Undervisning:
Dagen efter ankomsten gick jag till skolan. Det blev ett trevligt återseende och vi satte oss ner för att planera kommande veckor med två av lärarna. Visserligen oberoende av varandra, det innebar att det blev ganska mycket aktiviteter inplanerat.
En av chefs sjuksköterskorna hade studieansvaret för de studenterna som går en fyraårig utbildning till sjuksköterska/barnmorska, dessa studenter gick nu sin sjunde termin.
De andra studenterna var master studenterna som gick en påbyggnadsutbildning, de gick sin tredje termin av fyra i en tvåårig vidareutbildning.
Jag deltog eller hade egna lektioner i olika ämnen. En av läkaren hade en längre lektion i säte och skulderdystosi. Därefter delade vi in studenterna som då var tolv stycken i grupper för praktisk träning i säte och skulderdystosi. Det var mycket kort tid som studenterna fick på sig att träna därför erbjöd vi dem ytterligare en eftermiddag för träning med handgrepp för både master studenterna och sjuksköterskestudenterna.
Vid ett annat tillfälle hade jag lektion i asfyxi, samt barnskötning. Dessa studenter hade då förberett sig genom att se en film om ämnet innan. Denna lektion föranledde även den till praktiska övningar i det omedelbara omhändertagandet av asfyktiska barn.Dessa lektioner hade jag tillsammans med en av masterstudenterna som var mycket duktig på de Ugandesiska riktlinjerna och förhållandena angående asfyxi.
För båda studentgrupperna visades även filmen Skin to Skin, studenterna var helt fascinerade av de förmågor som det nyfödda barnet har. Lektionerna utmynnade ofta i intressanta diskussioner om olika sätt att bedriva vård och omhändertagande av kvinnor och barn vid födandet.
Inom det teoretisk området deltog jag även i olika seminarier då studenterna presentera arbeten de hade förberett inom diabetes, flerbörd, placenta preavia, avlossning, säte och komplicerad förlossning (obstructed labour).
Resterande tid, oftast på eftermiddagen, handleddes studenterna på New Mulago, avdelning C5, den stora förlossnings avdelningen med komplicerade förlossningar. En del studenter var placerade där andra på Old Mulago, avdelning 14, som är den barnmorske ledda avdelningen. På Old Mulago fick studenterna betydlig mer handledning och det är ett lugnare tempo samt att den avdelningen tar bara hand om normala förlossningar. På New Mulago fanns betydligt mindre personal och handledning av studenter var i det närmaste obefintlig.
På avdelningen försökte vi träna på de saker som vi arbetat med i skolan. Studenterna fick gå igenom barnet från topp till tå, detta var inte brukligt på sjukhuset utan man vägde endast barnet och tittade på kön. Vi tränade ventilering med mask, det fanns många tillfällen att träna då många barn föddes med låga Apgar poäng. Utrustningen omkring återupplivning var mycket knapp. Små masker till prematurer fanns inte, endast en syrgas mask/näsklämma , endast ett skötbord. Många gånger fick man samsas vid samma skötbord/upplivningsbord och barnen fick turas om och få syrgas om det behövdes. På avdelningen föddes 120 barn / dygn de födande låg en stor sal med 32 sängar.
På studenternas eget initiativ lade vi barnen hud mot hud i den omfattningen kvinnorna tyckte det var acceptabelt.
Vi deltog vid tång förlossning, det var det första som mötte oss på avdelningen denna period, en engelsk läkare lade en tång efter en misslyckad sugklocka, snabbt och snyggt kom barnet ut. En stund senare förlöste överläkaren ett säte med mamman på tvären i en vanlig säng.Sätesförlossningar var vanligt förekommande. Många kvinnor låg i väntan på kejsarsnitt och ibland födde de vaginalt innan de kom in på operation.Ungefär så såg dagarna ut på avdelningen. Det tillhörde dock inte vanligheten att läkarna förlöste utan det gjorde barnmorskorna tillsammans med studenterna i bästa fall, eller assisterade studenterna förlossningen själva med en studentkamrat som handledare.