Bedömer att logopedutbildningen på Malta håller god kvalitet och att man har en lärargrupp med hög ambitionsnivå och goda akademiska kvalifikationer. Klinisk praktik tycks mindre omfattande och mindre varierad. Studenterna är i regel yngre än på motsvarande program på KI.
Under utbytet medverkade jag på en intensivkurs där också en rad andra lärare från olika lärosäten i Europa, USA, Taiwan och Hong Kong medverkade. Jag hade ansvar för en kursdag vid vilken flera olika lärare medverkade. Dagen inleddes med key-noteföreläsningar, som sedan följdes av parallella workshops (studenterna delades i mindre grupper). Dagen avslutades med gemensam återsamling, rapportering från de olika workshopsen och gemensam diskussion. Dagen hade förberetts genom att medverkande lärare skickade in abstracts och utifrån dessa samordnades programmet vad gäller innehåll och omfattning på undervisningen.
jag deltog också själv i undervisning under ytterligare en dag med temat teknisk utveckling och applikationer inom logopedi (som samordnades av en kollega). Vid detta tillfälle höll jag en key-note föreläsning om en ny bärbar utrustning för långtidsregistrering av röstfunktion. Föreläsningen omfattade genomgång av användningsområden (inkl diskussion med studenterna om möjligheter) samt rapport från några pågående forskningsprojekt.