En stor skillnad mellan logopedprogrammen i Danmark och Sverige är att i Sverige är utbildningarna vid Medicinsk fakultet medan i Danmark vid humanistisk. Det gör att kopplingen till sjukvården och patientarbetet inte är lika självklart i Danmark som i Sverige. Det är allså ett större avstånd mellan teoretiska kurser och klinisk praktik i Danmark. Å andra sidan får studenterna större närhet till universitetets lokaler med tekniska metoder för inspelning och analys av röst, tal och språk. Lektor Iwarsson höll på att bygga upp ett
nytt lab för sådana analyser under tiden för min vistelse.
Jag undervisade en hel dag vilket motsvarade 6 undervisningstimmar. Titeln var "Röst och kommunikation hos transsexuella personer: Utredning och behandling av män-till-kvinnor". Innehållet under förmiddagen var Bakgrund, Terminologi, Utredning, Bedömning och Behandling med röstterapi och frekvenshöjande stämbandskirurgi. Eftermiddagens lektioner innehöll information om forskning, nationella riktlinjer för utredning och behandling, det nationella kvalitetsregister vi håller på att starta i Sverige och informtion om den internationella organisationen World Professional Association of Transgender Health (WPATH). WPATH hade en månad innan lärarutbytet ägde rum ordnat en konferens i Bangkok och jag hade möjlighet att referera från det. I min undervisning berättade jag om fall som vi kunde diskutera tillsammans. Då gruppen bestod av endast ca 10 studenter och några yrkesverksamma logopeder med erfarenhet från arbete med transsexuella var det lätt att få igång frågor och diskussioner.