Pluggskola?
Riktigt hur undervisningen i ortopedi var upplagd blev aldrig helt klart för mig. Min bild bygger på intervjuer som jag gjorde med olika studenter och läkare, curriculum och egna erfarenheter. Någon fullständig överensstämmelse mellan de olika intrycken fick jag inte ihop.
Ramar
CMC är ett kristet privatsjukhus och fram till rätt nyligen var alla studenter också kristna. Numer tas 60 studenter in per år och minst 20 måste ha en annan religiös tillhörighet. Studierna omfattar 4,5 halvt år fram till slutexamen. De första två åren ägnas åt prekliniska ämnen. Studenterna bor alla på campus i ett eget litet rum. Ett hus för kvinnor och ett för män. Efter slutexamen ska alla ut och arbeta ca två år på landsbygden innan de får påbörja sin specialistutbildning.
Målbeskrivning/core för ortopedkursen.
Två rätt glesa A4 sidor med olika ortopediska tillstånd som skulle behärskas. Ungefär som vårat eget core såg ut innan vi införde målbeskrivningen. Fanns till och med en liten ursäkt infogad om att core inte var så genomarbetat.
Lärandemetoder
Klinisk placering på ortopeden i 2,5 vecka. Två kandidater går med en överläkare. De är med på mottagning och avdelning men inte på operation. På avdelningen undersöker och förebereder en patient som de sedan presenterar för sin överläkare. Denna beskrivning stämmer inte fullt med det jag såg, där en student tillsammans med 20 andra hade undersökt en patient och sedan presenterade sina fynd.
Föreläsningar, totalt 20-30 stycken om 45 minuter. Dessa gavs varje dag kl 14.00. Inga seminarier eller organiserad statusundervisning ingick.
Examination
Jag var aldrig med på någon examination, men fick ut kopior på den skriftliga sluttentan. Den bestod av multiple choice- och kortsvarsfrågor. Till slutexaminationen hörde också ett muntligt förhör och ett praktiskt prov.
En viktig del i examinationen är att den genomförs av externa examinatorer, på så sätt testas inte bara studenterna utan hela kursledningen.
Lärandeklimat
Vänliga lärare med stora krav, men studenterna är påtagligt nervösa inför sina patientpresentationer eller när de ska svara på en föreläsares frågor. Jag var tex med på en s.k. work up där 20 studenter hade tagit anamnes och genomfört status på en 20 årig kvinna från Nepal med en jättecellstumör i sin ena axeln. Inte helt lätt när ingen visat hur en axel ska undersökas, inte minst svårt att se om den är svullen då det var helt otänkbart att blotta axeln. Förhörande kollega var vänligheten själv men samtidigt av den åsikten att alla medicinstudenter bara är där för att de råkat ha fått bra betyg. Studenterna ansågs inte ha något högre mål med sitt lärande och behövde tentor och lite rädsla för att bli motiverade. Själva professorn skrockade gott när han beskrev hur ”learning by fear” var den bästa metoden han kände till. Överläkarna hade alla gått igenom denna skärseld, men samtidigt fanns helt klart idéer om att andra vägar kanske var bättre. Hela det indiska skolsystemet bygger konkurrens, långa dagar och extralärare på kvällar och söndagar för att kunna få tillräkligt bra betyg. Detta var en fråga som engagerade då kollegorna såg hur deras egna barn påverkades.
Men om det inte gick så bra med det praktiska som tex undersökningsteknik så flöt rabblandet av differentialdiagnoser och utredningsgångar desto bättre. De läroböcker jag fick kika i var grundligt genomlästa.
Patient läkarrelation
80 mottagningsbesök på en dag ger inte mycket tid över till diskussion. Fram med berörd extremitet, hur länge har det gjort ont? Undersök, titta på röntgenbilder och berätta för patienten vad som ska göras. Två rader i journalen, färdig, varsågod nästa.
Och här finns kanske en del i förklaringen till att de tillämpade lärandemetoderna fungerar, man måste vara snabb med att få fram de vanliga differentialdiagnoserna och sedan utan närmare förklaring bestämma sig för en utredningsgång och behandling. Patienterna förväntar sig definitivt inte att doktorn pratar med dem, faktisk tilltalas de inte alls (nästan) utan det är de alltid närvarande anhöriga som doktorn vänder sig till. Som jag förstod det berodde det på att de anhöriga förväntades ta hand om patienternas eftervård
Mitt deltagande i undervisningen bestod i att vara delaktig i de dagliga föreläsningarna. Vara med på patientgenomgångar på avdelningar och mottagning. Jag hade ett eget lite längre seminarium på temat forskningsmetodik. Trots deras lärares något låga förväntningar visade det sig att de var mycket bra på att finna styrkor och svagheter i mina publikationer. Jag delade in dem i små grupper som sedan efter det att jag presenterat resultaten av varje artikel fick prata ihop sig om vad gruppen tyckte. Därefter skulle en grupp argumentera för alla styrkor och en för alla svagheter och övertyga varandra om varför deras tolkning var rätt. Initialt gick inte detta alls då de först inte förstod att de måste prata ihop sig i gruppen och sedan inte vågade prata om mina artiklars svaga sidor. Men rätt snart fungerade de bättre än den mest stränge redaktör.
Jag hade även undervisning i föreläsnings-/seminarieform för st doktorerna. De hade även litteraturgenomgång varje söndagskväll och patientfall en gång per vecka. Här fick jag bevittna några briljanta exempel på sammanfattning och tolkning av kliniskt intressanta problemställningar.