Generell information
Under min utbytestermin läste jag 23 högskolepoäng (ECTS) vilket var 0,5 poäng mer än vad som ingår i utbytesperioden som valbar kurs från KI. 22,5 HP motsvarar givetvis inte en hel termin. Jag läste en kurs i arbets-och organisationspsykologi under början av termin 6 på KI innan jag reste iväg. Efter utbytet gick registreringen av de kurser jag läst väldigt bra, och lärarna i Bologna registrerade mina betyg i tid.
Som tidigare nämnt väljer man kurser vilka godkänns av respektive universitet innan man åker iväg. Detta innebär däremot inte att man är registrerad som student på kurserna. När man fått sina student-inloggningsuppgifter på registreringskontoret i Cesena anmäler man sig till respektive kurser OCH tillhörande examinationer på en sida som heter Studenti Online vilken motsvarar PingPong eller Canvas på KI. Att anmäla sig till examinationerna vid samma tillfälle som kurserna är inte obligatoriskt, men ett bra sätt att få det överstökat så att man inte glömmer det senare. Till skillnad från på KI där man oftast läser en kurs i taget, liknar studieupplägget i Bologna gymnasietiden mer i den bemärkelsen att man läser flera kurser simultant med en till tre föreläsningstillfällen (eller praktiska moment) per vecka inom respektive kurs.
Kurser
Jag läste fem kurser under utbytet. Kurserna följde ingen speciell inriktning, utan inkluderade totalt flera olika områden inom psykologi. Variationen av studieinnehåll var en av de bästa sakerna med utbytet. Det skapade verkligen en nyanserad repertoar av kunskap för mig, och jag fick många nya insikter kring vilka områden inom psykologi jag finner intressanta. Något jag lärde mig mer om under utbytet var exempelvis hur man ser på psykisk ohälsa och förhåller sig till forskning i olika länder, samt på vilka sätt man kan använda sin kunskaper som psykolog utanför det kliniska arbetet. Nedanför berättar jag om respektive kurs i närmare detalj.
1. Clinical Applications of Positive Psychology
Den här kursen fokuserar på hur man i praktiken använder positiv psykologi inom terapi. Ett av huvudbudskapen i kursen är att man som psykolog kan arbeta med "objektivt friska" individer som inte lider av psykologiska/psykiatriska problem med syftet att få dem att blomstra, självförverkliga sig själva och må ännu bättre än vad de gjorde innan terapin. Kursen berör också mild till måttlig psykisk ohälsa i form av diskussioner kring hur positiv psykologi kan förmildra ångest, depressioner och posttraumatiskt stress syndrom. Kursen berör olika teman varje föreläsning, såsom självförverkligande, välmående, och självkontroll et cetera, med tillhörande genomgångar kring hur man administrerar olika självskattningsformulär inom respektive område. Man arbetar ibland med fallstudier- och kliniska exempel, och arbetar ofta i grupp. Den här kursen går två gånger i veckan och löper över hela terminen. Kursen avslutas med antingen en tentamen, eller en inlämningsuppgift följt av en presentation samt en muntlig tenta. Man får som student välja vad som passar en bäst.
Den här kursen var en av de mest givande kurserna, då den presenterade material vilket jag inte lärt mig något om tidigare. Jag har under tiden på psykologprogrammet haft en eftermiddagsföreläsning om positiv psykologi som teoretiskt ämne, men det här var första gången som jag lärde mig om hur positiv psykologi appliceras i praktiken. Kursen erbjuder många spännande insikter, och är kanske främst givande för studentens egna personliga utveckling. Man ombeds ofta diskutera eller utgå från händelser från sitt eget liv.
2. Self-awareness and consciousness
Detta är en kurs vilken utgår från ett flertal perspektiv med målet att förklara vad medvetande är för något. Kursen är generellt förankrad i neurovetenskap, men diskuterar också andra, historiska perspektiv vilka använts för att förklara människans medvetande (och om medvetande finns över huvud taget). Professorn som leder kursen inkluderar många av sina egna studier i studieinnehållet. Till en början presenteras ett tiotal perspektiv på människans medvetande, kombinerat med relativt avancerade fynd inom neurovetenskap vilket ibland gör det svårt att navigera i studieinnehållet. Läraren för kursen är lyckligtvis enormt engagerad i sina elever, och förklarar gärna de teman man inte förstår efter föreläsningar och per mail.
3. Safety and human factors
Safety and human factors är kanske den kurs jag är nöjdast med från utbytet. Jag har aldrig träffat en så engagerad, och pedagogisk lärare som samtidigt planterar en enorm respekt i samtliga studenter med en tämligen auktoritär lärarstil. Den här kursen är helt fantastisk. Kursen ges inom masterprogrammet för arbets- och organisationspsykologi (att den är på masternivå och att studenterna i den här klassen specialiserar sig inom detta område märks knappast, den går jättebra att läsa som student från KI) och fokuserar på hur mänskliga faktorer påverkar olyckor och säkerhet i samhället. Till att börja med får man lära sig hur man som psykolog kan arbeta med säkerhetsåtgärder och olycksprevention såsom inom flyg, brandkår och polisyrket, samt inom kommunikation vad gäller olyckor och risker. Man får också i grupper sätta ihop egna interventionsförslag på hur man möjliggör en mer välfungerande arbetsvardag för brandmän exempelvis. Kursen har tydliga riktlinjer, välstrukturerat och intressant innehåll, samt avslutas med en heltäckande tentamen vid sidan av ett gäng mindre uppgifter vilka lämnas in under terminens gång.
4. Lifelong Learning and ICT
Den här kursen erbjuder väldigt intressant innehåll då den fokuserar på hur den digitala utvecklingen i samhället påverkar människan psykologiskt. ICT står för Information and Communications Technology och appliceras på kursen i den mån att man exempelvis diskuterar hur sociala medier påverkar våra beteenden, hur digitala innovationer påverkar arbetsplatser och dess anställda, samt hur man jobbar med artificiell intelligens; dels på arbetsplatser, dels hur man som psykolog kan vara med och bidra i utvecklingen av AI. Innehållet är minst sagt intressant, men kommuniceras inte på jättebra sätt av läraren, främst på grund av bristande engelskakunskaper. Därtill har lektionerna en ganska informell ton, och kunde ibland innebära att man bara tittade på en dokumentär om artificiell intelligens en hel lektion utan att diskutera det vidare med läraren. Men här kommer kärnan i kursen: varannan lektion har man föreläsning, varannan lektion presenterar man i grupp ett ämne (inom det övergripande ämne vilket presenterats på den tidigare föreläsningen) som man undersökt närmare under veckan. Med det sagt, har man fem presentationer under kursens gång, alla vilka betygssätts och ligger till grund för slutbetyget. Därför är kursen ett gediget tillfälle att träna på presentationstekniker och att stå inför en publik.
5. AFP Research Project in Psychometrics (Erasmus Students)
Detta är en kurs i statistik, men som också erbjuder ett besök på en psykiatrisk klinik i Cesena. Kursen går nämligen ut på att utforma ett eget forskningsprojekt baserat på data vilken är baserad på patientuppgifter från en psykiatrisk klinik några minuter från universitetet. Kursen är egentligen en mindre del av en större kurs vilken motsvarar 6 ECTS, men då problem uppstod med våra kurser vid registrering blev vi erbjudna att läsa motsvarande 3 ECTS av kursen vilken täcker in forskningsprojektet. Professorn som leder kursen är pedagogisk, tålmodig och var otroligt hjälpsam med våra respektive rapporter. Hon lär ut både grundläggande och avancerade inslag i psykometri och lär ut hur man skriver en koncis och välskriven forskningsrapport. Kursen sträcker sig bara över tre heldagar, men lämnade ett stort intryck på mig. Dels var det fantastiskt att få besöka en psykiatrisk klinik i Italien för att lära sig om hur vården fungerar där, dels var det väldigt lärorikt att få lära sig mer om statistik. Kursen hade också en gästföreläsare som var överläkare i psykiatri på kliniken som vi besökte. Den föreläsningen var en av de bästa föreläsningar jag närvarat vid under hela min utbildning. Jag rekommenderar verkligen den här kursen.