Reserapport - KI-student
Utsikt över Bolognas innerstad, från toppen av torre degli Asinelli, 498 trappsteg upp
Lärosäte: Università di Bologna
Utbildningsprogram: Psykolog
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 21/22
Namn: Emelie Helena Haglund
E-postadress: emelie.haglund.2@stud.ki.se

Innan avresa

Hej, du som funderar över att söka utbytesstudier till den valbara perioden! Gör det, det är så himla roligt! Jag har varit i Bologna under våren med Emma och Nika från min klass, vars reserapporter ni nog också läst eller kommer att läsa. 

Varför sökte jag till Bologna?

Sedan jag sökte till psykologprogrammet har jag känt till att KI erbjuder utbytesstudier under termin 6, och jag bestämde mig för att jag skulle söka i början av termin 3. Jag visste att jag ville söka till Bologna, för jag hade aldrig varit i Italien och var intresserad av kulturen, språket och framförallt maten. Università di Bologna (UniBo) är Europas äldsta, grundat år 1088 vilket ju är häftigt, dessutom låg värme och tidig vår såklart på plussidan.

Meriter

Eftersom jag läst mig till att platserna till Bologna brukar fyllas så kände jag att det var säkrast att plocka hem lite meriter innan ansökningsperioden startade. Jag försökte få bra betyg på tentorna och började jobba som forskningsassistent så snart jag kunde efter att jag bestämt mig. Att vara forskningsassistent visade sig vara ett jätteroligt och givande extrajobb att ha parallellt med studierna så det rekommenderar jag varmt till alla oavsett om ni ska söka utbyte eller bara läser reserapporter för skojs skull. Jag var också aktiv i en studentförening som jag tyckte om. Jag hade nog inte behövt göra riktigt så mycket som jag gjorde men eftersom jag endast var intresserad av att åka till Bologna ville jag vara på den säkra sidan. 

Kommer jag kunna forska efter jag valt bort kandidatuppsatsen?

En fråga som grämde mig ett tag innan jag fick (relativt) klart för mig vad som gäller. Det korta svaret är ja. Det längre svaret är att jag förstått det som att det kan bli svårare att forska vid utländska universitet om du inte har en kandidatexamen. Vill du forska i Sverige spelar det ingen roll alls, det är dock hjälpsamt om du jobbat som forskningsassistent under utbildningen då, så du hunnit knyta kontakter och har lite insyn i hur forskning bedrivs.

Vad måste jag göra inför utbytet?

  1. Skicka in din ansökan i tid.
  2. Invänta svar från KI om att du blivit nominerad till en plats och tacka ja.
  3. Invänta information från UniBo, detta kan ta ett tag. Hör av er till er internationella handläggare vid KI om ni blir oroliga. 
  4. När internationell koordinator från UniBo hör av sig får ni inloggningsuppgifter till www.unibo.it som är hemsidan där ni även finner inloggningslänk till den italienska studentmailen.
  5. Registrera er på hemsidan med era inloggningsuppgifter.
  6. Börja leta boende redan nu! Vi träffade flera i Bologna som fick flytta runt på månads- eller veckobasis eftersom de fått reda på så sent att de skulle få åka på utbyte. Det är en lyx att veta i så god tid och ha möjlighet att norpa de mest prisvärda boendena före alla andra studenter i staden, utnyttja detta!
  7. Bestäm vilka kurser ni vill läsa och skicka in ert learning agreement. 
  8. Kolla upp Italiens inresebestämmelser, de finns att hitta via bland annat swedenabroads hemsida
Kommunikation med KI och UniBo
Från KIs sida har vi genom hela processen fått snabba och tydliga svar på alla möjliga frågor vi hade innan utbytet. Vänd er till er internationella handläggare så får ni massvis med hjälp med saker som känns otydliga. Vår internationella koordinator i Bologna var tyvärr mindre snabb med att svara på mail vilket skapade en del stress. Stressen var i de flesta fall obefogad eftersom allt ordnade sig tillslut på ett eller annat sätt. Är något inte i ordning inför avfärd går det med största sannolikhet att lösa på plats, men för sinnesfridens skull rekommenderar jag att göra allt i så god tid som möjligt. Det var lite rörigt att vi kommunicerade med KI via KI-mailen och med universitetet i Bologna via UniBo-mailen, speciellt eftersom bägge har inloggning via outlook. Försök komma ihåg att logga in på UniBo-mailen regelbundet eftersom ni kommer få massor med information via den. 

Utbytesstudenterna på piazza Santo Stefano, Bolognas finaste torg

Ankomst och registrering

Vi var äntligen på plats och fick landa och äta vår första pizza i Italien (se bilden). 

När ska man vara på plats?
Vi landade i Bologna den 18/2 vilket jag tycker var helt perfekt. Vi fick hjälp av kursansvarig på Arbets- och organisationspsykologi 2 att hinna färdigt med presentationer och arbete innan avfärd. När vi landade hade jag 10 dagar innan kurserna drog igång. Dessa dagar fylldes med att lära känna staden, checka in på universitetet, fixa busskort och studentkort. Vi lärde även känna några av de som skulle komma att bli nära vänner under dessa första dagar. Vill man vara i Sverige så länge som möjligt innan man åker så hade nog två till tre dagar också räckt fint för att hinna landa innan skolan drog igång, samtidigt blev det som en minisemester mitt i terminen och det var också värdefullt. 

Incheckning/ Registrering
Universitetet checkade vi in på genom att först maila och boka en tid, hör med er internationella koordinator vem ni ska vända ner till. Vid incheckningen behövde man skicka in en bild på sitt pass och boardingkort och ha med sig passet, detta gjorde vi online eftersom pandemin inte riktigt var över i våras och universitetet använde hybridlösningar. Att registrera sig på kurserna var supersmidigt. Mängder med information finns på universitetets hemsida om vem man kan maila med alla frågor, hur man checkar in, hur man registrerar sig och så vidare, tryck HÄR för att komma till lämplig plats att utgå ifrån på hemsidan. Jag mailade om alla frågor som dök upp som inte mina utbyteskamrater hade svar på. 

Studentorganisationer
Vi gick med i ESN Bologna. De har ett instagramkonto, @esn_bologna, som man kan följa för att hålla koll på organiserade aktiviteter som samlar många kontaktsökande utbytesstudenter, speciellt i början. Hemsidan hittar ni HÄR. Studentkortet som vi skaffade via ESN Bologna gav vissa rabatter på både anordnade aktiviteter och på barer där utbytesstudenter ofta samlades, man fick också inträde till vissa aktiviteter med kortet. IC Bologna är en annan studentorganisation för utbytesstudenter. Deras instagramkonto är @icbologna_erasmusbologna och deras hemsida hittar ni HÄR. Följer ni länkarna via telefonen som ligger på dessa instagramkonton så kommer ni till en meny där ett av valen är ungefär "English whats app group", via dessa kan ni gå med i gruppchatter för erasmusstudenter i appen WhatsApp. 
Mortadellapizza med saffransmozarella och pistagepesto på restaurangen Rossopomodoro, övervåningen i Mercato di Mezzo centralt i Bologna

Ekonomi

Pengar är bra att ha sparat när man ska flytta utomlands i fyra månader. Speciellt om man, som jag, hellre äter ute än hemma. Mat ute kunde man hitta för allt mellan 5-20€. En välfylld mortadellamacka för 5€, en traditionell tagliatelle alla bolognese för 12€ eller en tryffelpasta för 20€. Går man istället och köper mat som man tillagar hemma kommer man såklart undan billigare. 

Transport
Busskortet som tog en runt i stadskärnan och i närförorterna till Bologna med buss kostade 10€ om man skaffade det via universitetets hemsida, det går att göra efter att man checkat in och det räcker hela utbytesperioden. Vi åkte mycket tåg när vi reste eftersom Bologna är en knytpunkt för tåg i Italien. Prisläget för tågen varierar med säsongen och under påsken och när det blev sommar steg priserna medan de generellt låg rätt lågt innan maj. Vi använde främst appen Omio för att söka efter och köpa tågbiljetter. Till Florens tar man sig på 37 minuter med snabbtåget från Bologna, så håll utkik efter billiga biljetter under lågsäsongen!

Medlemsskap i studentorganisationer
Vi betalade omkring 10€ för att bli medlemmar i ESN Bologna och få det fysiska kortet som gav rabatter på aktiviteter och barer. 

Boende
Vi betalade omkring 5000 SEK var i månaden, för en fin och stor lägenhet i centrala Bologna där vi alla tre fick plats i ett mysigt område med gångavstånd till skolan. Var ute i tid med att leta boende, eftersom det blir både dyrare och mindre prisvärt desto färre alternativ som finns kvar.
En av våra första måltider i Bologna, balanzoni och salsicciapasta mot turistig, rödvitrutig duk

Boende

Jag har redan hunnit nämna lite om boendet innan, och jag mycket nöjd med det. Vi som skulle åka ihop satte oss redan i augusti innan skolan hade dragit igång året innan vi skulle åka och såg över våra alternativ. Vi kikade via AirBnB först och det var där vi hittade vårt boende. Vi sökte efter långtidsuthyrningar som i stora drag matchade tiden vi skulle vara borta (18/2-5/6) och sprang över en lägenhet som låg på via Santo Stefano, som vi hört var en trevlig gata. Man skulle få bra rabatt om man hyrde så länge så vi skickade iväg en förfrågan där vi sa att vi var utbytesstudenter. Svaret vi fick var att de normalt inte hyr ut till studenter, men det gick att komma runt efter försäkringar om att vi skulle sköta om lägenheten som om den vore vår egen. När det närmade sig avfärd var det oklart vilket datum vi skulle komma ner men värden var tillmötesgående och ändrade i bokningen så det passade med våra datum. 

Lägenheten låg på gångavstånd till campuset i Bologna, och hade en buss som gick nästan utanför dörren som tog oss till tågstationen på ca 20 minuter de dagar vi behövde åka in till Cesena för lektioner. 

Om du funderar över om du vill bo i Cesena eller Bologna så vill jag slå ett slag för att bo i Bologna och att bo innanför stadsmurarna för att livet skall bli både enklare och roligare. Cesena turistade jag i en eftermiddag och det var en supergullig stad värd ett stopp men jag tror att fyra månader skulle bli långtråkigt. Bologna har 400.000 invånare, varav 80.000 är studenter, så det är en otroligt livfull studentstad med mycket att göra samtidigt som man har nära till allt. 
Frukost på balkongen, i vårsolen, i februari

Studier allmänt

Studiesituationen i Italien var mycket olik den som vi varit vana med på KI. Den största skillnaden för mig var att de flesta föreläsningarna var 4 timmar långa med en kvarts paus i mitten. En annan stor skillnad var att ingen höll tiderna, varken professorerna eller de andra studenterna. Det blev många akademiska halvtimmar som jag hade kunnat spendera på bättre sätt. Ett tips är att be lärarna specificera när föreläsningarna förväntas börja under veckorna, eftersom vissa föreläsare antog akademisk kvart medan andra tyckte att vi kan börja en halvtimme senare än det står i schemat och ta kortare rast istället. Det varierade alltså mycket så håll koll på vad som är sagt och fråga, om ingenting är sagt. Examinationerna var nog generellt enklare än på KI. Plugga gör man med fördel tillsammans med andra, kanske i parken eller på Piazza Verdi? Allt som allt var kurserna roliga och utvecklande, examinationerna förhållandevis enkla, lärarna och eleverna sena och studentlivet brett.
En mycket oinspirerad bild från ett klassrum i Bologna som illustrerar den oändliga väntan på proffessorerna

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 6 på KI
Risks and Protective Factors in Development, 8ECTs
Jag tyckte mycket om denna kurs! Vi hade 2 föreläsningar i veckan á 3 timmar. Kursen behandlade olika ämnen inom utvecklingspsykologi såsom teorier kring arv och miljö och neurokonstruktivism men vi hade även föreläsningar i hur man designar interventioner och hur man riktar sig till olika grupper.

Kursen började med främst föreläsningar som gick över i olika fallmoduler med föreläsningar som examinerades genom att vi i grupper fick sätta oss in i olika fall och besvara olika frågor rörande dessa. De fall vi gick igenom rörde utvecklingen vid språkstörning, prematur födsel och mobbning. På fallet vi fick arbeta med på ämnet språkstörning, fick vi en anamnes på en pojke med sen språkutveckling och vi skulle besvara frågor kring vilka tecken som talar för språkstörning och vilka områden och aspekter som vi skulle behöva utreda vidare för att göra en ordentlig utredning. Kursen avslutades med en skriftlig tenta som skrevs online efter vi gått igenom och skickat in tre olika fall. Jag tycker det var mycket värdefullt att kursen var upplagd på det sätt den var. Examinationsformen med fall krävde att vi repeterade såväl föreläsningarna från början av kursen som föreläsningarna på ämnet för fallet för att kunna besvara frågorna ordentligt. Superbra upplägg inlärningsmässigt och roligt att få applicera sina kunskaper och arbeta med fallbeskrivningar. 

Det enda jag kan komma på som var mindre bra med denna kurs var att vi fick färre raster under föreläsningarna än vad vi är vana vid från KI. Det kan bli svårt att hänga med mot slutet men handouts finns tillgängliga så man kan återvända vid ett senare tillfälle med pigga ögon. Läraren var engagerad, kunnig och tillmötesgående. 

AFP Research Project in Psychometrics, 3ECTs
Denna kurs gavs tre heldagar, under tre fredagar i rad. Den var väldigt givande i att vi fick arbeta mycket själva med ett riktigt dataset med data inhämtat från en psykiatrisk avdelning på ett sjukhus. Vi använde oss av ett Jamovi-liknande statistikprogram som heter JASP för att med olika metoder analysera datasetet. 

Dagarna började med att professorn gick igenom teori kring analysmetoden vi skulle använda och visade i JASP hur man kunde göra för att besvara olika typer av frågeställningar. Under eftermiddagarna fick vi oftast börja jobba själva med uppgiften vi fått till nästa fredag. Varje vecka fick vi i uppgift att använda en analysmetod, skapa en frågeställning, besvara den med analyser och skriva och skicka in en rapport på hur vi gått tillväga och vilka resultat vi fått.

Professorn var duktig och tillmötesgående. Vi fick feedback på rapporterna som vi fick rätta till och sedan skicka in igen. Detta gjorde att vi tvingades lära oss programmet och förstå vad det var vi gjorde. Statistik är inte det enklaste men ack så roligt när man är ute på andra sidan och förstår. Det var tuffa heldagar och flera timmar utanför lektionstid som vi fick lägga ner för att klara kursen. Det var dock på tiden att repetera statistiken från tidigare terminer. Dessutom fick vi använda oss av analysmetoder vi inte ännu använt på KI. De två första inlämningsuppgifterna byggde på analyser med enkel ANOVA och repeated measures ANOVA, vilka vi använt oss av tidigare men behövde repetera. Den sista inlämningsuppgiften som vi examinerades på, krävde dock att vi gjorde en hierarkisk klusteranalys, vilket var nytt och utmanande. 

Cognitive Neuroscience and Brain Plasticity, 8ECTs
Detta var en kurs om neuropsykologi som jag verkligen tyckte om. Vi hade två professorer som delade på kursen i varsina moment. Föreläsningarna gavs måndagar och onsdagar mellan 9-13. Trots intressant ämne kändes fyra timmar tungt, speciellt när vi inte fick raster lika ofta som på KI. 

Det första momentet bestod av fyra föreläsningar och berörde hjärnavbildningsmetoder och teorierna bakom dessa. De flesta hade vi redan gått igenom på KI under de första terminerna men det var välbehövlig repetition. Vi gick igenom logiken bakom och hur man tolkar resultaten av alla klassiska hjärnavbildningsmetoder och även hjärnstimulering med TMS. Professorn exemplifierade även hur alla används i forskning, vilka typer av frågeställningar man kan besvara med de olika metoderna. Detta moment examinerades i slutet av terminen vilket var ovant. Det hann alltså gå dryga två månader mellan den sista föreläsningen och tentan. Samtidigt som det var ovant och kändes jobbigt i stunden krävde det ännu ett varv av repetition vilket alltid är bra.

Under moment två dök det upp mer nytt. Momentet bestod av 10 föreläsningar som berörde ämnen som hjärnans utveckling, neuroplasticitet, spegelneuron, empati, racial bias och den åldrande hjärnan. Koncepten har vi berört tidigare men jag kände ändå att jag fördjupade mina kunskaper om neuropsykologi under denna kurs, vi fick flera nya exempel som baserades på studier gjorda i forskningsgrupper i Italien. I detta moment fick vi även följa med till labbet där de som ville fick testa på hjärnstimulering med TMS över rörelsecentrum och se fingrarna röra sig utan någon egen kontroll. Momentet examinerades dels med att vi fick läsa in oss på, och presentera en vetenskaplig artikel i grupper och dels med en skriftlig tenta. 

Kursen i sin helhet var jättespännande och välbehövlig rent repetitionsmässigt. Däremot var professorn på moment 2 konfrontativ under alla presentationer som hölls av studenterna. Hon ställde komplicerade frågor och gav inte studenterna nog mycket tid för att formulera ett svar innan hon avbröt och förklarade själv. Under den skriftliga tentan (som skrevs för hand) gavs endast 20 minuter vilket var en enorm tidspress. Trots detta en av favoritkurserna! Engagerade, karismatiska och i huvudsak pedagogiska professorer lyfte verkligen kursen. 

Clinical Applications of Positive Psychology, 6ECTs
Jag hade höga förhoppningar inför denna kurs, jag såg fram emot att lära mig mer om positiv psykologi som vi bara snuddat vid på KI. Tyvärr hölls föreläsningarna till denna kurs i Cesena och de var fyra timar långa och gavs måndagar 14-18 och torsdagar 9-13. Vi följde alla föreläsningar på denna kurs via teams. Professorn ger väldigt lite pauser under de långa föreläsningarna, så det får man vara beredd på eller vara duktig på att be om fler pauser. 

Kursen bestod endast av föreläsningar med korta inslag där vi fick testa oss själva på olika skattningsskalor som används inom fältet. Det var roligt att få använda dessa och reflektera kring sig själv i kontexten positiv psykologi. Jag tycker dock tyvärr inte att professorn var pedagogisk eller lyckades engagera studenterna så mycket som hade behövts för att hålla koncentrationen uppe i fyra timmar under måndagseftermiddagarna. Ofta svävade professorn iväg i långa klargöranden som inte gjorde det enklare.

Föreläsningarna handlade om utvecklingen av fältet, olika definitioner av lycka, föreläsningar om strategier för att förbättra optimism, hopp och resiliens bland annat. Spännande ämnen alltså! Jag hade däremot önskat en mer interaktiv kurs eller mer examinationer under kursens gång för att hålla uppe motivation och koncentration. Kursen examinerades endast i slutet med en förhållandevis enkel tenta med flervalsfrågor. 
Bild från en resa till Positano i maj för att lätta upp detta studietunga avsnitt

Språk och kultur

Italienska är ett superfint språk som inte är allt för svårt att lära sig hanka sig fram på, på fyra månader. Grundfraserna sitter när man åker hem vilket är superkul. I Bologna var de flesta väldigt duktiga på engelska och det är inga problem att ta sig fram med endast engelskan, däremot tar det någon vecka att vänja sig vid engelska med italiensk brytning, speciellt i klassrummet. Under de första föreläsningarna var det svårare att hänga med på grund av att det tar lite längre tid att översätta i huvudet. Detta var dock en vanesak för mig och några veckor in märkte jag inte brytningen längre. 

Jag älskade den italienska kulturen, det var mycket folk ute hela tiden. Redan i februari när vi kom och det inte var varmare än 5-10 grader på kvällarna satt folk och trängdes på uteserveringarna, dock under värmelampor. Människorna var väldigt sociala och trevliga, speciellt inom den särskilda erasmuskulturen där alla är i samma situation, nyinflyttade till ett nytt land. Det var spännande att uppleva parallelluniversumet där ingen av ens vänner har något jobb eller tider att passa utöver skolan och alltid vill hitta på saker. Det var en väldigt fri och social vårtermin. 

Kulturskillnaderna jag upplevde var dels klassikern att man inte köar på samma sätt i Italien som i Sverige. Vid ett tillfälle hade jag tagit en lapp till en delikatessdisk och stod och väntade på min tur lite för länge innan jag insåg att dom ju inte ropar ut nummer utan folk kliver bara fram efter att en annan beställt färdigt. En annan skillnad blev tydlig på kursen i neurovetenskap. Efter moment 1 som bestod av fyra föreläsningar fick klassen välja om vi ville ha tentan en vecka efter avslutat moment, eller i slutet av hela kursen, vilket skulle bli cirka två månader senare. Vi tänkte att det var självklart att vi skulle rösta för att ha tentan så snart som möjligt för att beta av den, medan italienarna i kursen bestämt ville ha tentan i slutet av kursen för att få mer tid att plugga till den. På KI tror jag aldrig detta ens hade lett till en omröstning. 
Bild från en Serie-A match mellan Bologna och Inter där Bologna mot alla odds vann med 2-1

Fritid och sociala aktivteter

Jag har nämnt lite under rubriken Ankomst om vart ni kan hitta de två största studentföreningarna för erasmusstudenter i Bologna. Det var dessa som arrangerade välkomstaktiviteter för studenter i form av pubar, karaokekvällar, resor, stadsturer och liknande. Gå med i någon av dessa, gå med i gruppchatterna jag nämnde och kom iväg på så många aktiviteter som möjligt, det är ett roligt och enkelt sätt att hitta mängder med nya vänner. I gruppchatterna var det, speciellt i början, alltid någon som föreslog att man skulle ses ett gäng någonstans i staden och vem som helst fick ansluta. Vi hängde på någon gång och gick ut själva en annan och skrev i chatten att folk kunde ansluta till oss om de ville, varpå det dök upp tre härliga människor som sedan hängde med resan ut. Se till att träffa folk när de bjuder in i chatten eller gör som oss och bjud in själva. Er utbytetstid blir garanterat roligare då.

När det kommer till natur finns det en trevlig park som heter Giardini Margherita som ligger precis utanför stadsmurarna sydost om Bologna. Den är stor och grön och ett trevligt miljöombyte till den inte så gröna, medeltida staden som är Bologna. I parken finns folk som övar att gå på lina, har picknick, har träningsgrupper, pluggar, joggar, spelar musik, spelar fotboll, rastar hunden, går på dejt eller kastar frisbee. I parken kan man göra vad man vill alltså. Ett måste är att gå dit när körsbärsblommorna blommar, vilket var i slutet av mars i våras. I mitten av april har träden slagit ut, det är varmt och det känns som försommar ordentligt. 

Jag skaffade gymkort på ett litet gym nära vår lägenhet vilket var ett helt okej gym med fräscha omklädningsrum men tyvärr var det lite dyrt. Är man en person som gillar att springa utomhus skulle jag satsa på det istället, då det är svårt att hitta billiga gym i hela Bologna. 

Nu kommer det roligaste, restaurangtips! 

Först och främst har jag två tips för lunch, ett billigare som heter Mo Mortadella Lab, där man får en matig macka fylld med mängder av tunt skivad mortadella med tillbehör efter smak, för 3.50€ till 5.50€. För en lite lyxigare lunch på Bolognas mysigaste torg piazza Santo Stefano, ska ni gå till 051 Osteria Santo Stefano och beställa lasagne, tortelloni eller tortellini i alla dess former. De har supergoda klassiska pastarätter och uppdaterar sin meny lite under terminen. Jag åt nog här minst 6 gånger. Toppenställe, lite halvtrist service men det är vanligt förekommande. 

För aperitivo, som man äter/dricker vid 18/19-snåret kan studenter samlas på Piazza Verdi, torget som är studentlivets centrum i Bologna. Vill man ha en mer pittoresk, Italiensk, instagramvänlig aperitivo kan man istället gå till Via Pescherie Vecchie och välja och vraka bland alla gulliga ställen på den lilla gatan. 

För middag är det poppis bland Bolognas studenter att äta pizza på Pizza Casa för billig pizza, eller Osteria dell' Orsa för klassiska rätter från Bologna. Jag tyckte ingen av dessa var en hit matmässigt tyvärr men stämningen var livlig och härlig. För godare mat kan man boka bord på eller svänga förbi Taverna del Postiglione, de bjuder på mer vällagade klassiska rätter i centrala Bologna. Trattoria della Gigina ligger en bit utanför stadskärnan men man kommer enkelt dit med buss. Här behöver ni boka bord för middag någon dag i förväg. De har blivit Michelin-rekommenderade för sin ragú alla bolognese, vilken var fantastisk men deras gnocchi var också bland det godaste jag ätit på hela resan. 
En hög med nya och gamla vänner

Sammanfattning

Att åka på utbyte var absolut bland det roligaste jag har gjort. Jag har dels kommit mycket närmre mina reskamrater från KI, och dessutom träffat vänner för livet från hela Europa. Fyra månader gick otroligt snabbt. Parallellt med studierna hann vi resa en hel del på helger och under perioder med färre föreläsningar. Jag har hunnit se Milano, Verona, Venedig, Parma, Modena, Florens, Rom, Neapel, Amalfikusten och en bit av Sicilien på fyra månader. Så sammanfattningsvis var det inte studierna som tog upp majoriteten av min tid utan det gjorde platserna, maten, musiken och mötena med människor. 

Tack KI för den här möjligheten och ett stort lycka till, till alla kommande utbytesstudenter. Jag hoppas att ni får en underbar vårtermin när det är er tur!
Nika, Emma och jag på Sicilien I maj