Reserapport - utresande lärare
Lärosäte: Université Paris Descartes (Paris 5)
Utbildningsprogram: Läkare
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 13/14
Antal dagar: 4
Namn: Italo Masiello
E-postadress: italo.masiello@ki.se

Boende

Jag ordnade bostadn själv genom att boka online och tog en verkligen billig hostell för att rymma inom Erasmus budget. Att bo i Paris är dyrt men jag var nöjd.

På universitetet var de jätte trevliga och vi fick ett varm välkommande. De tog väl hand av oss.

Språk och kultur

Engelska. Jag trodde att franska och italienska studenter skulle ha svårighet med detta men så var inte fallet. Det gick jätte bra för alla vilket innebär att läkarstudenter i de nationerna som vår representerade är väl förberedda för internatioell utbyte.

Fritid

Vi jobbade sent och hårt men vi hade trevligt med studenterna och lärarna på kvällar. Vi gick mycket och åt god mat. Vi lärarna fick också en stund för oss själva för att utbyta erfarenheter.

 

Paris vår stort men kändes säker

Övrigt

Erfarenhet utbyte hjälper en lärare att omvärdera sitt arbete och att förstå hur man ligger till i jämfört med andra lärare. Jag känner mig nöjd och trygg också angående min kunskapsnivå i ämnet.

Annan verksamhet

nej inte just då. Men jag har fortsatt samarbete med han som organiserade utbytet. Han var i STockholm sedan för att diskutera forskningssamarbete och utveckling inom medicinsk simulering. Både två leder nationella föreningar inom medicinsk simulering.

Förberedelser

Lärarutbytet var till Paris, Université Paris Descartes. En vecka kurs för läkarstudenter år 4-5. Kursen var på engelska eftersom det var en EU Erasmusprogram så det behövdes ingen språk förberedning. Läkarstudenter och lärare kom från Sverige, Tyskland, Italien, Belgien och Frankrike.

 

Min förberedning var självklart inriktat till ämneskunskap dvs effektiv teamarbete i akuta situation från en beteende vetenskaps synvinkel. 

Reflektioner

Vi har kontakter med värduniversitetet och kursen kommer att gå igen men denna gång i Berlin. Jag har bara positive erfarnhet utom att vi fick info om hela programmet för sent, bara 2 dagar innan jag skulle resa. Daligt!

 

Min reflektion är att efter en sådan utbyte förstår man vilken bra läkarutbildning KI har. KI studenter var verkligen toppen och kunde ta hand om den simulerade patienten medan andra kunde inte. Det känns tryggande att studenten som går ut läkarutbildning kan hantera svåra situationen fast har inte mycket erfarenhet ännu. KI studenter kunde prakticera sin klinisks kunskap och vårda patienten på ett bra sätt. De tog ledning och visade praktiska kliniska ferdigheter. Bra jobbat KI!  

Undervisning

Detta var en speciell kurs för läkarstudenter där de fick lära sig akutomhändertag av simularade patienter (SimMan dockor).

Syfte var att designa ett scenario från kursmaterial och erfarenhet. Scenariot byggde studenterna själva och meningen var att se om man kunde designa e-lärande instrument med scenariomanuset som studenter designade. Studenterna var blandade så att varje student från sverige fick arbeta med studenter från alla andra länder. Sådana kurser är inte en del av läkarutbildningen i någon av de länderna representerade på kursen.

 

Men det varit tillfredsställande att se att Svenska läkarstudenter kunde ta hand om den simulerade patienten bättre en andra eftersom de hade haft praktiska kliniska erfarenhet under sin utbildning. Det är jätte skillnaden mellan de olika länder och Sverige förbereder studenter med praktiska färdigheter mer än andra.

 

Min roll var att berätta hur man samarbeta i en akut situation och vad man skall tänka på för att inte göra fel. Min perspektive kommer från beteende vetenskap och inte medicin. Jag undervisade studenter först med powerpoint och sen föjlde de under övningar med den simulerade patienten.

Undervisningstimmar

Jag var där 3 dagar och förutom min katedralundervisning handledde jag studenter resten av tiden för total 24 timmar.

 

2 timmar föreläsning

22 timmar handledning i grupper