Reserapport - KI-student
Lärosäte: Kobenhavns universitet
Utbildningsprogram: Läkare
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 10/11

Innan avresa

Jag åkte till Köpenhamn pga personliga skäl, jag ville gärna bo i Köpenhamn i ett halvår. 

Jag mailade mycket fram och tillbaks med studievägledningen om min studieplan och det var svårt få till kurser och placeringar som jag skulle kunna tillgodoräkna mig hemma. 

Ankomst och registrering

Det var inte så mycket administration som skulle ordnas innan kursstart så man behöver nog inte vara där så lång tid innan.

Det erbjöds introduktion för utbytesstudenter med rundvandring och information, jag deltog dock inte i detta eftersom jag inte var i Köpenhamn då. Det fanns ett Erasmusnätverk som verkade anordna utflykter och fester rätt ofta, jag var aldrig med på det. 

Ekonomi

Den danska kronan var vid tiden för mitt utbyte rätt dyr (ca 1,3 SEK för 1 DK) och Köpenhamn är lite dyrare än Stockholm att leva i. Det är lätt att cykla runt (även på vintern) så om man investerar i en cykel vid terminsstart slipper man betala för kollektivtrafik. Vissa sjukhus ligger dock en bit utanför stan dit man måste ta sig med tåg. Inga obligatoriska avgifter. Studenterna hänger mycket på studentpubar där det är rätt billigt. Sjukhusen och universitetet har "kantiner" (lunchmatsalar) där man kan komma undan med en rätt fräsch lunch för 30-40 DK. Det fanns även microvågsugnar om man letade lite (danskarna äter mest medhavda mackor till lunch). Universitetsbokhandeln var dyrare än internetbokhandlar och den danskspråkiga kurslitteraturen är svindyr. Jag lånade kurslitteraturen i universitetsbiblioteket istället. 

Boende

Jag tror det är hyfsat lätt att hitta rum i kollektivlägenheter för rimliga priser (jag behövde inte ordna boende). Universitetet verkade ha begränsad möjlighet att hjälpa till. 

Studier allmänt

Den danska utbildningen är sexårig och efter examen har man läkarlegitimation. Dock måste man göra ett års "basisutdannelse" (AT) innan man får söka vidare till specialisering. I Köpenhamn tyckte jag att man viktade delarna av utbildningen ungefär likadant som på KI, dock är medicin och kirurgi integrerat och uppdelat efter organsystem vilket gör det svårt att läsa en sammanhållen kirurgi- eller medicinkurs där. 

Jag upplevde under de kurser jag läste att man hade mindre resurser till undervisning än på KI och man förväntade sig att studenten skulle tillgodogöra sig större delen av det teoretiska innehållet genom självstudier, snarare än föreläsningar och seminarier som jag är van vid från KI. Många studenter läste kursböckerna i princip från pärm till pärm och jag upplevde att kursledningarna förväntade sig att man läste större delen av kurslitteraturen. De rekommenderade att man bildade studiegrupper och själva lade upp en plan för hur man skulle tillgodogöra sig hela teorin. Någon av kurserna hade ett core curriculum men de flesta studenter betade av teoriinnehållet genom att bocka av kapitel efter kapitel i boken. Dock fanns tid för självstudier (endast 2 dagar i veckan var schemalagda), detta vet jag dock att det varierar mellan kurserna. De flesta kurserna är schemalagda iallafall halvdagar varje dag. Men självstudier tror jag tar stor plats i teoriundervisningen genomgående på hela utbildningen. 

Föreläsningarna hade verkligen varierande kvalitet (mer varierat än KI skulle jag säga), vissa föreläsare verkade ta tillfället i akt att presentera sin egen forskning, någon föreläsare sa att han såg detta som "ett smakprov som skulle få oss nyfikna så att vi skulle läsa boken" varpå han grottade ner sig i någon liten detalj i 45 min... Jag tror att studenterna gett kritik för detta, men det verkar inte som om det hade så stor effekt. Jämfört med KI tyckte jag att man lade mer fokus på detaljkunskap och mindre på praktisk användbarhet av den kunskap man fick. Vi använde oss nästan inte alls av fallbeskrivningar eller fiktiva patienter för att öva på att använda kunskapen, utan det var mer "rabbla kunskap" när man fick frågor av lärarna. 

Lärarrelationerna var ganska avslappnade och det var ändå högt i tak under lektionerna (det var ok att ställa dumma frågor). I de praktiska sammanhangen kunde man ta för sig och få göra rätt mycket. Dock tror jag att det krävdes lite mer initiativ och framåtanda för att få göra saker i praktiken, det var inte så många som högg tag i en och såg till att man fick göra saker i kliniken. Sen upplevde jag att det var trängre med studenter på sjukhusen och det var inte lika lätt att få gå extrapass. Jag tycker nog att vi har den kliniska undervisningen mer uppdukad på KI, man kan gå till sin placering och så är det ofta någon undervisningsansvarig som redan tänkt ut vad man ska göra och föreslår att man ska hänga med på saker. Ett lite hårdare klinik-klimat för en kandidat kanske man kan säga.

Det är många svenskar som pluggar till läkare i Köpenhamn och folk antog naturligtvis att jag också läste där på heltid. 

Den internationella studievägledningen var kanske lite oflexibel tyckte jag när det gällde att lägga upp en studieplan. Tydligen kan man inte läsa enstaka kliniska placeringar veckovis, utan då får man läsa 5-veckorsblock liksom de danska studenterna läser (gäller både medicin och kirurgi). Det finns inte så mycket valbara kurser att läsa och informationen om dem var inaktuell och låg inte samlad på ett ställe. Det var studentens eget ansvar att höra av sig till kursledningen och fråga om man fick läsa kursen. 

Sammanfattningsvis en utbildning där man säkerligen kommer ha tillräcklig med teoretiska kunskaper vid hemkomst, men där det ställs större krav på egna initiativ och självstudier för att tillgodogöra sig kurserna.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 6 på KI
Jag åkte iväg under min andra medicintermin. Jag hade haft uppehåll terminen innan och då gjort alla VFU-veckor på externplaceringar i förväg, förutom HIA som min kursledning på Huddinge ordnade så att jag fick göra under en ledig vecka under min utbytestermin. Små-momenten såsom geriatrik och klin farm fick jag restuppgifter på. 

Under termin 11 läser man i Köpenhamn hud, ögon och ÖNH under 10 veckor. Här har man 3h klinisk undervisning i varje kurs per vecka och en föreläsningsförmiddag per vecka då det är en föreläsning per kurs. Jag gick i en engelskspråkig grupp tillsammans med andra utbytesstudenter och danska studenter (föreläsningarna var dock på danska). Det slutade med att jag läste alla 3 kurserna och (förhoppningsvis) får tillgodoräkna mig ögon och ÖNH termin 9. 

Undervisningen på hudkursen bestod av 3 timmar klinisk undervisning en förmiddag per vecka och en föreläsning per vecka. Inga jourpass eller avdelnings/mottagningsplaceringar ingick men jag lyckades tjata till mig en mottagningsplacering en dag eftersom jag ville ha mer klinikerfarenhet. Den kliniska undervisningen (3h/vecka) föregick i små grupper (ca 10 st studenter) då läraren höll en kliniskt orienterad genomgång på ett ämne med möjlighet för diskussion och frågor. Här förväntades man vara påläst. Därefter fick vi bedside se 2-3 patienter på avdelningen med hudsjukdomar. Där turades vi studenter om att ta anamnes och göra status och sedan resonera kring diagnos och behandling. Jag gjorde detta kanske 3-4 gånger under hela kursen (ganska få gånger alltså). Föreläsningen var katedral inför hela kursen (100 studenter cirka). Jag använde mig av den svenska kursboken. Undervisningen var obligatorisk för oss utbytesstudenter. Examinationen var muntlig ca 20 min på ett ämne man lottades till, samt en kort venerologi-fråga och de hade rätt höga krav på teorikunskap här. 

Infektion läste jag in teorin själv med hjälp av föreläsningarna från den svenska kursen och boken och gjorde duggan hemma. Sedan skulle jag ha gjort en 5-veckorsplacering på en infektionsavdelning i Köpenhamn (som jag hört mycket gott om!) men det krockade tyvärr med mina tentor på hud, ögon och ÖNH-kurserna samt medicintentan hemma, och studievägledningen i Köpenhamn ville inte låta mig få ledigt de dagarna, så då gjorde jag 3 veckors infektionsplacering hemma på Huddinge till slut istället. Här var det omöjligt att flytta placeringen så att den skulle passa med mina andra kurser, och jag fick inte heller göra kortare tid än 5 veckor så det funkade inte rent praktiskt att göra den helt enkelt.

SVK: Innan terminens början (augusti) läste jag en 2-veckorskurs i sexologi som var schemalagd undervisning heldagar. Ingen praktik. Väldigt bra och intressant! Vi var en ganska liten grupp så det blev mycket diskussioner. Ingen examination. Jag tillgodoräknade mig 1,5 hp för den. Sedan läste jag också en 2-veckorskurs i klinisk mikrobiologi och infektionshygien som innebar placering på ett mikrobiologilab där odlingar och virus/parasitprover analyseras. Jag var också med endel ute på konsultuppdrag ute på klinikerna. Denna kurs kunde man läsa när man ville, de la upp ett individuellt schema för en och jag tyckte jag fick rätt bra koll på antibiotikaanvändning och resistensmönster. Andra veckan gjorde jag ett fördjupningsarbete om antibiotikaanvändning/resistensmönster på en av sjukhusets avdelningar. Dom var välkomnande och handledningsorienterade på denna klinik! För den kursen fick jag 3 hp. 
Kurser motsvarande termin 9 på KI
Jag läste alltså ögon och ÖNH i förväg efter att ha kollat med studierektor på T9 att det var ok. Jag hade nog lite nackdel av att inte ha läst kirurgi (särskilt på ÖNH där det undervisades endel cancer) och neurologi men det gick ändå. Båda kurserna gick under 10 veckor parallellt med hudkursen.

Ögonkursen innebar 3h klinisk undervisning och 1 föreläsning per vecka. Undervisningen var i ett konferensrum på kliniken, då läraren tog in mottagningspatienter som en av oss fick ta anamnes och status på. Sedan resonerade vi kring diagnos och behandling. Vi gick också igenom undersökningstekniker och fick öva på varandra. Läraren var väldigt engagerad och undervisningsorienterad, han var väldigt mån om att vi skulle förstå. Här erbjöds man att gå minst ett jourpass med en avdelningsläkare. Föreläsningarna tyckte jag faktiskt inte var så givande. Jag läste i det material som delas ut på kursen hemma, samt i den danska kurslitteraturen. Examinationen var muntlig ca 20 min med läraren. Man fick undersöka en patient och sedan presentera och resonera, sedan ställdes endel följdfrågor. Även här förväntades ganska mycket detaljkunskaper. 

ÖNH-kursen var också 3h klinisk undervisning och 1 föreläsning per vecka. Den här kursen hade bäst och mest patientflöde! Undervisningen bestod av att 4 mottagningspatienter togs in och vi delades in i smågrupper och fick öva på att undersöka och ta anamnes, man roterade så att alla studenter fick se alla 4 patienter. Sedan diskuterade vi fallen i stora gruppen på ca 10 pers. Här kände jag att jag fick mängdträning på att ta ett ordentligt ÖNH-status och -anamnes. Vi gick också igenom ämnesområden och fick bl a vara på vertigo-lab och audiologi-lab. Den här kursen hade mest fokus på praktiska färdigheter av alla 3 kurser. Vi fick också gå minst 2 jourer på mottagning/operation. Rigshospitalet där jag var är cancer-centrum för hela Danmark så jag såg rätt mycket ÖNH-cancer. Jag använde mig av teorimaterialet från kursen hemma samt en engelsk bok. 

Språk och kultur

Deras termin 11 undervisas och examineras på engelska om man vill. Jag hade varit rätt mycket i Danmark innan utbytet men ändå kände jag mig begränsad och mer tillbakadragen än jag brukar vara i skolsammanhang, pga språket. De flesta i Köpenhamn är vana vid svensk dialekt och förstår, särskilt om man använder sig av danska ord. Det svåraste tyckte jag var i patientsammanhang där jag kände mig begränsad och tyckte det kändes lite jobbigt att behöva belasta patienterna med min dåliga danska.. Men jag tror det låg mest hos mig. Patienterna var för det mesta förstående och gjorde sitt för att kommunikationen skulle fungera. Men jag var helt enkelt inte mitt bästa läkarstudent-jag på danska. 

Fritid och sociala aktivteter

Jag deltog inte så mycket i de arrangerade sociala sammanhangen. Köpenhamn är nog jämförbart med Stockholm i att det är lite knepigt att få kontakt med nytt folk och att de flesta redan har sitt sociala sammanhang som de är ganska rotade i. Läkarstudenternade hade, liksom många andra utbildningsprogram, en egen fredagspub som var rätt aktiv. Jag var där några gånger men det verkade som om det mest var yngre tidig-kursare som hängde där. Det finns en idrottsförening för studenter liknande SSIF. 

Sammanfattning

Den danska utbildningen liknar i mångt och mycket den svenska, förutom att jag upplevde att det kanske var mindre resurser och undervisningstid. Sjukvårdssystemet är också likt det svenska. Men det var intressant att uppleva hur ens egen läkarstudentroll, som jag trodde jag var så trygg i, påverkas av att vara i ett annat sammanhang där man inte känner sig så trygg och självklar, som när språket blir lite av en barriär.