008-krisen då Island drabbades otroligt hårt. Landet har sedan dess satsat stenhårt på turismen och lärt sig att ta betalt för allt, allt. Den isländska kronan är i skrivande stund väldigt stark och därför är det för många europeiska länder, inklusive Sverige, ett väldigt dyrt land att turista i. 

 

Den enorma förfrågan från turister och det låga utbudet (landet är ju pyttelitet) har lett till stigande priser på alla fronter. Att ta en fika (kaffe och fikabröd) på stan går gärna på 100;-, en kebabrulle 2 på natten 200;-, en burgarmeny på en Flippin’ Burgers/Svenska Hamburgerköket-liknande restaurang 300;-, en middag för två 2.000;-. Jag letade länge efter ett så prisvärt boende som möjligt och där jag till slut hamnade betalade jag ca. 8.000;-/månad för ett litet rum på ett vandrarhem. Tips för att spara pengar är att laga mat själv och ha med matlåda till skolan. De isländska studenterna äter oftast mat de köper i kafeterian för ca. 80;-, men alla tandläkarstudenter äter ändå i tandläkarstudenternas uppehållsrum Félagsherbergi (Féló) så det går alldeles utmärkt att ha med sig egen mat.

 

Det finns olika prisklasser på mataffärerna där Bónus är den billigaste, där de ändå har ett bra utbud. Ett bättre utbud till en lite dyrare peng hittar man på Krónan.

Försök att ta dig runt så mycket som möjligt genom att gå eller hyra/låna en bil tillsammans med andra så att ni kan dela på kostnaden, då kollektivtrafiken inte direkt är den mest prisvärda.

Islandshästar och får på vägarna, ÖVERALLT!

Boende

För närvarande är den isländska bostadsmarknaden i alla avseenden en ”säljarens marknad”. Med en ofantlig mängd turism, många utomstående som vill flytta till Island, höga markhyror för hyresvärdarna samt en låg nybyggnationstakt leder det till generellt sett höga hyror för en så pass liten stad.

Dock finns det ett antal tips. Facebooksidan ”Leiga” är den inofficiella hyresmarknaden i Reykjavik, där alla som antingen behöver boende eller vill hyra ut laddar upp ett inlägg där man t.ex. beskriver vad man är ute efter, var man vill bo och vad man har för budget.

Ett annat alternativ är att man letar upp så kallade guesthouses, vandrarhem, i det närområde man önskar bo. Lättast är sedan att ringa eller maila dem för att höra om de har möjlighet att erbjuda en långtidsvistelse till en fast månadskostnad. Jag skrev till ca. 15 guesthouses innan jag hittade ”rätt”. Mitt tips är verkligen att man bor inom postnumret 101 RVK, för att ha någotsånär nära till skolan.

 

Jag fick ett litet rum med säng, en liten byrå och fönster ut mot gatan. Dusch och toalett var gemensam med 2 andra rum. Köket var också gemensamt men antalet gånger jag använde det kan jag räkna på mina fem fingrar på grund av den ohygieniska standard som där rådde.

Jag klarade mig helt okej på mitt boende men kan inte säga att jag rekommenderar det till någon, framförallt inte då jag tyckte min hyra var hög på ca. 8000 SEK/månad.

Det hjälper verkligen att vara ute i så god tid som möjligt för att kunna jämföra boenden, leta recensioner och pressa priser.

Svartifoss

Studier allmänt

Jag älskade det isländska utbildningsväsendet och sättet som mitt utbyte var upplagt på. Just på tandläkarutbildning är det väldigt stor skillnad mellan KI och HÍ (Háskóli Íslands). Island har mycket färre föreläsningar och seminarium och mycket mer patientkontakt och tid på kliniken. Studenterna förväntas läsa kursböckerna pärm till pärm och läsa nypublicerade studier på sin fritid för att kunna svara på de frågor lärarna ställer när de är på kliniken. 

 

Kliniskt har de generellt mycket bättre färdigheter än KI:s studenter, och det vore väldigt konstigt annars. De isländska tandläkarstudenterna pluggar 6 år, och från år 4 till år 6 är de på kliniken förmiddag och eftermiddag måndag till torsdag samt fredag förmiddag.

Det första de gör på år 4 är t.ex. 3 st helproteser, och somliga studenter gör upp emot 40-50 protetiska led (kronor och broar) innan de tar examen, bara för att ta ett exempel. Områdena där jag upplever att deras kunskap är bristande är hygien, endodontisk aseptik, kritiskt tänkande samt självreflektion.

 

Journalsystemet de arbetar med är Opus, så det är en enorm fördel som student från KI att redan vara van vid journalsystemet och inte behöva lära sig ett nytt!

 

Då de är upptagna med patienter varje dag har de ett antal föreläsningsveckor varje termin där de måndag till fredag, 08.00-17.00 har ”back to back” föreläsningar för att tillgodose sig kunskap och ta reda på vad de behöver lära sig själva.

 

Det kliniska arbetet är mycket mer självständigt i Island. Man ansvarar själv för att leta rätt på just den patienten som passar ditt utbildningsbehov, man ansvarar helt över sin egen tidbok (vill man boka in fyra patienter för lagningar en förmiddag går det bra så länge man är tillräckligt snabb), lärarna blir väldigt upprörda om man sitter en timme utan patient och inget att göra och det har väldigt stort förtroende till att man klarar av de kliniska momenten helt utan handledning. 

 

För mig passade det jättebra, det var allt som jag i vissa stunder saknat på KI och sättet att arbeta, administrera och möta patienter utvecklade mig både som person och kliniker enormt mycket.

 

Ett hett tips jag kan ge är att föra dagbok över din kliniska vardag. Jag hade med mig en bok där jag efter varje klinikpass skrev ca. 1 A5-sida över vad jag gjort, vad som gick bra, vad som var svårt och vad jag lärt mig. Därefter bad jag läraren som hjälpt mig mest signera den anteckningen. Detta är alltså utöver daganteckningarna i datorn.

Fördelen med att göra detta är att det blir mycket lättare att få kurser tillgodoräknade i Sverige, det är ett roligt minne för resten av livet och det hjälper en att skriva sin reserapport.


Tentorna som man har på KI är det inga problem att skriva på distans i Island. Tänk bara på att det är ditt eget ansvar att se till så att ansvarig person på HÍ fått tentan i god tid innan!

Två kursare vid patientbehandling

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 8 på KI

Tandläkarhögskolan har ett eget utbytesprogram för utbytesstudenter som innebär att man får skapa sitt eget schema. Jag valde att i det närmaste helt och hållet följa år 5 då jag dels var intresserad av deras ämnen men också för att de låg närmast min kunskapsnivå.

 

Mitt veckoschema såg ut som nedan (tillsammans med en sammanfattning av vad jag hann med i respektive ämne):

 

Måndag förmiddag – protetik: Med väldigt duktiga lärare där vissa t.o.m är världskända håller protetikutbildningen enormt hög klass i Island. Jag hann göra två gjutna pelare, två singelkronor, en treledsbro, en HÖK och en PUK. En stor skillnad mot KI är tillvägagångssätten och vilka material man använder, där jag föredrog KI:s sätt ibland och HI:s sätt ibland. Generellt är det en lärare på sal för helproteser, en lärare för partialproteser, två för kronor och broar och en för helbroar och implantat. De litar som sagt mycket på studenterna och man utvecklas enormt mycket.

 

Måndag eftermiddag – kirurgi: På kirurgin gör man på år 5 vanliga extraktioner samt vissa op-ex:ar. På år 6 gör man i princip bara op-ex:ar. På sal har man alltid två käkkirurger som lärare, både enormt kompetenta och villiga att lära ut alla sina tips och tricks. På kirurgin dukar de alltid upp sterilt, vilken är en skillnad från KI. Jag extraherade ca. 15 tänder och op-ex:ade en uk-8:a. Utöver det assisterade jag på ca. 25 ytterligare extraktioner, 10 ytterligare op-ex:ar och ca. 10 implantatoperationer.

Dessutom arbetar käkkirurgerna på sjukhuset och det ingår i studenternas utbildning att de ska auskultera en dag på käkkirurgen, vilket även jag gjorde. Där fick jag assistera på två operationer, en ”bi-max” (bimaxillär ortognatkirurgi med Le Fort 1 ök och sagittal split uk) samt borttagande av en distraktor fixerad i kraniet på en patient med Down’s syndrom.

 

Tisdag förmiddag – tannfyllning:Motsvarar vår cariologiundervisning. Tre lärare på sal konstant, men då år 4, år 5 och år 6 har tannfyllning samtidigt är det en lärare per kurs (8 personer). Samtliga lärare är specialister i ”operative dentistry” och alla har specialiserats i USA. De är väldigt kliniskt duktiga och lägger ett mycket större fokus på teorin bakom operativ fyllningsterapi, de kräver att studenterna kan allt om olika bondinggenerationer och kompositer. Även om jag är en stor nörd när det kommer till dentala biomaterial kändes det inte som att jag kunde någonting när jag kom dit, men man lär sig snabbt! Jag hann göra ca. 30 kompositfyllningar av alla olika klasser och jag fick se väldigt mycket primärkaries. Det finns det nämligen gott om på den lilla vulkanön i norr.

 

Tisdag eftermiddag – parodontologi:Fungerar till stor del som på KI. Man träffar en patient, undersöker, upprättar en terapiplan, utvärderar och planerar vid behov ny terapi. För att det är en skola och för att studenterna ska hinna med sina krav har de en läkningsperiod på mekanisk infektionsbehandling på 4 veckor istället för 12. Studenterna parod-op:ar på egen hand med sköterskeassistans. Läraren kommer bara in vid vissa moment, ungefär som när man ska göra en fyllning på KI. Jag behandlade 5 patienter, vissa med grav parodontit, men hade ingen patient själv som hade behov av parodontal kirurgi. Däremot assisterade jag på ca. 10 parodoperationer.

 

Onsdag förmiddag – protetik: Precis likadant som måndag förmiddag.

 

Onsdag eftermiddag – endodonti:Man har en lärare i endodonti, en jätteduktig specialist som studerat i Schweiz. Tydligen råder det olika skolor om endodontisk aseptik och i Schweiz har studier visat att det inte ger ökad lyckandefrekvens. Det skär i mitt bacilluskrädda hjärta men bortsett från det är passen otroligt bra. Man får hjälp precis när man behöver och om något går åt fanders är läraren alltid lugnet själv. T.ex. var det en tjej som hamnade utanför kanalen och började instrumentera det juxtaradikulära benet… Det är INTE bra, men allting löser sig! Här han jag med att behandla två molarer, en tvårotig premolar och en incisiv. Incisiven var kraftigt missfärgad så där gjorde jag även en intern blekning.

 

Torsdag förmiddag – tannfyllning: Beskrivet ovan.

 

Torsdag eftermiddag – parodontologi: Också det nämnt tidigare.

 

Pedodonti och ortodonti hade jag sporadiska erfarenheter av genom att jag assisterade några gånger, men tack vare att väldigt få barn kunde engelska samt att alla de isländska studenterna jobbade i jämna par med varandra fanns inte någon självklar plan för hur jag skulle kunnat utfört sådana behandlingar.


I och med att jag hade fredagar ledigt och tänkte ”jag vet inte när jag får träffa sådana här lärare igen” var jag (kanske enligt somliga) lite fräck och frågade 3 lärare, en protetiker, en specialist i operative dentistry och en käkkirurg om jag kunde få komma till deras privata kliniker och auskultera. Så under ett antal fredagar arbetade jag som sköterska på deras kliniker och lärde mig både kliniska tips men framförallt hur man på olika sätt kan bedriva privattandvård på ett sätt jag inte kommit i kontakt med i Sverige.

Det världskända konserthuset Harpa

Språk och kultur

Att Island är ett nordiskt land likt Sverige märks tydligt. Tempot är detsamma, folk är trevliga, men uppskattar även sitt personliga utrymme. Man sätter sig där det inte sitter någon, snarare än precis bredvid någon. Generellt är islänningarna lite ”kyligare” än vad svenskar är och även om jag träffade fantastiskt många härliga människor är folk lite mer reserverade.

 

Isländskan är en cocktail av alla nordiska språk, eller snarare det språk närmast ur-nordiskan de övriga distanserat sig från. Det är inget lätt språk, men om man vet sammanhanget kan man ändå snappa upp det mest övergripande från ett samtal. Islänningarna lär sig danska i skolan, men framförallt är de alla otroligt duktiga på engelska, så den främsta kommunikationen sker på engelska. 

 

Något jag dock blev förvånad över var hur många som talade svenska. Hälften av mina patienter och 30% av mina lärare pratade flytande svenska, vilket kändes väldigt skönt då man slipper anstränga sig för att samtala på något annat än sitt modersmål. Anledningen till att så många kan svenska är att väldigt många islänningar pluggat, jobbat eller har släkt och vänner i Sverige.

Svínafellsjökull

Fritid och sociala aktivteter

Reykjavik är en mycket populär utbytesort för utbytesstudenter från hela Europa, så man kan vara säker på att det alltid finns studenter som säger ja till att jaga norrsken på helgen. Jag hade dock en väldig tur då jag hamnade i en kurs som var otroligt välkomnande, så mina kompisar på fritiden var mina isländska kursare!

 

En populär aktivitet på skolan är så kallade ”vísos”, direkt översatt studiebesök. Skolans elever blir inbjudna till lärares eller privattandläkares kliniker runt om i närområdet för att se hur kliniken ser ut. Där bjuds det på mat, dryck och dans, väldigt trevligt!

Dessutom anordnas årligen den stora ”Árshátið” som är en bal där folk är uppklädda till tårna och samtliga skolans lärare närvarar.

Islands populäraste skidort Akureyri ligger ca. 8-9 h bort från Reykjavík och dit åker nästan alla tandläkarstudenter i början av mars varje år för att åka skidor, gå på afterski och umgås. Studenterna får ledigt för detta då det sammanfaller med en årlig tandläkarkonferens med föreläsningar och seminarium.

 

Island är ett enastående vackert land, det vackraste jag någonsin besökt, och jag kan verkligen inte understryka nog hur starkt jag rekommenderar att låna/hyra en bil och åka runt till alla fantastiska sevärdheter runt hela ön. Nedan följer mina starkaste tips: Geysir, Jökulsarlón, Goðafoss, Seljalandsfoss, Stokksnes, Kirkjufell, Skogafoss, Svartifoss, ta guidade turer på glaciärer, ta guidade turer under glaciärer, Reynisfjara.

Skogafoss

Sammanfattning

Jag är evigt tacksam för att ha fått chansen att åka på utbyte till Island. Det var så fantastiskt mycket bättre än jag någonsin kunnat hoppas på, och det sagt ur alla avseenden. Jag är en mycket bättre kliniker tack vare mitt utbyte och jag vågar säga att jag, framförallt i början av mitt yrkesliv, kommer vara en långt mycket bättre tandläkare tack vare den här upplevelsen.

 

Jag vill rekommendera alla som funderar på att åka att göra slag i saken och göra det, och våga säga ”ja” mest hela tiden, allt blir så mycket roligare då! Jag bestämde mig innan jag åkte för att detta var en resa där jag visste att jag skulle spendera mycket pengar och det accepterade jag för jag ville hellre följa med på exempelvis en middag, konsert eller skidresa den enda gången i livet jag skulle få den chansen, än att säga nej. Därför var jag noggrann att spara så mycket pengar som möjligt innan mitt utbyte och veta att det var under våren de var ämnade att användas. 

 

Island är ett fantastiskt land med ett lika fantastiskt folk och det enda som är tråkigt är att jag nu inte går termin 7 och har allt detta fantastiska framför mig. 

Jag och mina underbara kursare