Reserapport - KI-student
På en utkiksplats över Bologna nära Piazza Maggiore, Bologna.
Lärosäte: Università di Bologna
Utbildningsprogram: Psykolog
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 18/19
Namn: Mathilda Björkman
E-postadress: mathilda.bjorkman@stud.ki.se

Innan avresa

Hej! 

Jag heter Mathilda Björkman och det här är min reseberättelse från mitt utbyte i Bologna våren 2019! 

Varför ville jag åka på utbyte? 

Jag började på psykologprogrammet på Karolinska Institutet hösten 2016. Några månader tidigare hade jag tagit studenten, och såg fram emot att studera vidare. Trots att jag valde att börja studera direkt efter gymnasiet hade jag en stark känsla inom mig att jag ville studera och/eller arbeta utomlands antingen innan, under, eller efter min utbildning på KI. Att åka iväg under en valbar period under termin 6 var därför ett optimalt alternativ. 


När och hur fick jag Information om utbytet?
Under termin 4 på psykologprogrammet fick vi studenter information om att det fanns möjlighet att resa iväg på utbyte under termin 6. Dels presenterades det att man kunde åka på utbyte efter en föreläsning under termin 4 med refererande till framtida träffar och informationstillfällen, dels på KI:s hemsida. Jag blev genast intresserad och började undersöka vilka universitet man kunde åka till. Värt att nämna är vikten av att ta kontakt med äldrekursare vilka åkt på utbyte. Jag upplever att den information vilken jag fann mest värdefull gällande utbytets process var den jag fick av äldrekursare. 

Till skillnad från exempelvis läkarprogrammet på KI, har psykologprogrammet relativt få tillgängliga utbyten. Däremot inkluderar denna skara av utbyten fantastiska platser, såsom Bologna i Italien, Valencia i Spanien, Melbourne i Australien och Leiden i Nederländerna. Med det sagt, spelade det inte så stor roll för mig var jag kunde hamna - samtliga utbyten kändes som toppenalternativ. Jag valde Bologna som andraval, och blev otroligt glad när jag fick platsen. Bologna är lätt för nära och kära att besöka, det är en fantastisk stad och har framförallt ett oerhört rikt studentliv via Erasmus. 

Vad påverkar huruvida jag får åka på utbyte?
Något som jag personligen undrade över inför ansökningsprocessen var: Vilka parametrar är det egentligen som styr vem som får vilket utbyte? Jo, det styrs av 1) betyg (på psykologprogrammet har vi G och VG för många kurser), och 2) poäng vilka man får från att engagera sig i olika typer av kårarbete. Exempelvis satt jag i styrelsen för Fullmäktige, vilket är ett organ som fattar olika beslut gällande kåren på KI. För detta får man kårpoäng. 

Vad innebär tiden innan utbytet gällande förberedelser?
Inför utbytet till Italien behöver man inte några särskilda vaccinationer eller intyg. Däremot inkluderar förberedelsetiden en del arbete kring att hitta kurser vilka ska bli godkända av KI och det universitet man åker till. Vad gäller Università di Bologna skulle jag beskriva förberedelseprocessen som tämligen snårig. Till att börja med finns det få kurser vilka erbjuds på engelska (däremot är majoriteten av kurserna otroligt bra, mer om det i studier-sektionen), och uppdaterade scheman till dessa kurser finns sällan tillgängliga vid tiden då man ska lämna in en ansökan om de kurser man valt till KI. Här ska man bara ha is i magen, för som förväntat, löser sig allt i Italien. Kurserna man valt (vilka godkänts av KI) fyller du sedan i i ett så kallat Learning Agreement vilket signeras av dig som student, ditt hemuniversitet och universitetet du ska åka till. Ett Learning Agreement är avtalet mellan de två universiteten vad gäller ditt besök som student samt vilka kurser du ska läsa, hur många högskolepoäng de motsvarar et cetera. 

Utöver processen att hitta kurser ingår en del administrativa uppgifter vilka är kopplade till Erasmusorganisationen och dess stipendium. Man ska till exempel göra ett språktest på det språk man ska studera på i mitt fall, engelska och fylla i en del papper vilka rör en studentförsäkring exempelvis. Detta får man god hjälp med av studievägledaren på KI. 

Ankomst och registrering

Steg 1: Så registrerar man sig på universitet
Jag reste till Bologna med en kursare och vi bodde även tillsammans under hela utbytesperioden. Vi anlände i Bologna en vecka innan skolan började främst på grund av att man som utbytesstudent måste åka till universitets Campus i Cesena för att registrera sig som student. Cesena är en liten stad ungefär en timme utanför Bologna. Här ligger psykologfakulteten vilket innebär att samtliga föreläsningar och tentor under utbytesperioden äger rum här. När man ska registrera sig som ny student måste man ha med sig en del papper såsom sitt Learning Agreement och ett Certificate of Attendance vilket universitet skriver under för att bekräfta din registrering. OBS: Ta med ditt pass. Registreringskontoret ligger inte i samma byggnad som campuset gör (campus ligger mitt emot tågstationen i Cesena), utan på Via Montalti 69, Cesena, som ligger mellan 5-10 minuters promenad från universitetsbyggnaden. All information kring vilka papper och uppgifter man ska ha med sig får man av studievägledaren på KI. 

Student-ID på Università di Bologna och Erasmuskort
Utöver att man får registrera sig som student så får man även gå in i en annan sal precis bredvid (se bild) för att få sitt student ID-kort. Kortet är inte bara ett student-ID vilket visar att du är en student i Bologna, du får också olika rabatter på kommunaltrafik och andra aktiviteter i Cesena och Bologna. Vad gäller nöjen och studentevenemang ska man ta med sig sitt student-ID samt ordinarie ID/pass och traska över till Erasmus-organisationens kontor i Bologna för att få sitt Erasmuskort. Kontoret heter ESEG Erasmus Bologna och ligger på Via Irnerio 43, Bologna. Erasmuskortet motsvarar ett mecenatkort i Sverige och ger studenter olika rabatter på exempelvis barer och restauranger. Med Erasmuskortet får man också som student resa på olika studentresor arrangerade av Erasmus till väldigt bra priser. Exempelvis åker Erasmus till Amalfikusten under tre dagar i maj för 150 euro (allt inkluderat). 

Hur var den första tiden på universitet?
Under den första tiden på universitet känner man sig lite vilse. Det är ingen som tar emot en (en studievägledare eller fadder exempelvis), och det är ingen introduktionskurs av något slag. Man går helt enkelt till sin första lektion och sen rullar det på. Vissa kurser består till 100% av utbytesstudenter, och på dessa kurser är lärarna ofta engagerade i att få lära känna studenterna och uppmuntrar alla att presentera sig och berätta om sitt hemland. Det är jättekul att få träffa studenter vilka rest till Bologna från alla världens hörn. I en kurs i arbets- och organisationspskykologi var studenterna från över 15 olika nationaliteter. Jag upplevde att det var lättare att inleda vänskaper med andra utbytesstudenter kontra italienska studenter. Med det sagt, bör man ta vara på tiden och anstränga sig för att socialisera sig med italienska studenter, även om det ibland innebär vissa språkliga barriärer. De har en otroligt härlig mentalitet, och var alltid otroligt välkomnande gentemot mig och min kursare. 
Registreringskontoret i Cesena. Man registrerar sig som student till höger, och hämtar ut sitt student-ID till vänster.

Ekonomi

Kostnader att vara uppmärksam på
Generellt är vardagskostnaderna i Bologna, likt de flesta städer i Italien, billigare än i Sverige. Detta inkluderar mat, restaurangbesök, inträden på olika event, barer, museum- och teaterbesök. Däremot var det två kostnader som drog iväg rätt ordentligt: 1) Boende, och 2) Kommunaltrafik. Det förstnämnda bör förberedas ordentligt i god tid. Mer om det under fliken "Boende". 

Kostnader för kommunaltrafik
Förutsatt att man väljer att bo i Bologna, innebär det att man måste köpa en pendlingsbiljett till Cesena varje månad. 
Den landar på 72 euro i månaden. Utöver pendelsträckan är de flesta i behov av busstransport, både i Bologna och i Cesena. Om man köper busskort på en tobaksaffär för en månad exempelvis, kostar det 26 euro. Men det finns ett sätt att sänka denna kostnad drastiskt. Ansök om ett student-busskort via Universitets egen hemsida (du kommer få inloggningsuppgifter för detta när du registrerat dig som student), och hämta sedan ut det på Punto Tper på Via Guglielmo Marconi 4, Bologna. Man får vänta omkring två veckor tills kortet är färdigt, så gör detta så fort du registrerat dig som student. Detta kort kostar 10 euro och är giltigt ett helt år. Man kan också köpa pendeltågsbiljetten på samma ställe, och få en stämpel vilken möjliggör bussresor i både Bologna och Cesena. 
Påväg till tågcentralen

Boende

Bologna eller Cesena?
Till att börja med kan man undra om man bör bo i Bologna eller i Cesena (där man faktiskt studerar). Jag skulle starkt rekommendera att bo i Bologna för att få ut så mycket som möjligt av utbytet. I Bologna får du störst utbyte av den italienska kulturen, maten och roliga aktiviteter som anordnas av Erasmusorganisationen. Även om pendlingssträckan till och från Cesena är cirka en timme, det vill säga två timmar pendling per dag, rekommenderar jag att bo i Bologna. 

Hur hittar jag boende och när bör jag börja med det?
Jag blev själv rekommenderad att söka studentboende i en Facebookgrupp för Erasmusstudenter vilken heter Affitti Universitari Bologna/University Students Rents in Bologna, Italy. För att göra en lång historia kort, blev jag lurad av en person som låtsades vara student i gruppen och som erbjöd sig hyra ut ett rum i en delad lägenhet. Jag hade kopia på personens pass, ett vad som då verkade vara ett seriöst avtal samt kontinuerlig kontakt per mail och telefon med personen i fråga. Jag hade såklart otur, men jag vill ändå rekommendera att inte ordna boende via någon av studentfacebookgrupperna som finns tillgängliga inför ditt utbyte. Jag skulle istället satsa på att investera tid och pengar på en flygbiljett ner till Bologna på förhand för att titta på olika lägenheter via en uthyrningsfirma. Om du är under 26 år gammal rekommenderar jag SAS Ungdomsbiljetter vilka går till Bologna för en billig peng - speciellt under höst och vinterhalvåret. Ett annat alternativ är att ordna boende via AirBnB, vilket jag och min kursare gjorde. Att hyra via AirBnB i Bologna innebär dock ofta en högre boendekostnad. Jag och min kursare bodde centralt i Bologna, och betalade cirka 800 euro var för en lägenhet med delat sovrum. Vi bokade boendet omkring en månad innan vi anlände i Bologna. De flesta studenter i Bologna ordnar dock boende på plats allt eftersom, men då hostels och hotell är relativt dyra rekommenderar jag att man ordna med boende i förväg. De flesta studenters boende landar på mellan 400 och 700 euro per månad (allt inkluderat). 

Campus
Att åka på utbyte till Bologna innebär som tidigare nämnt att studera i Cesena vilket ligger en timme bort. Campuset i Cesena är inte aktivt kåraktivitetsmässigt utan består enbart av föreläsningssalar samt ett litet bibliotek. Campuset i Cesena har dock en trevlig park där studenter brukar äta lunch på gräset. Campuset ligger därtill nära ett flertal lunchrestauranger där man kan få en riktigt god lunch för en billig peng. Campuset i Bologna är däremot otroligt imponerade. Visste du att Università di Bologna är världens äldsta universitet? Det grundades år 1088. Campus ligger mitt i centrala Bologna och sträcker sig över ett stort område. Häromkring befinner sig de flesta studenter på dagarna, går till bibliotek och caféer för att studera samt ses efter föreläsningar för att hitta på saker tillsammans. 

Sjukhus och apotek
Det finns ett flertal sjukhus och kliniker i Bologna, både inom murarna vilka omger den centrala delen av Bologna och utanför murarna. Det mest välrenommerade sjukhuset heter Policlinico Sant'Orsola-Malpighi och ligger på Via Giuseppe Massarenti 9, Bologna. Likt andra sydeuropeiska länder finns många bra apotek lite överallt. Däremot kan personalen på dessa apotek sällan särskilt bra engelska - förbered dig därför med Google Translate, eller ännu bättre, studera lite italienska på en kvällskurs eller bara på DuoLingo innan du anländer i Bologna. 
Vårt hus på Vicolo Borchetta i Bologna. Vi bodde högst upp.

Studier allmänt

Utbildningssystemet
Utbildningssystemet på Università di Bologna skiljer sig lite från utbildningssystemet på KI i den bemärkelsen att instruktioner, scheman, planering och betygssättning genomförs på ett mer vagt och subjektivt sätt än på KI. Det fanns exempelvis sällan, om inte aldrig betygskriterier tillgängliga för tentor och inlämningar i Bologna. Därtill upplevde jag att instruktionerna till olika uppgifter kunde vara ganska vaga, till skillnad från på KI där instruktioner brukar vara högst tydliga och koncisa. Däremot vänjer man sig snabbt vid detta, och det spelade faktiskt inte en särskilt stor roll i slutändan. Jag är otroligt nöjd med studieupplevelsen och med det jag lärt mig på de olika kurserna. Innehållet på majoriteten av kurserna har varit fantastiskt intressant och givande i allra högsta grad. Mer om det under fliken "Kurser under utbytesperioden". 

Lärarrelationer 
Student-lärarrelationerna på Università di Bologna intar, till skillnad från på KI, en ganska informell ton. De flesta av lärarna som vi hade under utbytet var tämligen informella i sin kommunikation, och hade en mer vänskaplig framtoning än vad man kanske är van vid i Sverige. Detta skapar en väldigt trevlig lärandemiljö, och får många studenter (inklusive mig själv) att känna sig sedda och avslappnade. 

Vilka likheter och skillnader finns mellan Università di Bologna och KI? 
De likheter som finns är att båda universiteten har väldigt engagerade lärare vilka är djupt intresserade av de ämnen vilka de lär ut. Även om italienska lärare ofta kommunicerar en tydligare entusiasm med mer aktiva ansiktsuttryck och mer levande kroppsspråk, upplever jag att lärare på KI är minst lika exalterade kring de ämnen som de lär ut eller forskar inom. En annan likhet är att universiteten har ungefär likvärdiga studentplattformar där man kan se scheman, uppgifter och kontakta lärare, i den mån att de är lättanvända och tydligt strukturerade. 

De primära skillnaderna ligger nog som tidigare nämnt i 1) tydlighet vad gäller instruktioner och 2) betygssättning. Instruktioner för olika inlämningsuppgifter förändrades ibland under arbetsprocessens gång (däremot ofta efter att lärare tagit emot feedback av studenter, vilket jag anser är en stor fördel), och det fanns nästintill aldrig tillgängliga betygskriterier inför tentor. Vad gäller betygssättning har man på Università di Bologna en betygsskala som löper mellan 0 och 30, där betyg under 18 motsvarar icke-godkänt. Spannet mellan 27 och 30 verkar bedömas som högt betyg, och man kan därtill få +30 poäng. Vid +30 poäng får man en så kallad Cum Laude eller honors. Att få över 30 poäng innebär att man presterat över förväntan i relation till vad som krävs för det högsta betyget. Att ha betyg i Cesena kontra G och VG på KI var kul och utmanande, då man pushade sig själv att få ännu bättre för varje tenta. Möjligheten att få +30 poäng fungerade också som en sporre i studierna, i alla fall för mig. 
Min kursare och följeslagare Hanna på Cesena Campus

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 6 på KI
Generell information
Under min utbytestermin läste jag 23 högskolepoäng (ECTS) vilket var 0,5 poäng mer än vad som ingår i utbytesperioden som valbar kurs från KI. 22,5 HP motsvarar givetvis inte en hel termin. Jag läste en kurs i arbets-och organisationspsykologi under början av termin 6 på KI innan jag reste iväg. Efter utbytet gick registreringen av de kurser jag läst väldigt bra, och lärarna i Bologna registrerade mina betyg i tid. 

Som tidigare nämnt väljer man kurser vilka godkänns av respektive universitet innan man åker iväg. Detta innebär däremot inte att man är registrerad som student på kurserna. När man fått sina student-inloggningsuppgifter på registreringskontoret i Cesena anmäler man sig till respektive kurser OCH tillhörande examinationer på en sida som heter Studenti Online vilken motsvarar PingPong eller Canvas på KI. Att anmäla sig till examinationerna vid samma tillfälle som kurserna är inte obligatoriskt, men ett bra sätt att få det överstökat så att man inte glömmer det senare. Till skillnad från på KI där man oftast läser en kurs i taget, liknar studieupplägget i Bologna gymnasietiden mer i den bemärkelsen att man läser flera kurser simultant med en till tre föreläsningstillfällen (eller praktiska moment) per vecka inom respektive kurs. 

Kurser
Jag läste fem kurser under utbytet. Kurserna följde ingen speciell inriktning, utan inkluderade totalt flera olika områden inom psykologi. Variationen av studieinnehåll var en av de bästa sakerna med utbytet. Det skapade verkligen en nyanserad repertoar av kunskap för mig, och jag fick många nya insikter kring vilka områden inom psykologi jag finner intressanta. Något jag lärde mig mer om under utbytet var exempelvis hur man ser på psykisk ohälsa och förhåller sig till forskning i olika länder, samt på vilka sätt man kan använda sin kunskaper som psykolog utanför det kliniska arbetet. Nedanför berättar jag om respektive kurs i närmare detalj. 

1. Clinical Applications of Positive Psychology
Den här kursen fokuserar på hur man i praktiken använder positiv psykologi inom terapi. Ett av huvudbudskapen i kursen är att man som psykolog kan arbeta med "objektivt friska" individer som inte lider av psykologiska/psykiatriska problem med syftet att få dem att blomstra, självförverkliga sig själva och må ännu bättre än vad de gjorde innan terapin. Kursen berör också mild till måttlig psykisk ohälsa i form av diskussioner kring hur positiv psykologi kan förmildra ångest, depressioner och posttraumatiskt stress syndrom. Kursen berör olika teman varje föreläsning, såsom självförverkligande, välmående, och självkontroll et cetera, med tillhörande genomgångar kring hur man administrerar olika självskattningsformulär inom respektive område. Man arbetar ibland med fallstudier- och kliniska exempel, och arbetar ofta i grupp. Den här kursen går två gånger i veckan och löper över hela terminen. Kursen avslutas med antingen en tentamen, eller en inlämningsuppgift följt av en presentation samt en muntlig tenta. Man får som student välja vad som passar en bäst. 

Den här kursen var en av de mest givande kurserna, då den presenterade material vilket jag inte lärt mig något om tidigare. Jag har under tiden på psykologprogrammet haft en eftermiddagsföreläsning om positiv psykologi som teoretiskt ämne, men det här var första gången som jag lärde mig om hur positiv psykologi appliceras i praktiken. Kursen erbjuder många spännande insikter, och är kanske främst givande för studentens egna personliga utveckling. Man ombeds ofta diskutera eller utgå från händelser från sitt eget liv. 

2. Self-awareness and consciousness 
Detta är en kurs vilken utgår från ett flertal perspektiv med målet att förklara vad medvetande är för något. Kursen är generellt förankrad i neurovetenskap, men diskuterar också andra, historiska perspektiv vilka använts för att förklara människans medvetande (och om medvetande finns över huvud taget). Professorn som leder kursen inkluderar många av sina egna studier i studieinnehållet. Till en början presenteras ett tiotal perspektiv på människans medvetande, kombinerat med relativt avancerade fynd inom neurovetenskap vilket ibland gör det svårt att navigera i studieinnehållet. Läraren för kursen är lyckligtvis enormt engagerad i sina elever, och förklarar gärna de teman man inte förstår efter föreläsningar och per mail. 

3. Safety and human factors
Safety and human factors är kanske den kurs jag är nöjdast med från utbytet. Jag har aldrig träffat en så engagerad, och pedagogisk lärare som samtidigt planterar en enorm respekt i samtliga studenter med en tämligen auktoritär lärarstil. Den här kursen är helt fantastisk. Kursen ges inom masterprogrammet för arbets- och organisationspsykologi (att den är på masternivå och att studenterna i den här klassen specialiserar sig inom detta område märks knappast, den går jättebra att läsa som student från KI) och fokuserar på hur mänskliga faktorer påverkar olyckor och säkerhet i samhället. Till att börja med får man lära sig hur man som psykolog kan arbeta med säkerhetsåtgärder och olycksprevention såsom inom flyg, brandkår och polisyrket, samt inom kommunikation vad gäller olyckor och risker. Man får också i grupper sätta ihop egna interventionsförslag på hur man möjliggör en mer välfungerande arbetsvardag för brandmän exempelvis. Kursen har tydliga riktlinjer, välstrukturerat och intressant innehåll, samt avslutas med en heltäckande tentamen vid sidan av ett gäng mindre uppgifter vilka lämnas in under terminens gång. 

4. Lifelong Learning and ICT
Den här kursen erbjuder väldigt intressant innehåll då den fokuserar på hur den digitala utvecklingen i samhället påverkar människan psykologiskt. ICT står för Information and Communications Technology och appliceras på kursen i den mån att man exempelvis diskuterar hur sociala medier påverkar våra beteenden, hur digitala innovationer påverkar arbetsplatser och dess anställda, samt hur man jobbar med artificiell intelligens; dels på arbetsplatser, dels hur man som psykolog kan vara med och bidra i utvecklingen av AI. Innehållet är minst sagt intressant, men kommuniceras inte på jättebra sätt av läraren, främst på grund av bristande engelskakunskaper. Därtill har lektionerna en ganska informell ton, och kunde ibland innebära att man bara tittade på en dokumentär om artificiell intelligens en hel lektion utan att diskutera det vidare med läraren. Men här kommer kärnan i kursen: varannan lektion har man föreläsning, varannan lektion presenterar man i grupp ett ämne (inom det övergripande ämne vilket presenterats på den tidigare föreläsningen) som man undersökt närmare under veckan. Med det sagt, har man fem presentationer under kursens gång, alla vilka betygssätts och ligger till grund för slutbetyget. Därför är kursen ett gediget tillfälle att träna på presentationstekniker och att stå inför en publik. 

5. AFP Research Project in Psychometrics (Erasmus Students)
Detta är en kurs i statistik, men som också erbjuder ett besök på en psykiatrisk klinik i Cesena. Kursen går nämligen ut på att utforma ett eget forskningsprojekt baserat på data vilken är baserad på patientuppgifter från en psykiatrisk klinik några minuter från universitetet. Kursen är egentligen en mindre del av en större kurs vilken motsvarar 6 ECTS, men då problem uppstod med våra kurser vid registrering blev vi erbjudna att läsa motsvarande 3 ECTS av kursen vilken täcker in forskningsprojektet. Professorn som leder kursen är pedagogisk, tålmodig och var otroligt hjälpsam med våra respektive rapporter. Hon lär ut både grundläggande och avancerade inslag i psykometri och lär ut hur man skriver en koncis och välskriven forskningsrapport. Kursen sträcker sig bara över tre heldagar, men lämnade ett stort intryck på mig. Dels var det fantastiskt att få besöka en psykiatrisk klinik i Italien för att lära sig om hur vården fungerar där, dels var det väldigt lärorikt att få lära sig mer om statistik. Kursen hade också en gästföreläsare som var överläkare i psykiatri på kliniken som vi besökte. Den föreläsningen var en av de bästa föreläsningar jag närvarat vid under hela min utbildning. Jag rekommenderar verkligen den här kursen. 
Pluggtips: Biblioteca dell'Archiginnasio i Bologna

Språk och kultur

Engelska och italienska 
Undervisningen under utbytet var på engelska. Man har därför som svensk student lite försprång när det kommer till språket i jämförelse med många italienska studenter. Vad gäller språkkurser i italienska erbjuder campuset i Cesena en kurs i italienska (utöver de kurser man läser för att få ihop tillräckligt med poäng), men den kursen har väldigt få platser och ansökan till den stängde innan vi ens fick nys om den. Därtill erbjuder Erasmusorganisationen en kurs i italienska både för nybörjare och för de som kan italienska sen innan. Även denna kurs har ett begränsat antal platser, så anmäl dig till denna så fort du anländer till Bologna. Personligen läste jag italienska på en kvällskurs via Folkuniversitetet i Stockholm under höstterminen innan utbytet. Jag lärde mig bra grunder och kände mig avslappnad i att exempelvis beställa på restaurang, fråga om vägen, eller säga enkla hälsningsfraser när jag anlände till Bologna. Det är användbart att kunna lite italienska när man bor i Italien, då vissa italienare inte kan någon engelska alls. Man klarar sig såklart på engelska, men för att få ut så mycket av kulturen som möjligt bör man kunna lite italienska. Italienare uppskattar verkligen när man anstränger sig för att tala italienska, och hjälper en gärna med att bli bättre.

Kultur 
Att italienare gärna uppmuntrar och hjälper en att tala italienska ligger i linje med den värme som de utstrålar i många andra sammanhang. Under mitt utbyte blev jag alltid bemött med vänlighet och intresse, vare sig det gällde italienska studenter eller farbrorn i tobaksaffären. Till skillnad från svenskar, faller det sig naturligt för många italienare att 
starta en konversation med en främling på busstationen. Med det sagt, råder en väldigt trevlig och avslappnad atmosfär i Italien, inte minst i Bologna. Bologna är en av Italiens mest studenttäta städer och borde därför vara ditt första alternativ när du söker utbyte på psykologprogrammet.

När jag säger att Bologna har en väldigt avslappnad atmosfär, innebär det också några få nackdelar. I jämförelse med nordeuropeiska länder finns inte lika många digitala lösningar på saker och ting och arbetstempot verkar ibland vara något långsammare än i Sverige. Som jag skrev tidigare tar det omkring två veckor att beställa ett studentbusskort. Jag ska heller inte överdriva, i Bologna använder många appen Mobike för att cykla runt i staden, Deliveroo (motsvarande Foodora) för mat, och man kan köpa tågbiljetter i appen TrenItalia. 

Ett talande exempel för den italienskt avslappnade kulturen är hur lång tid det kan ta att ordna vad man kan tycka är ganska enkla ärenden. En dag stod jag på tågstationen för att köpa en tågbiljett till Verona. Mannen i luckan som hjälpte mig frågade vart jag skulle, varpå jag svarade Verona. Han ifrågasatte varför jag skulle dit just idag när det var så bra väder i Bologna, för att sedan börja prata om något annat gällande hans egna barn. Omkring 15 personer stod i kö bakom mig. Han printade ut biljetten och gick över till en maskin för att scanna en kod. Väl där tog han en kopp kaffe och började konversera och skoja med sina kollegor. En stund gick, han kom tillbaka och sen fick jag äntligen min biljett. Så kan det gå till i Italien. Jag är personligen inte den mest tålmodiga personen, därför blev detta levnadssätt en bra utmaning för mig. 
Bolognas kända arkader

Fritid och sociala aktivteter

Mitt viktigaste tips
Om det är något du ska ta med dig från den här rapporten utöver vilka kurser som bäst stimulerar din hjärna så är det detta: Gå på så många Erasmusledda evenemang som möjligt och åk på deras studentresor. Tack vare Erasmus som arrangerade picknickar, middagar, barrundor och resor under utbytesperioden har jag och min kursare nu vänner från hela världen. Fun fact: Under den första veckan när vi fortfarande inte hade börjat skolan än åkte jag iväg ensam för att åka skidor tre dagar. Min kursare tog istället beslutet att åka iväg på en studentresa över helgen till Rom. Där träffade hon ett stort gäng tyskar och holländare som vi sedan spenderade majoriteten av tiden med under utbytet; vi reste runt i Toscana och i Florens och i vår ska vi hälsa på dem i Utrecht, Nederländerna. Detta är ett exempel på hur man gör det bästa av utbytesperioden, man reser inte iväg själv till bergen, man åker till Rom med Erasmus. 

Hur var studenteventen och aktiviteterna?
Erasmusorganisationen anordnar ofta event och aktiviteter, men på en nivå som går väl ihop med studierna. En söndagspicknick är till exempel en jättebra pluggpaus helgen innan en tenta. Eller varför inte fira den färdiga tentan med en helg till Amalfikusten? Det som slog mig under de aktiviteter och resor vilka Erasmus arrangerade var att de absolut flesta studenter där verkligen var intresserade av att lära sig nya saker, lära känna nya kompisar och bemötte de allra flesta med värme och öppenhet. Att åka på Erasmusutbyte är en erfarenhet guld värd, och jag rekommenderar alla att åka på samma utbyte som jag gjorde. 
Dagsutflykt till Cinque Terre med Erasmus.

Sammanfattning

Kort sammanfattat var utbytesperioden den bästa terminen i mitt liv. Jag är ständigt tacksam och förundrad över kvalitén på studiemiljön och studieinnehållet på KI, men en utbytestermin är verkligen en gedigen möjlighet att utvecklas som person, ta vara på kurser som man inte kan läsa i Sverige och ett tillfälle att bredda sitt sociala nätverk internationellt. Jag flyttade hemifrån efter studenten, men har aldrig bott på egen hand i en främmande stad. Erfarenheten av att navigera i en ny stad, kultur och på ett nytt universitet har lärt mig om anpassningsförmåga, självförtroende och vuxenlivet. Att studera på ett annat universitet i Europa belyser också den enormt höga standarden vilken KI håller som universitet och som forskningsinstitut. Min resa till Bologna och min tid på universitet där har lärt mig att uppskatta Sverige som land, och KI som universitet på ett nytt sätt. Man förstår på något sätt lite bättre vilken plats Sverige erhåller ur ett globalt perspektiv, och hur välrenommerat KI är runtom i Europa, för att inte nämna i resten av världen. 

Mina studieerfarenheter i Bologna kan komma att påverka min kommande yrkesroll i den bemärkelsen att jag fått en djupare inblick i hur många olika sammanhang en psykolog kan arbeta inom. KI förespråkar kliniskt arbete starkt, vilket jag personligen också är intresserad av, men jag har fått en ny förståelse för att man som psykolog kan arbeta inom flera områden samtidigt. Exempelvis att till viss del arbeta kliniskt, och till en annan del arbeta med att utvärdera flygpiloter och arbetsplatser. 

Jag vill avsluta med att återigen starkt rekommendera att resa iväg på utbyte. Jag tror inte att det spelar jättestor roll vart man åker (även om jag såklart förespråkar Bologna) - det viktiga är att testa på att studera i ett nytt land på ett språk som inte är ens modersmål och inom en kultur som inte är ens egen, och samtidigt lära känna nya vänner från alla världens hörn. 

Varma hälsningar, 
Mathilda Björkman
Sista dagen i Bologna.