Mycket i utbildningen är liknande, med preklininik först och sedan arbete på patient och parallellt rena teoretiska föreläsningar. All utrustning var tip-top. Preklin var rymligt, luftigt och ljust. Man hade 40 arbetsplatser till 40 studenter som tas in varje år. Inget överintag utan de som börjar på exempelvis läkarlinjen ersätts inte av några andra. På preklin sker undervisninge parallellt mellan de olika ämnena parod, caries, endo och protetik. Jag fick intrycket att det var samma lärare på preklin hela tiden. Alla studenter får egna luppglasögon.
De först 2 åren läser studenterna teori ihop med läkarutbildningen. Termin 4-5 är det aktiviter på preklin och på termin 6 börjar de även med patienter på sal på skolan.
Hela termin 7 är studenterna ute på externklinik, på någon av de kliniker som har anmält sig som villiga. De engagerade klinikerna ersätts av skolan med 30% av handledarens lön. Dessutom ges pengar så kliniken kan genomföra en kurs eller resa för hela personalen. Även en skylt sätts upp där det berättas att kliniken är en universitetsklinik. Vido-föreläsningar och seminarier hålls för de externa studenterna och handledarna, även andra intresserade på kliniken kan delta. Varje klinik tar emot 2 studenter, som arbetar utan sköterskor. Studenterna debiterar patienten med 50-30% prisreduktion. Studenterna får 3000 Nkr per månad för att täcka ökade hyreskostnader. Det är bostadsbrist i Tromsö så de har inga problem att hyra ut sin lägenhet där under en termin. Skolan har 4 platser på kliniker i Tromsö, där exempelvis ensamstående föräldrar får arbeta. I övrigt fick studenterna dra lott och den som får nummer 1 på lotten får först välja vilken klinik den vill till. På Termin 10 var de åter ute på praktik i 10 veckor då vänds turordningen så den som hade fått välja sist på termin 7 får välja först. Ingen får återvända till samma klinik.
Termin 8, 9 och halva 10 var undervinsningen förlagd till skolan.
Klinikpass på sal har man måndagar och torsdagar, övrig tid används lokalen för att lärare skall screena patienter som är lämpliga för undervisning och eftersom studenterna är så begränsade tider på skolan är det också många gånger lärarna får färdigbehandla patienterna. Pedodonti bedrivs på torsdag em på sal i samma öppna båssystem som vuxenbehandlingen. Pedodontisterna var på sal torsdag em.
Skolan vill ge studenterna en gedigen utbildning så kan stå på egna ben eftersom avstånden är så långa. Upptagningsområdet för Tromsö är 100 mil åt båda hållen. Inom käkkirurgi genomförde studenterna praktiska operationer med hjälp av specialintresserade allmäntandläkare. De hade vanliga tandläkarstolar för bedövning och förprat sedan gick de in i en oprerationssal och studenterna opererade nästan självständigt ut retinerade uk åttor på en timme. Priset var här nedsatt till 300 kr och många studenter på Campus passade på. Det som förvånade mig var att patienterna var så lugna och trygga. Jag vet inte om det är ett tuffare släkte i Nordnorge eller om förberedelserna var mycket skickligt utförda.
Relationen mellan lärare ochm elever var mycket lugn och vänskaplig. På patientsal hade varje handledare/lärare 6 studenter som de handledde en termin sedan bytte man. Handledarna var allmäntandläkare, specialisterna gick runt som konsulter eller man fick söka upp dem vid behov.
Specialister i Norge arbetar huvudsakligen privat där lönerna är höga, så skolor har svårt att rekrytera specialister. Specialisterna verkade även på skolan ha högre löner än professorerna. Attraktiva yrkesgrupper kunde få fler uppdrag och arbeta 120 % på sin heltid.
Jag deltog i undervisningen på preklin och på patientsal. Jag deltog även i fallpresentationer, där man artigt ville hör mina åsikter. Under ett lunchmöte presenterade jag min forskning för skolans lärare.