Reserapport - KI-student
Lärosäte: Makerere University
Utbildningsprogram: Tandläkare
Utbytesprogram: Linnaeus-Palme
Termin: Vårtermin 19/20
Namn: Annie Lu
E-postadress: annie.lu@stud.ki.se

Innan avresa

Innan jag påbörjade min femåriga Tandläkarutbildning hade jag en önskan att få åka iväg på utbyte. Min tanke var att jag skulle få uppleva något som Sverige inte kunde erbjuda mig och få nya kunskaper om tandläkaryrket som utbytesuniversitetet kunde erbjuda mig. Men allt eftersom så började jag känna mig bekväm i KIs undervisnings- och kliniksalar, rutiner hade byggts upp och jag var inte lika sugen på att åka iväg längre. Det var en patient som jag behandlade som sa till mig att få åka iväg på utbyte till ett annat land är en fantastisk möjlighet och det vore trist att missa den chansen. Jag beslöt mig att göra en sen ansökan och turen på min sida så var det inte många som hade ansökt i år vilket ledde till att jag fick mitt förstahandsval. 

Som tandläkarstudent vid Karolinska Institutet kan man ansöka till flertal olika partneruniversitet som erbjuder utbytesplatser. De flesta universiteten erbjuder sitt utbytesprogram under vårterminen och ett fåtal under höstterminen. Jag valde att utföra mitt utbytesprogram i Makerere University, Uganda!

Makerere University är Ugandas största universitet och befinner sig i huvudstaden Kampala. De har en egen institution inom odontologi där de erbjuder två svenska tandläkarstudenter utbildningsplats. Jag och en kurskamrat valde att åka iväg under VT20. Genom kontakt med KIs internationella handläggare och tidigare studenter som har åkt dit hade vi gjort oss mer förbereda inför vår resa. Studenterna som åkte till Uganda året före oss och året dessförinnan gav oss mycket matnyttig information om bland annat tiden innan avresan, boendet, kulturen och studentlivet. Ett stort orosmoment som fick mig att tveka för att åka iväg, förutom bekvämligheten jag har funnit i KIs lokaler, var de praktiska kurskraven som skulle uppfyllas innan examensdagen. Jag fick senare veta av studenterna att det var mycket självständigt arbete och många patienter med stort behandlingsbehov och genom noggrann dokumentation kunde man uppfylla dessa kurskrav. Studenternas önskan om att resa dit igen gjorde mig också väldig positiv inställd och jag kände att jag hade gjort ett rätt val. Internationella handläggaren hjälpe oss mycket med det administrativa och att hålla kontakten med partneruniversitetet.  

Innan avresan är det mycket förberedelser som måste göras. 
Administration och möten 
Efter nominering av utbytesplats skulle ett flertal dokument fyllas i och signeras. Vissa av dessa dokument skulle gå internt inom KI och andra ska skickades till partneruniversitetet. Vilka dessa dokument var gick den internationella handläggaren igenom utförligt, KI hade anordnat möten och frågestunder på grund av just detta. Vid ytterligare funderingar och oklarheter kunde jag ställa frågor direkt till handläggaren genom mail och fick snabbt svar tillbaka. 

Till skillnad var den internationella koordinatorn i Uganda väldig långsam med att svara och ge oss besked om antagning. KIs internationella handläggare fick maila dem frekvent och till slut fick jag och min kurskamrat ett sent besked om vilka datum som gällde. Jag rekommenderar att ni som ska till Makerere University att skicka iväg ett mail till deras koordinatorn några dagar innan avfärd och bekräfta att ni kommer på bestämt datum. 

Vaccination
För att tillträda Uganda är det obligatorisk att vaccineras mot gula febern. Intyget ska visas upp på flygplatsen. Beroende på var man befinner sig i Uganda rekommenderas olika vaccinationer. Eftersom jag tidigare har rest mycket inom Asien hade jag redan de rekommenderade vaccinationerna. Jag fick komplettera med vaccination för gula febern och malariaprofylax. Jag rekommenderar att besöka vaccinationscenter i god tid, du ska till exempel redan ha börjat med malariaprofylax två veckor innan sin avfärd för att ge ett fullgott skydd. 

Pass
Passet behöver vara giltigt sex månader efter hemkomst. 

Visum 
Visum ansöks elektronisk och ett bekräftelsemail skickas direkt. Om man har funderingar och mailar Ugandas ambassad som finns i Danmark kan det ta dagar innan man får svar. Jag ansökte ett vanligt turistvisum som gällde i 90 dagar. Jag hade med mig en utskrift av bekräftlsemailet som jag behövde visa upp i flygplatsen i Uganda. På plats utfärdar de då ett visum. 

Flygbiljett 
Flygbiljetten beställdes ca två månader innan avresa. Jag och min kurskamrat valde att åka dit två dagar innan skolstart. 

Utbildningsmaterial
I min packning hade jag med skyddsmaterial som behövdes under kliniktid. Det var bland annat handskar, plastförklädde, munskydd, visir, handsprit och ytdesinfektion samt kanyl och anestesi. Annat material och instrument skulle finnas på plats i Makerere University. Egna klinikkläder skulle medtas, KI lånade ut två bussaronger och ett par byxor. Studenterna i Uganda behövde inte använda specifika klinikskor. 

Blanketter 
Jag hade skrivit ut diverse dokument och blanketter som jag tänkte var bra att ha:
  • Kurskrav och kvalitetskrav på engelska 
  • Försäkringscertifikat (KI har avtal med Kammarkollegiet, certifikatet får man av den internationella handläggare. Jag rekommenderar även att se över sin egen reseförsäkring)
  • Antagningsbesked
  • Visum
  • Kopia på passet
  • Flygbiljett tur och retur
  • Viktiga telefonnummer som är bra att ha nära till hands
Övrigt
Övriga saker som är bra att ha med är strömadapter, solskydd, myggspray, paraply och oömma skor. 

Ankomst och registrering

Jag och min kurskamrat valde att vara på plats en helg innan skolstart. Vi flög från Stockholm och landade på Entebbe International Airport sent på kvällen. Innan avfärd hade vi bokat en Uber som skulle ta oss från flygplatsen till vår boende, färden tog 30 till 40 minuter och kostade 35 USD. Vi fick kontakt med Uberföraren via vår husvärd som kände honom. 

Tiden innan skolstart spenderades på att utforska centrum och universitetsområdet samt införskaffa lokalt SIM-kort och växla pengar. Vi hade med hjälp av KIs internationella handläggare kommit i kontakt med en tandläkarstudent från Uganda som skulle på utbyte till KI. Hon vägledde oss till universitetet och vilka vi skulle träffa på måndagsmorgon när vi skulle börja vår första dag. 

Första skoldagen kom vi fram till International Office och fick träffa internationella koordinatorn. De blev överraskade att vi var där. Koordinatorn menade att vi borde ha mailat till henne några dagar innan för att de hade för många internationella studenter för att hålla koll på alla. Eftersom de inte visste att vi skulle komma hade rektorn för odontologiska institutionen inte tid att ta emot oss. Vi fick istället en rundvandring av en tandläkarstudent där han visade huvudbyggnaden och sedan campuset där tandläkarstudenterna hörde till. 

Andra skoldagen hade jag och min kurskamrat ett möte med rektorn som förklarade universitetets rutiner och arbetssätt. Till skillnad mot föregående år hade universitetet antagit fler tandläkarstudenter och hade därmed delat upp två klasser i två grupper. En förmiddagsgrupp och en eftermiddagsgrupp. Jag och min kurskamrat fick välja vilken grupp vi ville tillhöra och övriga önskemål. Sedan blev vi tilldelade varsin klinikpartner som vi skulle jobba ihop de första veckorna för att lära oss rutinerna. 

Ekonomi

Uganda Shilling (UGX) är den nationella valutan i Uganda, 100 svenska kronor motsvarar ca 42 500 UGX. Vissa större butiker och restauranger tog även emot dollar och erbjöd möjligheten att betala med bankkort. 

Kostnader som betalades innan avresa
  • Vaccin: Gula febern 560 kr. Malariaprofylax, recept och tabletter 140+370kr. Totalt 1070 kr (KI hade samarbete med Cityakuten som ger 20 % rabatt vid uppvisning av studentlegitimation)
  • Visum: 50 USD
  • Flygbiljett: 4630 kr tur och retur 
  • Boende: 7000 kr per månad

Kostnader under resan
  • Transport till och från flygplats: 35 USD enkelväg
  • Internet: 250 kr för alla tre månader (ångrar att jag inte tog ett abonnemang där samtal ingick)
  • Mat: Priset på maten var beroende på vad och var man åt. En måltid kunde variera mellan 2 kr till 200 kr. Eftersom köket i vårt boende inte var optimal åt vi oftast ute eller beställde mat hem. Om man slog ut kostnaden spenderades ca 100 kr på mat per dag. Exempel på mat som kostade 2 kr var Rolex som var omelett inrullad i chapati (crepe-liknande bröd). Skollunchen vid kliniken kostade runt 20 kr. När det kommer till västerländsk mat, tillagad eller varor man köper i mataffärer, kostade det generellt lika mycket som i Sverige. 
  • Vatten: Kranvattnet i Uganda är inte drickbart. Vi köpte oftast en 20 liters dunk vatten som vi bar hem, denna kostade 20 kr och denna räckte oss ca 1 vecka. 
  • Transport: Vi tog Uber till universitetet varje dag. En resa kostar mellan 20-40 kr beroende vilken väg chauffören valde. 
  • Fun fact: Avokado stor som en mango kostar 2 kr. Så under vår vistelse blev det mycket avokado! 

Jag valde att växla 2000 kr till dollar i Sverige som jag sedan betalade taxi och mat med de första dagarna. Senare var det smidigt att ta ut pengar från uttagsautomater. Dessa hittas på utsidan av Acacia Mall och vid deras garage. Var noga med att inte lämna kortet i maskinen för länge, annars äter den upp det. Man kunde även växla pengar hos exchange banker som fanns i närheten av uttagsautomaterna. 

Extra kostnader
Vi påbörjade vår utbytesperiod i början av mars som skulle vara i tio veckor, det vill säga att vi skulle hem i mitten av maj. På grund av COVID-19 och att länder började sätta in restriktioner beslutade vi oss att flyga hem till Stockholm efter tre veckor. Vi kom hem 20 mars, och 23 mars stängde Entebbe Internation Airport. Det gick inte att boka om våra tidigare flygbiljetter och behövde då köpa nya. Hemresan kostade 4334 kr. Detta ersättes senare av Kammarkollegiet. 


Boende

Det finns en del valmöjligheter gällande boendet i Uganda. Makerere Universitys hemsida erbjöd studentboende, dock valde jag och min kurskamrat att söka boende på egen hand. Vi använde oss av plattformen Airbnb, där de erbjöd både eget och delat boende i olika prisklasser. Våra kriterier var att boendet skulle ligga nära universitetet i ett säkert område, ett plus var om det låg nära centrum med matbutik och restauranger. Vi hittade en lägenhet som erbjud allt vi önskade oss men till ett högt pris, på grund av att det räknades som långtidsboende om vi bokade tre månader fick vi ett rabatterat pris. En månad kostade ca 7000 kr per person. Säkerheten var en hög prioritet för oss, därför var vi villiga att betala en högre månadskostnad. Byggnaden hade egna säkerhetsgrindar med beväpnade vakter dygnet runt. Det var ca 30 minuter gångväg till universitetet, ca 20 minuter bilfärd beroende trafik och väder. Dessutom låg boendet alldeles nära Acacia Mall, ett shoppingcenter med mataffärer, restauranger och shopping. Lägenheten var rymlig och rent jämfört med andra lägenheter som fanns på marknaden. Vi hade egna rum med varsitt badrum samt ett extra rum, vardagsrum och kök. Tyvärr var köksredskapen inte fullständiga och det blev istället att vi beställde hem mycket hämtmat, men det gick bra att göra en kopp kaffe på morgonen. 


Studier allmänt

Tandläkarprogrammet i Uganda är femårig utbildning såsom i Sverige. Utbildning bekostas av studenterna själva. De tre första åren är för det mesta teoretiskt lagd, därefter två år av klinisk verksamhet. Tandläkarstudenterna som går fjärde året börjar med undersökningar, inregistrering och parodundersökningar. Likt svensk undersökning går de igenom anamnes, undersöker extra- och intraoralt samt tandstatus. Största skillnaden är att patienten måste uppvisa läkarintyg om HIV-status och intyget får inte vara mer än tre månader gammalt. Behandlingar får inte påbörjas på en HIV smittade patient om inte patienten medicineras för detta. Tandläkarstudenterna var även noga med att undersöka hudkostymen och notera bland annat hudutslag, svullnader och hårdistributioner. När år fyra studenterna inte hade egna patienter assisterade de år fem studenter. År fem studenterna utför de flesta behandlingarna, så som endodonti, parodsanering, restorativbehandling, protetik. De hade fler kurskrav än vad tandläkarstudenterna i Sverige har, exempelvis skulle de ha utfört två helproteser både i över- och underkäke. När de var färdiga med kurskraven delegerade de ofta arbetsuppgifter till den assisterande tandläkarstudenten. Tandläkarstudenterna var mycket pålästa om de olika behandlingsmoment som skulle utföras och även om materialen som skulle användas. Lärarna ställde höga krav på självständigt arbete. I många fall träffade läraren endast patienten innan behandlingsstart och efter studenten hade slutfört behandlingen. När man behövde fråga om hjälp kunde man få vänta i över en timme. Det var oftast en lärare per pass och samma lärare behövde ibland gå iväg mitt under passet för att hålla i föreläsning. 

Tandläkarstudenterna hade året innan fått köpa sitt eget material. De hade ofta en påse eller box av fyllningsmaterial, borr, filar, vinkelstycke med mera i sin väska. Material lånades av varandra. I år hade universitetet nya rutiner gällande material, i sterila rummet kunde studenterna låna instrument och material. Röntgenmaskinen var analog, där studenterna framkallade bilderna i en darkbox. Filmerna till röntgen fick patienterna köpa från tandsköterskorna. 

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 8 på KI
Jag och min kurskamrat som gick termin 8 under utbytet blev placerade hos femte år studenterna, då deras kurser motsvarade våra. Terminen i Uganda är uppdelade i tre perioder, varje period hade ett fast schema som upprepar sig. Klassen som bestod av ca 20 studenter var uppdelade i grupp A och grupp B, där grupp A benämndes som förmiddagsgruppen och grupp B som eftermiddagsgruppen. Jag och min kurskamrat gå med förmiddagsgruppen. 

Schemat för grupp A såg ut på följande sätt:

Måndag
Pedodonti - förmiddag
Här behandlades barnpatienter. Dessa patienter var inga revisionspatienter utan hade ofta behandlingsbehov. Man utförde bland annat lagningar, extraktioner och pulpektomi. 

Tisdag
Protetik - heldag 
Det var sällan fast protetik utfördes på universitetet, vid enstaka tillfällen kunde studenterna göra singelkronor av metal. Studenterna hade däremot i läroplanen att göra två helproteser i både överkäke och underkäke. Behandlingsgången gick till i följande ordning: avtryck, käkregistering, tanduppsättning, utlämning av protes. Studenterna hade nära kontakt med tandteknikern och gick ofta själva till labbet för att lämna och hämta arbeten. Under behandlingsgången fick patienterna ofta gå tandlösa. 

Onsdag
Parodonti - föreläsning på morgonen och klinik på förmiddagen
På parodpassen utfördes parodregisteringar. De utförde bland annat fickdjupsmätningar, blödningsindex och mekanisk infektionsbehandling. Tandläkarstolen är utrustad med ultraljud men det var inte sällan vattnet inte gick igång och studenterna behövde depurera för hand istället. 

Ortodonti - föreläsning på eftermiddagen
Under perioden vi var på utbytet hade tandläkarstudenter egna ortodontifall som de presenterade. Där skulle de presentera patientens sociala och medicinska anamnes, tidigare tandvård, bettfel - diagnos, behandling och mål. Kliniska foton visades upp på TV-skärm och studiemodeller delades runt. Redovisningen varade i fyra timmar utan paus, och studenterna var väl pålästa om sin patient och bettfelet då läraren hade höga krav och ifrågasatte ofta behandlingsmetod och diagnos.

Torsdag och fredag
Restorationpass 
Under restorationpasset utfördes extraktioner, lagningar och endodonti. Karies registreras endast visuellt och taktilt. Det var vid få tillfällen då röntgen användes för att diagnostisera angrepp. Kariesangrepp, där  tandläkare i Sverige hade valt att göra stegvis excavering, ledde ofta till rotfyllning eftersom inga röntgenbilder togs. Vid fyllning användes GPA som blandades för hand. Komposit användes endast i fronten. Röntgenbilder togs när en endodontisk behandling skulle utföras, dock togs inte lika många bilder som vi lärt oss. Det togs en masterpoint bild och en bild när tanden var färdigbehandlad. Anledningen till att inte så många röntgenbilder togs var att analoga röntgenmaskiner användes, för varje bild betalade patienten extra. Endobehandlingarna var även inte lika sterilt som på KI. 

Jag upplevde att lärarna i Makerere University ställde högre krav på sina studenter. Studenterna arbetade mer självständig och lärarna förväntade sig att de var pålästa om det aktuella ämnet. Studenterna påbörjade behandlingen efter en kort presentation av patient och terapiplan och visade in patienten när det var färdigbehandlad. Behandlingen blev betygsatt och för att få en signatur krävdes det även att patienten hade betalat. 


Språk och kultur

Det officiella språket i Uganda är engelska sedan 1960-talet, men det talas olika modersmål i olika regioner i Uganda. Kampala tillhör den regionen där de flesta talar luganda, som även är Ugandas största modersmål.  All undervisning och patientkontakt sker på engelska, dock kunde fåtal äldre patienter inte engelska eller föredrog ibland att tala luganda. Vid många tillfällen, både i universitetet och allmänt, hade jag svårt att uppfatta vad som sades. Det kan anses oartig att tala högt därav var ljudnivån ofta låg och lugnt. 

Öppningsfrasen i Uganda är "How are you?", frågan ställs till varje person du stöter på och ska konversera med och det förväntas ett kort svar i form av "Fine" eller "OK".  Kulturellt upplevde jag att folket som väldig varma och välkomnande. Kurskamraterna i Uganda var måna om att vi skulle trivas och var väldig hjälpsamma gällande rutiner och arbetsätt, även utanför studielivet. De var lika intresserade av den svenska tandvården och skolsystemet som vi var av deras. Vi hade en gemensam syn om att vi kunde lära oss mycket av varandra. Till skillnad från Sverige tilltalar man aldrig professorer och lärare vid förnamn, det var viktigt att säga "Doctor". Ibland kunde även patienterna tilltala studenterna som doctor. 

En stor kulturkrock var punktligheten. Jag och min kurskamrat var alltid de som var på plats först, de andra studenterna kunde komma en till två timmar även om det står i schemat att vi startar kl 9. Vi fick ofta vänta in kurskamrater, patienter och lärare. Närvaron var även väderbestämmande, många studenter väljer att stanna hemma vid stora regnfall. Patienter uteblev oftast och det berodde på grund av svårigheter att ta sig till universitetet. 


Fritid och sociala aktivteter

Kampala är huvudstaden i Uganda och erbjuder stadsliv. Här finns utbud av restauranger och nöjen. Under våra tre veckor i Uganda hann vi testa på en del restauranger i, förutom Rolex var det populärt med indiskt mat. Det var större utbud av västerländsk mat så som pasta, sallad, pizza i närheten av centrum. Vi använde mycket av TripAdvisor för att hitta bra restauranger.

För träning fanns det många hotell och anläggningar som hade gym och simbassäng. En helg spenderades på Kabira Country Club med sol och bad. Där kunder man ansöka om månadskort om man skulle önska eller betala engångsentré. 

För att ta oss runt åkte vi ofta Uber eller gick till fots. Trafiken i Kampala är väldig trafikerad, det körs personbilar, minibussar och mopeder. Minibussarna agerade som kollektiv trafik, där chauffören lockade in passagerare och körde iväg vid fullsatt buss. Boda Boda är ett vanligt transportsätt, det är taxi på moped. Uberchaufförer varnade oss ofta att inte åka med Boda Boda eftersom många av dem kunde köra vårdslösa och hjälm saknades ofta. Trafiken i Kampala är mycket beroende på väder. När det regnar är det svårare att ta sig fram då det är fler bilar som kör samt vägen är byggd på lera som gör den svårkörd när det blir blött. En Uberresa inom Kampala kostade mellan 20 och 100 kr. 

Eftersom vi inte var i där så länge som vi hade tänkt hann vi inte med naturlivet som Uganda erbjuder. Om tiden fanns kunde man åka en safaritur för att se savannen och dess rika djurliv. Man kunde även åka till andra mindre resmål så som Victoriasjön som är Afrikas största sjö, Nilen och Jinja Waterfall som även är populära destinationer. 

Tandläkarstudenterna anordnar några gånger per termin volontärarbete. På World Oral Health Day var det planerat att hålla ett sådant arbete, men tyvärr ställdes den in på grund av pandemin. Med hjälp av kurskamraterna fick jag och min kurskamrat lov att hålla en dental education i en internatskola för döva, där hade vi ett kort föredrag om kost och munhygien. Det uppskattades av både personal och elev. 

Sammanfattning

Det var ett beslut jag och min kurskamrat tog om att åka hem till Stockholm tidigare, universitetet och landet stängde strax efter vi lämnade. Under dessa tre korta veckor har jag fått uppleva mycket och fått ett större perspektiv om tandläkaryrket. Trots olika rutiner och andra material utfördes samma jobb, patienten kunde lämna behandlingsstolen med en bättre oral hälsa. Jag tror att jag hade lärt mig så mycket mer om situationen inte blev som det blev, om möjligheten ges skulle jag vilja åka dit igen. Jag och min kurskamrat har ett Instagramkonto där vi heter tdluganda där vi dokumenterade våra tre veckor med bilder och text, om ni är intresserade är ni välkomna att kika på den. Slutligen uppmanar jag er alla som har möjlighet att åka på utbyte att göra det!