Mitt intresse har alltid varit stort för det globala perspektivet i sjukvården. Som barnmorska på förlossningsavdelningen vid Karolinska Universitetssjukhuset, Solna, möter jag kvinnor från många olika kulturer, vilket är både utmanande och stimulerande. Dessutom har jag tidigare internationell erfarenhet från kursen ”Global Health”, med bland annat en studieresa till Kerala, Indien, samt deltagande i SIDA-projeketet SAMOUZA 2006. Det var därför både naturligt och spännande att få möjligheten att handleda studenter i ett utvecklingsland.
Mitt deltagande i projektet bestod i att under tre veckor i februari 2009 handleda två barnmorskestudenter från KI under deras praktik på förlossningsavdelningen vid University Teaching Hospital i Lusaka.
Förberedande kontakter med utbytesuniversitet
Planeringen inför mitt besök skedde dels med biträdande rektorn för barnmorskeutbildningen vid UTH, och lärare. Vi hade mailkontakt under en period. Vid sidan av en hel del praktiska detaljer kring arrangemanget, kunde jag också skaffa mig en bild av vad UTH förväntade sig av utbytet. Förutom mitt handledningsuppdrag för de svenska studenterna ansåg universitetet att det var önskvärt att jag även kliniskt undervisade de Zambiska studenterna samt även hålla föredrag. I samband med ansökan för lärarutbytet fick jag möjlighet att träffa en vårdlärare och barnmorska från Zambia som var på besök i Sverige.
Kontakt med studenterna
Under hösten 2008 var jag handledare åt en av KI-studenterna under hennes praktik på förlossningen, vilket underlättade planeringen inför utbytesperioden. Studentengjorde sin praktik på Södertälje Sjukhus. Innan resan träffades vi för att lära känna varandra och utbyta våra förväntningar på den kommande resan. Samtidigt gav det mig en bild av vad jag behövde fokusera på i förberedelserna inför handledningen. Som ett led i förberedelserna var det också viktigt att ta del av de erfarenheter som tidigare utbyteslärare hämtat in. Tidigare utbyteslärare från KI, som var i Lusaka 2008, på samma lärarutbyte, gav många tips och råd, både i handledningsmomenten och kring själva vistelsen i landet.
Förbereda undervisning för studenterna
Jag förberedde jag ett tiotal patientfall med komplicerade förlossningar, exempelvis uterusruptur, ablatio skulderdystoci, preeklampsi, sätesbjudning med mera. Till patientfallen valde jag ut PM som relaterar till patientfallens komplikationer. Eftersom CTG bara används undantagsvis vid sjukhuset var det också nödvändigt att CTG-kurvor fanns med i undervisningen, för att studenterna också skulle få det momentet.
Medtaget material
Eftersom mycket av det material som vi tar för givet här hemma, inte erbjuds inom förlossningsvården i Zambia ansåg jag det vara bra att ta med sig så mycket som möjligt. Förlossningsavdelningen sponsrade också ett antal trätrattar som en gåva till universitetet. I listan nedan framgår vad jag tog med.
- Arbetskläder
- Handskar, sterila och osterila
- Plastförkläden
- Handdesinfektion
- Suturmaterial
- Trätrattar
- Tåliga arbetsskor
Förbereda föreläsning för de zambianska barnmorskestudenterna
En intressant aspekt för de zambiska studenterna kan vara att se den svenska utvecklingen av barnmorskeyrket. Det finns det en hel del gemensamma nämnare i vår historia. I den svenska barnmorskehistorian finns det samma inslag av ”häxeri”, trolldom och användandet av örter som traditionellt i Afrika. Därför kan det vara ett inspirerande exempel hur yrket har utvecklas och också visa den bredd som barnmorskeyrket har i Sverige idag. Ett arbete som jag föreläste inom SAMOUZA-projektet var en lämplig grund. Genom att uppdatera och omarbeta och anpassa kunde jag sammanställa ett intressent material. Föreläsningens titel ”The history of the Swedish midwifery”.
Dessutom förberedde jag ett statistiskt material över förlossningar från Karolinska under 2008, uppdelat på olika kategorier.
Jag tog också med bilder från visningsgruppens informationsmaterial. Visningsgruppen vid förlossningsavdelningen är en del i föräldrautbildningen och har till uppgift att informera blivande föräldrar om vården vid kommande förlossning. på Karolinska Bilderna visar ett blivande föräldrapar från inskrivning till förlossning. Där ingår bilder på olika smärtlindringsmetoder och förlossningsställningar. Jag fick också låna bilder tagna på förlossningen 2008, som underlag för att beskriva hur vi arbetar på Karolinska.
Övriga förberedelser
För att utbytet skulle vara så givande som möjligt var det nödvändigt att ta in information om landet både ekonomiskt, kulturellt med mera, för att snabbt kunna acklimatisera mig. Jag har läst litteratur och sökt information på nätet. Jag anser att det är viktigt att vara ödmjuk i mötet med andra kulturer och att anpassa sig till rådande förhållanden både på sjukhuset och under vistelsen i stort.
Jag hade också stor nytta av att uppdatera engelsk obstetrisk terminologi genom Myles Textbook for Midwives.
Inför resan tillkommer en hel del praktiska förberedelser som inför de flesta utlandsresor.
-
Visumansökan vid Zambiska Ambassaden tar ungefär en vecka.
-
Universitetet erbjöd ett boende, förmodligen i studentkorridor. Jag valde dock att ordna boendefrågan själv
-
Växling till den lokala valutan Kwacha, kan bara göras på plats i Zambia. Bankomater finns på många ställen i Lusaka
-
Några saker som reseapoteket bör innehålla, förutom malariaprofylax är myggmedel, antibiotikakur mot tarmsjukdom och Imodium eller liknande preparat.