Jag gjorde mitt utbyte termin 9, vilket innefattade momenten öron-näsa-hals, oftalmologi, neuro och psyke. Mitt utbyte innefattade fyra praktikmånader, en månad på varje specialitet. Upplägget var som sådant att vi hade praktik på förmiddagarna och eftermiddagarna var fria för egna studier. På så sätt deltog vi inte i någon teoretisk undervisning på universitetet i Grenoble, utan bara i praktiken. Det satte krav på oss som utbytesstudenter att i mycket stor grad ta ansvar för vår inlärningsprocess.
Läkarutbildningen i Frankrike
Läkarprogrammet i Frankrike består av 6 års utbildning och efter det "residence" i ca fem år som motsvarar vår specialisering. Det är ganska lätt att komma in på utbildningen men deras första år är mycket tuff och består av mycket krävande studier och ett prov "les concours" på slutet där 80% av studenterna gallras bort och 20% får gå vidare till andra året. Det första året får göras om en gång till innan man får ge upp på läkarkarriären.
De två första åren är prekliniska likt Sverige, där kommer studenterna mycket lite i kontakt med patienter. Några enstaka dagar totalt. Från tredje året placeras studenterna ut på praktik, där de får vissa ansvarsområden som att skriva röntgenremisser och sköta annat pappersarbete. De är placerade tre månader på samma avdelning där de lär sig efterhand att bli del av avdelningsarbetet allteftersom. Detta innebär ju att alla inte hinner vara på alla olika avdelningar under utbildningen. Några är obligatoriska för dem medan vissa har de möjlighet att be om visst önskemål, men för de mesta placeras de ut av universitetet där det finns plats. På praktiken är gruppen av "les externs" (läkarkandidaterna) en blandning av årskurs 3-6, och alla har lite blandad erfarenhet av vilka andra kunskaper de fått innan. Mer erfarna studenter brukar hjälpa de nyare. Mest handledning och kontakt har man med "les interns" (de läkare som går sin residence och specialiserar sig). Överläkarna och professorerna ser man sällan, men de kan komma på en rond i veckan och då testa studenterna på vad de kan, ofta ganska auktoritärt. Då är det krav på att alla studenter ska kunna presentera minst ett av patientfallen på avdelningen.
Trots att de har praktik tillsammans över årskurs gränserna så är deras teoretiska kurser inom årskursen, på eftermiddagar eller kvällar. De är inte kopplade nödvändigtvis till just den specialiteten som praktiken de är på, vilket var en orsak till att vi som utbytesstudenter inte deltog i kurserna. Praktik och teori var alltså inte särskilt integrerade utan behandlades som separata delar av utbildningen.
Som utbytesstudent på praktiken
Vi som utbytesstudenter hade en ganska fri ställning i kliniken jämfört med de franska studenterna. Ibland kände man sig ganska överflödig, särskilt i början då språkkunskaper hindrade oss från att kunna göra arbete på avdelningen. De franska studenterna delade upp ansvar för patienterna på avdelningen mellan sig. Det enklaste var därför att haka på en fransk student för att följa med på det den gjorde. Beroende på praktikplatsen så varierade kraven på oss Erasmus studenter mycket. En del brydde sig knappt om vi var där och en del hade krav på att vi skulle vara där varje dag. På ställena där de brydde sig mindre blev det viktigare att själv visa intresse och ändå komma dit och be om att få gå med någon.
Under månaden av praktik på varje ställe fick vi ta reda på vad som fanns att se och göra på respektive praktik. Ofta innefattade det avdelningsarbete, operation och mottagningar. Det var bra att försöka få en vecka av varje för att få variation och lära sig mer. Ju mer aktiv och intresserad man var, desto roligare var det att vara på praktik och desto mer lärde jag mig och fick ut av praktiken.
Vid varje praktik så hade vi krav från Erasmus programmet att göra en presentation av ett patientfall, en "observation pédagogique". Den presenterades på förbestämt datum. Den skulle göras på Power Point och presenteras helst på franska för oss Erasmusstudenter (franska studenterna fick ofta krav att presentera på engelska). Det gjordes ibland framför de andra studenterna, men i vissa fall endast för professorn. Vid varje praktikplats skulle vi även få en blankett ifylld för närvaro och bedömning av vår insats. Vi bad ofta om att fylla i den under sista veckan på varje praktik av en läkare som vi följt lite mer eller av läkaren som bedömt vår muntliga presentation vid samma tillfälle. Det är viktigt att hålla i de papper och blanketter som du får ifyllt då det kan vara svårt att få tag på läkaren senare. Jag hade en blankett som jag nästan inte fick tag på för läkaren sa att hon skulle ta med den till sitt kontor och fylla i senare. Tack vare en snäll fransk student så fick jag tag på den sista veckan av mitt utbyte, tre månader efter den praktiken.
Franska studenterna upplevde jag som mycket trevliga när man själv tog initiativ att prata med dem. De är hjälpsamma, men har inte alltid tid att förklara allt de gör eftersom de har vissa uppgifter att få färdigt på avdelningen. Ofta hade de gruppchatter på messenger där de skrev till varandra om vad som hände på praktiken och om det var något seminarium eller någon kurs som hölls. Det är ett tips att be att få komma med i dessa gruppchatter där du själv också kan ställa dem frågor i ett mer informellt format än att bara prata med läkarna.
Egen inläsning
Eftermiddagarna gick åt egen inläsning. Det var utmanande att själv läsa in all teori, då jag lär mig generellt väldigt bra genom föreläsningar och seminarier. Men det var lärorikt också. Jag hade med mig kursböcker från KI, och läste för det mesta i dem. Jag lärde mig mer aktivt då jag fick leta upp information själv, och ju mer jag läste desto lättare blev det att hänga med i praktiken trots att den var på franska och jag läste på svenska. Om jag hade kunnat hade jag velat förbereda mig med att läsa på lite innan utbytet, men det är svårt då man konstant har något annat att läsa på terminen innan. Allt som allt vill jag säga att det är fullt möjligt att lära sig på egen hand men att disciplinen och egen motivation är extremt viktig för att inte dras till att använda tiden till enbart fritidsaktiviteter som det finns gott om i Grenoble.
Tillgodoräknande
Även om det på plats i Frankrike var ett ständigt äventyr av att efter hand ta reda på och få veta vad som krävdes av oss och var vi skulle vara och vad vi skulle göra, så var det väldigt tydligt från KIs sida vad som krävdes. Det jag kommit överens om med kursansvarig från KI var exakt det jag i slutändan förväntades göra för att tillgodoräkna terminen. Det jag fick göra var att vara med två veckor på psykundervisning innan min resa - eftersom psykiatri får större plats i programmet i Sverige än en månad. Utöver det gjorde jag tre jourer efter hemkomst: psykjour, länsakuten samt beroende jour. Tentamen skrev jag på KI.