Ungefär ett år innan jag åkte på lärarutbyte frågade institutionens kontaktperson om jag var intresserad av att åka till Shandong School of Public Health, då de var intresserade av en hälsoekonom. Dessutom hade Professor Sun, nuvarande Vice Dean, vid ett tidigare besök varit med på en av mina föreläsningar, och tyckt att den pedagogik jag tillämpade var intressant. Jag tycker om att undervisa, och eftersom jag uppenbarligen inte skulle behöva förändra varken min pedagogik eller undervisningsämne, accepterade jag inbjudan.
I mailväxling med Prof Sun diskuterade vi upplägget på min undervisning. Det visade sig att man önskade mycket undervisning –ett förslag på schema jag fick innehöll föreläsningar varje dag i tre veckor på 1.5-4 timmar per dag. Min pedagogik baseras på kortare föreläsningar som introducerar ett koncept, som studenterna därefter får studera med hjälp av angivet studiematerial. Materialet inkluderar uppgifter att förbereda, antingen i grupp eller individuellt, som diskuteras i klassen under nästa föreläsning. Jag hade sedan tidigare varit intresserad av en lärobok (Fox-Rushby J, Cairns J (eds). Economic Evaluation. Open University Press, 2006. [Series Understanding Public Health]), som verkade passa både min pedagogik och studenternas tidigare kunskaper, inklusive språkkunskaper, och ville gärna testa den. Eftersom Prof Sun ville ha en tydlig beskrivning av kursen, skrev jag en kursplan baserad på Karolinska Institutets kursplanemall, och skickade ca 2 månader innan avresan.
Från Shandong ville man dock ha ytterligare material om kursens innehåll, inklusive powerpoints för alla de 10 föreläsningarna, så den sista månaden innan avresan ägnade jag mycket tid åt att förbereda kursen i detalj. Prof Sun påpekade att några studenter inte skulle kunna köpa läroboken och önskade därför att jag rekommenderade alternativa studiematerial. När jag åkte hade jag därför med mig elektroniskt kostnadsfritt material som kunde kopieras till studenterna, såsom vetenskapliga artiklar och 2-3 rapporter utgivna av internationella organisationer som WHO och PAHO. Jag lyckades även skicka studiematerialet och powerpoints för de 4 första föreläsningarna någon vecka innan ankomsten.
Innan jag reste träffade jag två studenter från Shandong School of Public Health som var på besök vid Karolinska Institutet, och de gav mig mycket information om universitet, staden Jinan och utflyktsmål i provinsen Shandong. Bland annat ritade de en karta över Kina på whiteboarden i mitt rum, så jag kunde se vart jag skulle åka. Den ena studenten, som var tänkt att vara min kontaktstudent under vistelsen, skickade flera välkomnande email. Jag träffade även, kort, utbytesläraren Wei Ma från Shandong.
Övriga förberedelser var naturligtvis vaccinationer, en ganska lång process för att ansöka om visum, och att jag köpte Lonely Planet’s guidebok över Kina. Jag kontaktade även en före detta kollega som numera bor i Beijing.