Reserapport - utresande lärare
Mitt I Melbourne - och Mitt Möte Med Monash University
Lärosäte: Makerere University
Utbildningsprogram: Barnmorska
Utbytesprogram: Linnaeus-Palme
Termin: Vårtermin 11/12
Antal dagar: 21
Namn: Lena Rolfhamre
E-postadress: Lena.Rolfhamre@Karolinska.se

Boende

 

Jag kom fram till Entebbe efter 9 timmars försening pga. regn och storm i Amsterdam. Växlade pengar och fick låna en dator på flygplatsen, så att jag kunde leta fram telefonnumret till koordinatorn på Makerere Universitet. Jag fick snabbt kontakt med henne, hon beställde en taxi som kom till flygplatsen och körde mig de ca. 4 milen från Entebbe till Kampala, pris 40 USD. Jag njöt av taxiresan till Kampala, den vackra naturen, all grönska, dofterna och myllret av människor.

 

Vid universitetet mötte koordinatorn upp. Hon hade bokat en lägenhet till mig inne på Makerere Campus för 60 USD per natt. Vi åkte gemensamt dit. Lägenheten såg mer ut som en källarlokal än som en lägenhet, så jag tackade nej till den och vi åkte vidare till Makerere Guesthouse där jag några dagar tidigare blivit erbjuden ett rum för 45 USD per natt. Tyvärr var det rummet upptaget när vi anlände. De hjälpte till med kontakt till NUFU House som också ligger inne på Campus området, alldeles bredvid botaniska trädgården. Vi promenerade dit och möttes av ett vackert gammalt hus med en stor välskött trädgård. Jag hälsades välkommen av husfrun Margrete. Inne i NUFU House var rummen, totalt 5 stycken, enkelt och funktionellt inredda, pris 28 USD per natt inklusive frukost och fri internetuppkoppling. Kände mig mycket nöjd och glad över att slutligen hittat detta boende. http://nufu.mak.ac.ug/nufu_house.html

Språk och kultur

 

Undervisningen sker på engelska som är det officiella språket i Uganda.

 

Mot bakgrund av mina tidigare erfarenheter från sjukvården i afrikanska länder upplevde jag inte den ugandiska kulturen som särskilt avvikande. Resurserna är begränsade och människorna är många. Synen på och värdet av människoliv avviker avsevärt från den som råder i Sverige och det kan ibland vara svårt att hantera skillnaderna.  

 

Jag upplever det alltid lika frustrerande när kvinnor, barn, anhöriga, kollegor, studenter bemöts med kränkande attityder. Ett exempel var när en ugandisk student suturerade en bristning i perineum på en nyförlöst kvinna. Hon grät av smärta och studenten vägrade ge henne mer smärtlindring, trots att det fanns läkemedel kvar i sprutan. Studentens kommentar var: Hon har fått så det räcker, hon har inte ont! Ett annat exempel var när två barnmorskor skriker till den födande kvinnan som har värksvaghet i utdrivningsskedet: Krysta, krysta, gör som vi säger, annars dör barnet, vill du verkligen det....?

 

En annan frustrerande iakttagelse var att se att det fanns medicinsk utrustning och material i ett låst rum, som användes sparsamt.

 

 

Fritid

 

Kampala har på senare år i allt väsentligt präglats av lugn, relativt god säkerhet och en förhållandevis låg kriminalitet. Småkriminaliteten, som stölder och väskryckningar, är utbredd om tillfällen ges. Man bör undvika smycken, klockor etc. som "sticker ut" liksom att gå runt med alltför mycket kontanter i plånboken. På senare tid har förekomsten av kreditkortsbedrägerier ökat, särskilt i form av så kallad skimning i uttagsautomater. Förarna av taximotorcyklar (så kallade Boda-Bodas) uppges ibland vara inblandade i diverse kriminalitet som rån och stölder.

 

Taxi kan beställas via flera etablerade bolag. Sedvanlig aktsamhet bör iakttas efter mörkrets inbrott. I likhet med många andra utvecklingsländer utgör den ständigt ökande trafiken i kombination med bristande trafiksäkerhetstänkande sannolikt den största faran för besökare. Stor uppmärksamhet bör iakttas när man rör sig i trafiken. Alltför höga hastigheter, undermåliga vägar, bilar och bilförare resulterar i ett stort antal trafikolyckor, varav många med dödlig utgång. Bilkörning efter mörkrets inbrott bör undvikas, särskilt på landsbygden. Viss risk för rån/bilkapningar finns, särskilt i glest trafikerade områden. En lika enkel som effektiv säkerhetsåtgärd är att alltid hålla bildörrarna låsta och fönstren stängda under färd. Om man som utländsk besökare är inblandad i en trafikolycka, eller bara stannar till vid en sådan för att hjälpa till, finns reell risk för "lynchstämning" på platsen, oavsett goda intentioner eller vem som varit vållande. Skulle man vara inblandad i en trafikolycka gäller det att snabbt kontakta polis eller myndighet och att aktivt tänka på sin egen personliga säkerhet och vidta lämpliga åtgärder.

 

Taximotorcyklar (så kallade Boda-Bodas) bör undvikas då dessa är kända för vårdslös körning och ofta är inblandade i trafikolyckor och sällan erbjuder passagerare möjligheten att bära hjälm.

 

Under min tid i Kampala fokuserade jag på kliniken och att bearbeta alla mina intryck. Den första veckan hade jag fullt upp med att bara hitta runt på Mulago Hospital och i min närmsta omgivning, köpa simkort till telefonen, hitta till närmsta supermarket, säkraste vägen till sjukhuset etc.

 

Två svenska barnmorskestudenter från KI var i Kampala under den tid jag var där och efter mina första två veckor anslöt även en kollega från KI. Vi hade sällskap och utbyte av varandra under lediga dagar. Ett par lediga dagar tillbringade vi på Karibia Country Club som är ett stort hotell med västerlänsk karaktär. Hotellet har ett stort gym, simbassänger, tennisbanor, basketplan, jacuzzi och bastu. Det var skönt att sitta i en solstol och bli serverad lunch vid poolkanten, medan vi tillsammans reflekterade över våra erfarenheter och intryck från kliniken och kulturen i allmänhet.http://www.kabiracountryclub.com/ 

 

En trevlig utflykt var när vi tog lokalbussen till Entebbe där vi besökte Uganda Wildlife Education Centre som ligger på stranden av Victoriasjön. Centrets yta är 72 hektar och har ett brett utbud av inhemska vilda djur som var placerade i sina naturliga miljöer i tre av Ugandas ekosystem: våtmarken, savann och skog http://uweczoo.org/.

 

En söndag blev vi hembjudna till Scovia. Hon är lärare på Nursing/Midwifery school och har besökt oss i Sverige ett par gånger. Vi blev bjudna på en god traditionell lunch tillsammans med hennes gästvänliga familj i deras nybyggda villa, som ligger på en kulle med vacker utsikt över Viktoriasjön.

 

Från universitetets internationella enhet ordnades studiebesök en förmiddag på ett barnhem med föräldralösa barn, en annan aktivitet var en helkväll med Afrikansk dans. 

 

Längs Acacia Avenue fanns i mitt tycke många trevliga restauranger som är värda ett besök.

 

Bland de populäraste turistmålen är bergsgorillorna i Bwindi och Mgahinga nationalparker i sydväst, om jag kommer tillbaks till Uganda skulle jag gärna vilja göra ett besök i någon av dessa nationalparker.

 

 

 

 

Övrigt

 

Fakta om Uganda:

 

Officiellt namn: Republic of Uganda/Republiken Uganda
Yta: 241 551 km2
Folkmängd: 34,5 miljoner (13.5% i städer)
Huvudstad: Kampala (Ca 1 700 000 invånare)
Språk: Officiellt språk engelska; 40-tal lokala och regionala språk varav luganda och swahili är störst
Religion: Kristna ca 80% (majoritet katoliker), muslimer ca 10%, övriga hinduer samt utövare av traditionella afrikanska religioner
Statsskick: Republik, Enhetsstat
Statschef: Yoweri K. Museveni
Premiärminister: Amama Mbabazi
Utrikesminister: Sam Kutesa
Politiskt system: Flerpartisystem. Regeringsparti: National Resistance Movement (NRM), Huvudsakliga oppositionspartier: Forum for Democratic Change (FDC), Uganda People's Congress (UPC), Democratic Party (DP), Justice Forum of Uganda, Conservative Party (CP)
Kommande val: President- och parlamentsval 2016
Valuta: Ugandiska Shilling, 1000Ush = ca 2.5 SEK (november 2011)
BNP per capita: 509 USD (2010)
BNP-tillväxt: 5,2% (2010)
Inflation: 9,4% (2010)
Valutareserv: Täcker 3,4 månaders import (oktober 2011)
Biståndets andel av statsutgifterna: ca 30%
Utlandsskuld: 17,7% av BNP (2010)
Viktigaste näringar: Jordbruk, livsmedelsförädling
Export: 24% av BNP (2010)
Import: 34,3% av BNP (2010)
Viktiga handelspartners: EU, Kenya, Indien, Sydsudan, DRK (Demokratiska Republiken Kongo), Rwanda, Kina, Förenade Arabemiraten.
Arbetslöshet: Troligen mycket utbredd. Tillförlitliga uppgifter saknas dock.
Befolkningstillväxt: 3.1% (2010-2015)
Förväntad livslängd: Kvinnor 55 år, Män 54 år (2010-2015)
Läskunnighet: 74% (2010)
Human Development Index 2011 Ranking: 161 (av 187)
Gini Index 2011: 44.3 (0 = total jämlikhet, 100 = total ojämlikhet)
Corruption Perceptions Index 2010 Ranking: 127 (av 178)
Pressfrihetsstatus: Delvis fritt (Freedom House, Freedom of the Press Index 2011)

Källor: UNDP, UNFPA, Världsbanken, IMF, ILO, WTO, Transparency International, Freedom House  

 

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Kampala/Om-oss/Ambassaden

 

 

 

 

 

Annan verksamhet

 

Jag deltog inte i någon annan verksamhet än den som jag redan har beskrivit.

Förberedelser

 

Jag arbetar som barnmorska på Karolinska Universitetssjukhuset. Sedan år 2007 har jag ett uppdrag som adjungerad klinisk adjukt (AKA) inom eftervården för barnmorskeprogrammet på KI. Jag delar min arbetstid mellan AKA, arbete på antenatal avdelning och medicinskt BB samt som specialistbarnmorska inom HIV.

 

Våren 2005 deltog jag i en konferens i Uganda, arrangerad av AMRAN (African Midwives Research Network). I samband med konferensen gjorde jag ett studiebesök på förlossningen och eftervården på Mulago Hospital. Sedan dess har jag haft en stark önskan om att fördjupa mina kunskaper om vården och studenternas VFU på detta sjukhus.

 

I mitten av mars i år fick jag ett erbjudande från barnmorskeprogrammet om att åka till Uganda via ett Linnaeus Palme stipendium, vilket jag genast tackade ja till. Jag påbörjade omgående mina förberedelser inför resan som planerades till maj månad. Jag bokade tid på vaccinationsmottagningen för att se över mitt vaccinationsskydd. Sökte tjänstledigt, bokade flygbiljett med KLM och började leta boende samtidigt som jag läste på om Uganda http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Kampala/Om-oss/Ambassaden/  och planerade den teoretiska delen.

 

Jag fick mycket värdefull praktisk information av kollegor som tidigare varit på lärarutbyte till Uganda som att:

Visum köps enklast och billigast, (50 USD kontant) vid inresan till Uganda direkt på flygplatsen i Entebbe. 

Valuta, Ugandiska shilling, UGX, kan enbart köpas i Uganda. Bäst är att växla från USD. Rekommenderat kontokort, VISA.

Svenska mobiltelefoner fungerar i Uganda. Mobiltelefonnätet är väl utbyggt över större delen av landet och fungerar för det mesta utmärkt (inkl. 3G/mobilsurf, men se upp för höga s k roamingavgifter). Det är enkelt och billigt att köpa lokalt kontantkort.

Internetcaféer finns lättillgängliga i Kampala.

Internationellt körkort accepteras, Uganda tillämpar vänstertrafik.

Lämna dyra smycken, ringar och klockor hemma.

Klänningar och kjolar bör gå ner till knäna och att män bör använda långbyxor.

 

Jag förberedde min packning genom att införskaffa:

Arbetskläder 2-3 ombyten, täckta arbetsskor, stetoskop, trätratt, klocka med sekundvisare, handsprit, engångshandskar, plastförkläden, liten anteckningsbok att ha i fickan.

Ficklampa/pannlampa med kraftigt ljus då kvällarna är mörka och många gator saknar gatubelysning.

Stearinljus och tändstickor i reserv vid elavbrott.

Adapter till eluttagen, köptes på Clas Olsson.

Vattenkokare att ha på rummet.

Dator, fick låna en äldre laptop från barnmorskeprogrammet.

USB sticka, fick veta att om stickan används på någon lokal dator i Uganda kan det generera virus.

Myggmedel "Mygga" och något långärmat för kvällsbruk samt "After Bite" som lindrar vid klåda och sveda förorsakat av insektsbett.

 

Reflektioner

 

Jag tycker att nya kunskaper och förståelser för kulturer, värderingar och förhållningssätt alltid är berikande. Det har varit interssant och lärorikt att få ta del av studenternas VFU, personalens arbetssituation och de födande kvinnornas förutsättningar.

 

För att förbättra den pedagogiska handledningen för studenterna på Mulago Hospital skulle jag föreslå att de barnmorskor som arbetar praktiskt ute på avdelningarna skulle prioriteras för lärarytbyte till Sverige, där fokus skulle ligga på VFU. Förslagsvis skulle de följa svenska studenter och deras handledare under några VFU veckor, med målet att bredda deras praktiska pedagogiska kunskap.

 

Det skulle vara stimulerade att få återvända som utbyteslärare till Uganda nu när jag har fått bättre förförståelse för de professionella och kulturella skillnaderna i utbildningen. Det skulle även vara värdefullt att följa upp om det skett någon bestående förändrnig i personalens attityd till "Skin to skin in the first hour after birth".

 

Totalt har vistelsen på Mulago Hospital berikat mig både professionellt och personligt, vilket jag kommer att ha stor nytta av i mitt fortsatta arbete.

 

Jag har börjat presentera mina upplevelser för kollegor och nu under hösten kommer jag att fortsätta informera personal och studenter om lärarutbytet med Uganda.

 

 

 

Undervisning

Barnmorskeutbildningen på Mulago Nursing and Midwifery school är en 4½ årig sjuksköterskeutbildning där en längre kurs i obstetrik, gynekologi och barnmorskekunskap ingår. Denna kurs är på masternivå och ligger i slutet av utbildningen. Kurserna ges inom universitetets ramar och ställer stora krav på studenternas egna arbeten. Utbildningen bekostas av studenterna själva och det är mycket svårt att få stipendium, vilket bidrar till ett begränsat antal studenter. I denna kurs var masterstudenterna enbart 6 stycken. Under maj månad när jag var i Uganda hade masterstudenterna en intensiv period med en veckas enskild inläsning inför tentamensperioden på en vecka.

 

Min näst sista dag av vistelsen i Uganda började masterstudenterna ett nytt avsnitt om antenatalvård. Tillsammans med min svenska kollega från KI hade vi praktiska övningar i inskrivning av gravid kvinna. Studenterna fick i uppgift att arbeta två och två. Med hjälp av rollspel fick de vara barnmorskan som skrev in den gravida kvinnan och den andra studenten fick vara den gravida kvinnan. För att få förståelse och kunskap för bådas upplevelser fick studenterna växla roller. Efter varje pass fick de också ge feedback till varandra. Till en början var de tveksamma till arbetsättet men redan efter en kort stund var de aktivia i rollspelet. När övningen var slut, var de alla överens om att de lärt sig mycket genom rollspelet och den efterföljande träningen i att ge varandra feedback.

 

På Mulago Hospital fanns barnmorskestudeter från Public Health Nurs College som gjorde sin VFU på förlossningen och eftervården. Dessa studenter hade en 2-årig sjuksköterskeutbildning i botten och läste nu ytterligare 2 år för att få Diploma i Midwifery. De hade blå uniformer, varför vi kallade dom de "blå studenterna". De var ofta 6-7 studenter per arbetspass på avdelningarna. 

 

Under sin VFU skulle studenterna biträda vid 10 partus normalis (PN), vid 5 av dessa PN skulle studenterna göra hembesök, vid 3 olika tillfällen, redan under första veckan efter förlossningen. Det kunde vara svårt för studenterna att få ihop 5 PN, där kvinnorna ville ha hembesök och bodde relativt nära sjukhuset. Transporterna till den nyförlösta kvinnan fick bekostas av studenterna själva. Efter varje hembesök skrev studenterna en rapport om besöket. Denna aktivitet tog mycket tid från studenternas VFU-arbete inne på kliniken.

Studenterna skulle under sin VFU period även biträda vid 10 komplicerade förlossningar där det måste ingå säte, duplex och vård av kvinna med preeklampsi samt övervaka/passa 10 förlossningar för att uppnå målen för VFU.

 

Trots att Mulago Hospital har två förlossningsavdelningar med totalt ca 27 000 förlossningar per år, var det svårt för studenterna att få ihop sina förlossningar och övervakningar/passningar inom den givna tiden. Studenterna arbetade ofta både dag och nattpass i ett sträck för att klara tiden. 

 

Den ena förlossningsavdelningen på Old Mulago ward 14, är barnmorskedriven och tar endast emot friska gravida kvinnor där förlossningen förväntas ske utan komplikationer. Så snart något utöver det normala inträffar skickas kvinnan till förlossningsavdelningen på New Mulago high risk 5 C.

 

På Old Mulago ward 14 förlöses ca 14-24 kvinnor per dygn medan 5 C förlöser ca 80-120 kvinnor per dygn. Grundbemanningen på ward 5 C är tre barnmorskor per pass. Avdelningen har 23 förlossningssängar för födande kvinnor. För barnmorskorna på avdelningen är det näst intill omöjligt att ge studenterna kontinuerlig handledning, reflekterande samtal och feedback. Något bättre är det på ward 14, där gav barnmorskorna studenterna viss handledning men de hade inte som tradition att ge positiv feedback eller ha reflekterande samtal.

 

Under min tid på sjukhuset var jag på båda förlossningsavdelningarna och på eftervården. Jag erbjöd studenterna individuell handledning och reflekterande samtal, utifrån deras olika behov och önskemål, vilket uppskattades mycket. De kom ofta och bad om råd och stöd. Studenterna hade ett ödmjukt förhållngssätt till kvinnorna och var mycket ambitiösa.

 

Jag hade fokus på amning och fördelarna med ”Skin to skin in the first hour after birth”, hade med mig skriftlig information och en DVD. Denna information blev en mycket uppskattad kunskap bland både studenter, barnmorskor och nyförlösta kvinnor. Jag fick kommentarer från flera studenter som: " så här vill jag göra", "detta vill jag lära mina kollegor när jag är färdig barnmorska och kommer hem till min förlossningavdelning", "jag kommer inte att glömma detta".

 

På båda förlossningsavdelningarna lindades de nyförlösta barnen in i tygstycken genast efter avnavling och lades i sängen bredvid mamman. Kvinnorna uppmanades amma vid senare tillfälle när de och barnet vilat. Jag såg aldrig att någon kvinna fick stöd av personalen med att lägga till barnet för att stimulera starten av amning. För att studenterna och även personalen bättre skulle förstå hur man går till väga, använde jag mig av den medtagna dvd filmen som innehåller praktiska råd vid inplementering av  ”Skin to skin in the first hour after birth”. Filmen visades på min laptop i det samlingsrum där både personal, studenter och blivande mammor kontinuerligt samlades. Livliga diskussioner uppstod ofta både bland studenter och personal. När studenterna senare praktiserade ”Skin to skin in the first hour after birth” fick de oftast omedelbar respons av den nyförlösta kvinnan, som sken upp och såg stolt ut över att barnet kunde suga så kraftfullt och intensivt så snabbt efter förlossningen.

På eftervården undervisade och samtalade jag med studenter, nyblivna mammor och deras anhöriga om komplicerad amning.

I övrigt undervisade jag teoretiskt och praktiskt om bäckenbottenträning, vilket verkade vara ny kunskap för både studenter och personal.

Jag fick också möjlighet att vara med vid några studenters praktiska examination.

 

 

 

Undervisningstimmar

 

Jag var på klinken 5-6 dagar i veckan, ca 8-9 timmr per dag, där handledde jag praktiskt de ugandiska barnmorskestudenterna och till viss del även de svenska barnmorskestudenterna. 

Undervisade ca. 30 minuter vid 3 olika tillfällen teoretiskt och praktiskt om bäckenbottenträning.

Deltog ca. 4 timmar vid 3 olika examninationer i samband med hembesök hos nyförlösta kvinnor.

Deltog under ca. 2 timmar i ett seminarium om inskrivning av antenatalpatienter och rollspel.

Studiebesök ca. 5 timmar på MVC-enheten som erbjuder gravida kvinnor HIV test.

Studiebesök ca. 3 timmar på neonatalen.