Utbildningen till logoped (speech therapist) vid Department of Human Communication Sciences vid University of Sheffield är till stor del fokuserad på tal- och språkteori och tal- och språkstörningar. Området röststörningar och röstterapi har inte lika stor plats på utbildningen. I Sverige har just detta område av tradition en stark roll vid de de olika logopedprogrammen och vid KI i synnerhet. I Sverige ingår en kurs "Träning av egen röst och tal och muntlig framställning" tidigt i logopedprogrammet. I den får studenterna arbeta med och lära känna sin egen röst genom att träffa en erfaren logoped och träna individuellt, och i mindre och större grupper. Detta är en styrka vi har vid logopedprogrammet vid KI och det var roligt och meningsfullt att få dela med mig av denna kunskap genom 2 workshops.
Lärarna vid university of Sheffield har en stark forskningsförankring och på programmet undervisar personer med olika professionsbakgrund, inte bara logopeder utan också bl a fonetiker, lingvister och psykologer. Detta gör studie- och forskningsmiljön öppen och kreativ. Visserligen undervisas svenska logopedstudenter också av fonetiker och lingvister vid kurser på Stockholms universitet men dessa personer är inte knutna till logopedprogrammet vid KI på samma sätt som vid University of Sheffield.
Onsdagen den 24 april kl 14.00-16.00.
Det första var ett seminarium som handlade om "Transgender voice and speech: Assessment and treatment from a Swedish perspective". Målgruppen var studenter på undergraduate, graduate och doctoral nivå. Dessutom var seminariet öppet för lärare vid den medicinska fakulteten och även yrkesverksamma kliniker som arbetade med patientgruppen. Seminariet var välbesökt, 130 personer kom, och det blev en bra dialog mellan mig som kliniker och forskare inom området och de olika grupperna (studenter, kliniker och andra lärare vid universitetet).
Onsdagen den 24 april kl 16.30-17.30
Workshop om "Voice therapy techniques" för ca 25 studenter på graduate nivå. De hade viss erfarenhet av arbete med patienter med röststörningar och innehållet och övningarna försökte jag relatera till deras egna erfarenheter och till underliggande teorier om röstproduktion. De fick i grupp utföra praktiska andnings- och röstövningar vilket för dem var ovanligt.
Torsdagen den 25 april kl 14.00-16.00
Föreläsning om "Occupational Voice - assessment and treatment" för studenter på graduate nivå och samma 25 studenter som jag hade undervisat i workshopen dagen innan. Här blev det en dialog och det framkom att vi arbetar mycket olika kring patienter med arbetsrelaterade röststörningar där vi i Sverige alltmer framhåller röstergonomi och arbetgivarens ansvar för arbetsmiljön för att förebygga sådana röststörningar.
Torsdagen den 25/4 16:30-17.30
Workshop om "Voice therapy techniques" för 34 studenter på undergraduate nivå. De hade ingen erfarenhet alls av arbete med patienter med röststörningar och hade heller inte auskulterat på någon patient. Här blev fokus på att de i grupp fick utföra praktiska andnings- och röstövningar för att bli medvetna om sin egen andning och röst. De praktiska övningarna förklarades utifrån röstproduktionens källa-filter teori.