Utbildningssystemet i Kina skiljer sig rejält från det i Sverige. Som jag förstod det varierar längden på läkarprogrammet med flera år beroende på ens resultat på de nationella proven efter gymnasiet (ju bättre resultat, desto längre utbildning, och vice versa). Väl antagen förväntas man sedan inte bara tillbringa så gott som all vaken tid på sjukhuset eller i skolan, utan också publicera artiklar i väl ansedda vetenskapliga tidskrifter. Dessutom behöver man bestämma specialitet mycket tidigt för att kunna rikta in alla sina krafter på just det området med en gång. Bara enligt ett sådant upplägg har man skuggan av en chans att göra karriär, vilket alla drömmer om för att kunna säkra tillvaron för sig själva och sina familjer i den stenhårda konkurrensen. Eftersom det således råder ett väldigt tufft klimat ger de kinesiska studenterna verkligen allt, vilket kändes både inspirerande, eftersom många av dem var så duktiga, och skrämmande, eftersom minst lika många gav uttryck för en stor uppgivenhet med anledning av hur mycket de tvingades uppoffra för utbildningen och yrkets skull.
Förhållandet mellan mig och mina handledare var för det mesta kanon. Jag gick med den överläkare och dennes underläkare som talade bäst engelska. Alla försökte anpassa sig till min nivå, lät mig ta del av det kliniska arbetet och ansträngde sig verkligen för att jag skulle ha det bra. I allmänhet var relationerna både hierarkiska och uppsluppna. T.ex. var det av största vikt att titulera de högsta hönsen på sjukhuset korrekt, men det var inte alls konstigt att samtidigt driva gäck med dem bakom deras rygg.
Patientkontakterna kan jag tyvärr inte säga särskilt mycket om eftersom språkförbistringar gjorde det omöjligt för mig att ta egna patienter. Att döma av mina handledares konsultationer var det dock inte ovanligt att flera patienter plus dennes anhöriga befann sig i rummet samtidigt. Kontakten kändes förvånansvärt informell, familjen var alltid med om att fatta besluten och varken personlig integritet eller sekretess tycktes finnas på kartan.
På sjukhusen hade jag bara motsvarande VFU och inga regelrätta föreläsningar. Således var det mycket praktik och lite teori. Arbetstempot var högt med en aldrig sinande ström av patienter. En vanlig dag kunde man ha ca 10 operationer, ca 50 patienter på mottagningen eller ca 100 på akuten. P.g.a. detta höga tryck kändes det som om man fokuserade mer på att lösa de aktuella problemen och mindre på att gå till botten med grundproblematiken. Som konsekvens var läkarna därför otroligt duktiga på vissa specifika tillstånd och moment, men hann inte lägga särskilt stor vikt vid helheten, vilket många av dem själva beskrev som ett problem.