Pedriatic clinic II
En gång i veckan: Tisdagar / Torsdagar 15-21
Den här kursen var inte fastställt i vårt schema och det blev en del brist på bås och patienter när vi väl började kliniken. En del var på grund av att fallas-ledigheten började precis när vi skulle börja med kursen som gjorde att vi inte hade barnpatienter första månaden. Innan man fick arbeta kliniskt hade man en teoretisk kurs. Det handlade om flera seminarier där de gick igenom olika patientfall, diagnoser, behandlingar och allt inom barnpatienter. Det finns ingen fri barntandvård Spanien, därmed var det brist på patienter då det kunde handla om stora summor för föräldrar som gjorde att de inte kom tillbaka för alla behandlingar som krävdes.
Teorin skiljer sig en del från det vi lär oss i KI och vi Erasmus från KI upplevde att vi kunde redan det de tog upp och pratade med läraren för att hoppa över direkt till den kliniska biten. Vilket vi fick göra men då var de inte förberedda med bås för oss som gjorde att vi fick arbeta 3 och 3 i båset. Jag fick de flesta passen endast assistera och hjälpa barnen att känna sig tryggare inför och under behandlingen. Jag mig att se hur de arbetar med barnen.
Föräldrarna får inte följa med i kliniken utan sitter i vänterummet. Jag upplevde ändå att studenterna försökte få barnen att känns sig trygga vid behandlingar och få dem att skratta eller leka med dem innan behandlingarna. Vi använde kofferdam vid alla lagningar på barnpatienter vilket jag tyckte inte var så lätt varje gång. Lärarna jag fick se arbeta var jätteduktiga och snabba när de exempelvis gjorde lagningarna. Jag känner ändå att jag lärde mig tips och olika metoder att arbeta på.
Adult clinic II
Fredagar 15-21, senare också Måndagar 8-14
Schemalagt var adult clinic endast en gång i veckan. Där man jobbar parvist med en spansk talande student och turas om behandla patienter. Det var inte alltid man kunde förbereda sig inför passen eftersom att du inte visste vilken patient du skulle ha eller vilken behandling det är innan själva patienten anlände. Det gjorde att mina kunskaper utvecklades snabbt då man skulle vara förberedd på lagning, extraktion eller vad det kunde vara och komma ihåg alla instrument du kommer behöva. Vi hade lite strul med att få våra instrument från KI, då de aldrig gav oss det som ska ha lämnats från vårt universitet. Utan fick leta efter i en box med lite blandade Erasmus instrument och bygga upp våra egna brickor.
Sterilen var oftast ett stressigt moment då vi inte kunde namnen på instrumenten från början men senare fick jag lära mig namnen och fick ställa krav på att få det jag behövde för att kunna behandla patienterna. Det var inga problem med us-kit eller lagningsmaterial, parodinstrument samt rtg. Utan då visste de direkt vad vi behövde och fick det direkt. Att få borrar var lite svårare och vi fick oftast arbeta med det vi fick som kanske inte alltid var så anpassat för behandlingar vi skulle utföra. Mest problem upplevde jag med extraktionsinstrument. Eftersom att det fanns väldigt litet vi kunde låna från CEU.
Samarbetet med just läraren vi hade i vår klinik var jättebra. De var hjälpsamma även om man arbetade väldigt självständigt för det mesta. Eftersom att vi arbetade två och två hade vi endast en eller två patienter i veckan. Vi pratade med studiehandläggaren för att kunna arbeta självständiga men det fanns tyvärr inga lediga bås då och man behövde vara spansktalande för att förstå patienterna vid behandlingarna. Det vi fick sista månaden var att få ett extrapass måndagar 8-14, som gjorde att vi fick göra flera behandlingar. Det vi fick göra mest var undersökningar, kariessanering, extraktioner och reparationer av part- och helproteser.
Orthodontics IV
Måndagar eller fredagar kl 11-14
Den här kursen bestod av seminarier då man gick igenom tre patientfall per pass. Det mesta av tiden var de på spanska men de översatte till engelska om man inte förstod. Läraren gick då igenom bilderna på patienten, extra- och intraoralt. Samt visade gipsmodeller, profilröntgen och panorama. Man skulle utföra samtidigt en hel ortodontisk undersökning, diagnoser, terapiplanering och prognos. Jag upplevde att lärarna var väldigt pedagogiska och fick med hela klassen genom att fråga alla i klassen. Det var det de kallade för kliniska delen av kursen. Vi hade dock under pediatrics vissa patienter som hade ortodontisk behov eller redan en apparatur som skulle kontrolleras. Då kunde vi tillsammans med ortodonti masters gå igenom fallet. Vilket jag tyckte kompletterade kursen väldigt bra.
Legal dentistry and radiology
Måndagar 16-19
Den här kursen var en ren teoretisk kurs som tog upp olika ämnen varje måndag. Allt utifrån röntgenregler, till tandvårds lagar i Spanien, rättstandläkare, hur man gör en anmälan vid felaktig behandling och flera ämnen. Under vissa föreläsningar fick man utföra uppgifter under föreläsningen men de flesta av dem satt vi och lyssnade på läraren. Föreläsningarna var på engelska. Jag tyckte att det var intressant att få höra om hur lagar ser ut i tandvården i Spanien.
Implantalogy
(Kommer inte tillgodoräkna om kursen)
Ett stort plus under utbytet var att vi kunde assistera de olika masters i skolan om vi önskade. Det fick vi med hjälp av akademiska handläggaren. Det fanns studenter som läste sin masters i: ortodonti, endodonti, pediatrik och implantat i CEU. Då fick vi möjligheten att kunna assistera och se hur de arbetar. Vi valde att assistera implantatmasters och kunde där se implantatbehandlingar från planering till själva kirurgiska operationen. Det var väldigt lärorikt att se hur de arbetar och de välkomnade oss att assistera dem när vi önskade.