Inställningen till undervisning är helt annorlunda än här hemma.
Man förväntas vara mycket noga med status och känna till en massa detaljer om
patientens sjukhistoria. Detta utmynnar i att man under ronden ”presenterar”
sina patienter enligt devisen SOAP – Subjective:
vad har pat upplevt sedan senast (motsv ”aktuellt”); Objective: I regel ska ett fullt status presenteras varje dag samt
resultaten av olika undersökningar och labbvärden; Assessment: Här förväntas man rabbla upp bedömningen, ungefär som
man gör när man dikterar den hemma i Sverige, man ska ta ställning till diagnos,
även om man inte är säker; Plan:
Åtgärden, dvs dosjusteringar, nya undersökningar etc. För en svensk känns det
mycket ovant att hålla denna ca 5 min långa monolog för hela teamet. Om man ska
presentera en ny patient läser man i princip upp en inläggningsjournal, och
denna ska vara mycket detaljerad. De amerikanska studenterna är mycket duktiga
på att presentera, och rabblar allt detta snabbt och professionellt. Det är viktigt
att inte tappa modet här: efter ett tag upptäcker man att kunskapsnivån inte
alls är högre i USA, det bara ser ut så.
Tyvärr
glöms själva patienten bort ibland, och amerikanska läkare har definitivt inte
gått doktorsskolan (fick höra att metoden med öppna frågor "är till för läkare med en pat per dag"). Ibland kan man som svensk känna att man stör patienterna
genom alla ingående undersökningar man måste göra, och oroar dom i onödan med
diskussioner som pågår vid sängkanen, över deras huvuden.
Trots den hierarkiska uppbyggnaden är alla trevliga
och mycket intresserade av att lära ut, du blir inte bortglömd, som kandidaten har
en tendens att bli i Sverige.