De 6 dagarna delades mellan undervisning av studenter, handledning av doktorand, lärarmöten, planering av undervisning, besök på klinik/ praktikplatser för arbetsterapeutstudenter. Pedagogiken i undervisningen av studenterna hade som mål att vara så interaktiv som möjligt. Ofta inleddes det med en presentation av läraren som man gavs utrymme till att reflektera runt. I ett av seminarierna (onsdag eftermiddag) besvarade studenterna ett frågeformulär och hade synpunkter på tillämpbarheten i Uganda. Gemensamt med studenterna gjordes en kulturanpassning av instrumentet vilket gav utrymme till konkret feedback runt hur instrument konstrueras och kring människors görande vilket är fokus i arbetsterapiutbildning. Denna process inleddes vid mitt förra besök på utbildningen i Uganda och de som var 3-årsstudenter då gav input till den första kulturanpassningen som nu utvecklades vidare. Egna observationer var också en uppgift som fortsättning på en föreläsning. Dessa observationer redovisades i seminarieform och tillfälle till feedback gavs från både lärare och andra studenter. Se vidare schemat för veckan:
Måndag 25/11 Förmiddag: Möte med lärare på arbetsterapeutprogrammet, uppdatering om utbildningen, studenter etc. Fastställde tider och specifikt innehåll för utbildningsinsatser. Eftermiddag: Genomgång av JK forskningsplan, planering av fortsatt arbete under vårt besök och resten av höstterminen.
Tisdag 26/11 Förmiddag: Planering för forskarutbildningskurser (JK) våren 2014, handledning av studie 1. Möte med lärarna på arbetsterapeutprogrammet om planering framåt efter LP avslutats och möjligheter till kompetensutveckling/ uppgradering till bachelor via andra universitet. Eftermiddag: Förberedelse för undervisning
Onsdag 27/11 Förmiddag: Undervisning av 3:e års-studenterna om forskningsprocessen / förberedelse för examensarbete. Eftermiddag: Introduktion till bedömningsinstrument och specifikt till Occupational Gaps Questionnaire. Seminarium om kulturanpassning av instrumentet till en ugandisk version. Lärare från Uganda deltog i denna process. 1:a och 3:e års studenter deltog.
Torsdag 28/11 Förmiddag: Handledning av studie 2 (JK). Eftermiddag: Besök på praktikplats på Makarere University hospital. Fortsatt arbete med forskning.
Fredag 29/11 Förmiddag: Undervisning av 1:a årets studenter; Introduktion till arbetsterapi som forskningsämne och som profession. Eftermiddag: Besök på Community-based rehabilitation; Home of Hope for multi-handicapped children som är praktikplats för studenter på utbildningen I Uganda.
Måndag 2/12 Förmiddag: Seminarium för 1:a årsstudenterna om observation och reflektion om människor i aktivitet. Eftermiddag: Möte med dean för International University för diskussion om samarbete om master-uppsats (för arbetsterapeut på Makarere University hospital och lärare på utbildningen)