Detta var en speciell kurs för läkarstudenter där de fick lära sig akutomhändertag av simularade patienter (SimMan dockor).
Syfte var att designa ett scenario från kursmaterial och erfarenhet. Scenariot byggde studenterna själva och meningen var att se om man kunde designa e-lärande instrument med scenariomanuset som studenter designade. Studenterna var blandade så att varje student från sverige fick arbeta med studenter från alla andra länder. Sådana kurser är inte en del av läkarutbildningen i någon av de länderna representerade på kursen.
Men det varit tillfredsställande att se att Svenska läkarstudenter kunde ta hand om den simulerade patienten bättre en andra eftersom de hade haft praktiska kliniska erfarenhet under sin utbildning. Det är jätte skillnaden mellan de olika länder och Sverige förbereder studenter med praktiska färdigheter mer än andra.
Min roll var att berätta hur man samarbeta i en akut situation och vad man skall tänka på för att inte göra fel. Min perspektive kommer från beteende vetenskap och inte medicin. Jag undervisade studenter först med powerpoint och sen föjlde de under övningar med den simulerade patienten.