IP programmet är som sagt en intensiv kursvecka i logopedi för europeiska logopedstudenter. Studenterna kommer från många olika länder och lärosäten i Europa. Dessutom fanns även gäststudenter från Taiwan på plats. Totalt samlas ca 100 studenter. I år var upplägget att varje dag hade ett särskilt tema. Det innebar att samtliga deltagande lärare förväntades vara aktiva under hela dagen, antingen som föreläsare, seminarieledare eller observatör. Undertecknad deltog i dagen med temat "Prevention and early intervention". I den egna undervisningen ingick ett längre seminarium med en mindre grupp studenter (ca 25 st) där vi diskuterade språkliga och kommunikativa beteenden som signalerar varningssignaler och beteenden som är positiva prediktorer för utvecklingen hos barn på en tidig språklig nivå. Diskussionerna skedde utifrån fallexempel och i relation till forskning inom området. Jag var också deltagande observatör vid föreläsningar under dagen och aktiv deltagare vid paneldebatter där såväl de olika föreläsningarna som seminarierna diskuterades oss deltagande lärare emellan och med studenterna som fick ställa frågor till panelen. Programmet pågick till sen eftermiddag och studenterna var engagerade och ställde kloka frågor.