Reserapport - utresande lärare
Lärosäte: Lithuanian University of Health Sciences
Utbildningsprogram: Folkhälsonutrition
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 12/13
Antal dagar: 8

Boende

Vi togs mycket väl emot av värduniversitetet.
Vi hade ordnat vårt eget boende på ett hotell efter rekommendation från våra värdar. Det var ett mycket bra hotell med hög standard och super internet det var lite dyrare än medel men det var det värt när man stannar så länge som 9 nätter.
I övrigt så var mat och taxi billigt jämfört med Sverige.

Språk och kultur

All undervisning och kommunikation skedde på engelska. Det fungera mycket bra.

Jag var positivt överraskad av Litauern. Tex så fungerar internet mycket bättre där än i Sverige det fanns gratis WiFi på många ställen i stan vilket gjorde det möjligt för studenterna att sitta på caféer på kvällarna och jobba med sina grupparbeten. Alla vi möte var mycket hjälpsamma även om den äldre delen av lokalbefolkningen inte kunde tala engelska.

Fritid

De ordnade med en guidad tur genom staden (Kaunas)  och ett studiebesök på det farmakologiska museet som det medicinska universitetet vi var hos drev. Båda utflykterna var mycket uppskattat av både studenter och lärare.

Övrigt

Alla lärare på KI borde ta chansen att åka på lärarutbyte.

Annan verksamhet

Vi talade om möjlighet för dem att komma till KI på utbyte och undervisa på någon av våra kurser. De berättade om vilken forskning de bedriver.

Förberedelser

Förberedelse för lärarutbytet var att kommunicera med lärarna på plats om det det material som skulle användas under vår intensiva 8 dagars kurs. Det gjordes via e-mail och skype.

Reflektioner

Jag har bara positiva erfarenheter från lärarutbytet. Det är alltid berikande att träffa andra människor med andra erfarenheter och bakgrund. Jag hoppas på ett fortsatt utbyte där vi kan bidra  till varandras kurser genom att åka på lärarutbyte.

Undervisning

Det var en fristående kurs som både kandidat och masters studenter kan söka.
Jag undervisade och handledde unde vår sommarkurs i hur man skriver en EU ansökan inom området folkhälsonutrition.
Kursen är upplagd med att studenterna har en uppgift som skall göras innan det kommer till de 8 intensiva dagarna. Den uppgiften är frågor med svarsalternativ som görs via pingpong. Frågorna är tillför att studenterna skall bekanta sig med EU och WHO hemsidor innan de kommer till kursen. På plats är det föreläsningar och grupparbeten där varje grupp skriver en fiktiv ansökan till The Executive Agency for Health and Consumers (EAHC) ut ifrån ett speciellt call. Examinationen är dels den fiktiva ansökan samt en individuell hemtenta.

Undervisningstimmar

Jag fanns på plats från kl. 9-16 varje dag i 8 dagar i sträck ca 55h. Under den tiden så var det handledning (60%), undervisning (13%) och examination (13%) av ansökan dvs grupperna presenterade sitt arbete muntligt med PPT för oss och 15% övrig tid.