Jag hade 22,5 varbara poäng som jag behövde få ihop under utbytet. Man söker efter kurser att läsa på universitetets hemsida (https://www.unibo.it/en/teaching/course-unit-catalogue). Kurserna behöver kunna tillgodoräknas inom psykologprogrammet på KI och gå ihop schemamässigt med varandra.
Eftersom att det sedan två år tillbaka ges ett masterprogram på engelska i Bologna kallad “Psychology of Wellbeing and Social Inclusivity” så hade vi större möjligheter att få ihop kurser än tidigare år. Jag läste t.ex. en kurs som gavs för första gången.
Risk and protective factors in development, 8 poäng
Den här kursen är en del av masterprogrammet “Psychology of Wellbeing and Social Inclusivity” och ges under vårterminen under programmets första år. Kursen fokuserar på teorier för barns utveckling och hur man kan arbeta preventivt. Fokuset i kursen är inte att gå igenom den normala utvecklingen utan snarare hur olika teorier kan användas för att förklara patologi eller sen utveckling. Jag upplevde därför att kursen gav mig ny kunskap. Det mest givande var att vi fick arbeta med fallexempel och göra bedömningar och lägga upp interventioner. Det var tillfredsställande att gå vidare och applicera kunskapen mer praktiskt.
Kursen hade två lektioner i veckan á 3 h. Den examineras genom en kortare salstenta i mitten av kursen och en presentation i slutet av kursen. Presentationen var ett grupparbete där man definierade en grupp som var i riskzonen utvecklingsmässigt och utformade en intervention.
Developmental Psychopathology and Care relationships, 8 poäng
Den här kursen var också en del av masterprogrammet “Psychology of Wellbeing and Social Inclusivity” men ges under programmets andra år. Jag älskade den här kursen! Den ges av en oerhört kompetent lärare och innehållet intresserade mig mycket. Kursen handlar om hur social och emotionell utveckling påverkas av faktorer hos omsorgspersonen och egenskaper hos barnet. Läraren går t.ex. igenom hur tillstånd hos föräldern, så som depression och ångest, påverkar barnets utveckling. Jag har fått en mycket större förståelse och fascination för samspelet mellan omsorgsperson och barn.
Kursen hade två lektioner i veckan á 3 h. Kursen examineras genom en gruppresentation, en enskild presentation och en större inlämningsuppgift.
Self-Awareness and Consciousness, 6 poäng
Det här är en kurs som angriper frågan om medvetande från olika håll. Den går igenom vad religion, filosofi, perception och neurovetenskap kan lära oss om medvetandet. Läraren själv forskar inom neurofältet så kursen är också en välkommen repetition och påbyggnad av kunskap från perceptionskursen. Det var också intressant att se hur andra områden än psykologin ger svar på frågor eftersom att jag upplever att jag själv ser väldigt mycket genom “psykolog-glasögonen”. Jag tycker att kursen var givande och i slutet av kursen upplevde jag att jag lyckades integrera all information och få en större förståelse.
Kursen ges två gånger i veckan á 2 h i Cesena. Den examineras genom en gruppresentation och en salstenta.
AFP research project in psychometric, 3 poäng
Detta är en kurs som erbjuds enbart till Erasmus studenter och Emelie, Nika och jag var ensamma om att läsa kursen. Den går igenom statistiska metoder och vi fick arbeta mycket praktiskt med ett dataset från en psykiatrisk klinik. Vi träffades 3 heldagar i Cesena och fick genomgångar och sedan möjlighet att arbeta med en uppgift som skulle lämnas in veckan därpå. Kursen gav oss verkligen möjlighet att få ställa frågor om statistiska metoder och komma till djupare förståelse eftersom att vi var så få. Vi fick även lära oss nya metoder. Det brukar även finnas möjlighet att besöka den psykiatriska kliniken i Cesena, men vi fick tyvärr inte till det den här terminen.