Reserapport - utresande lärare
Lärosäte: University of Kwazulu-Natal
Utbildningsprogram: Optiker
Utbytesprogram: Linnaeus-Palme
Termin: Vårtermin 08/09
Antal dagar: 23
Namn: Marika Wahlberg
E-postadress: marika.wahlberg@ste.ki.se

Boende

Boende

Innan vi åkte till Sydafrika så ordnade vi bostad från Sverige. Då två av våra kollegor hade besökt Sydafrika året innan så hade vi ett Bed and Breakfrust. Vi tittade på andra alternativ för att få ned kostande men hitta inget med bra standar som var billigt. Tackvare våra kollegor och snäll peronal fick vi rabatt på vårt boende. Anledningen till att vi Bode på ett B&B var för att det inte fanns några lägenheter/husrum för lärare på campus. Då vi bokade husrum själv så valde vi ett boende med bra standard. Kostanden var överkomlig och för att spara pengar så delade vi rum.

Jag kan tipsa om vårt boende då det låg bra till för att tas sig till campus och till andar ställen. Det var lätt att ta sig med bil därifrån och ett säkert ställe. B&B hade mycket trevlig personal som hjälpte till dygnet runt och det fanns alltid plats att parkera sin bil på. De hade även ett kök där det fanns möjlighet att värma egen mat i micro och kyl och frys förvaring.
Boende: www. goblepalms.co.za


Vi togs emot väldigt väl av universitetet där det kom och möte oss den dag vi skulle till jobbet. Även första dagen träffa vi huvudansvarig för enheten där vi tala om vår tid och utbytesprogrammet.  Vi fick även erbjudande att träna på campus gym för att hålla oss i form. de ordnade även en avslutnings lunch vilket var mycket trevligt.

Kostanden för bil, bostad är här som hemma. Men mat och dryck var billigare än hemma. Transport gjorde vi med bil då det är det säkraste sättet, bensin var hyfsad bilig.





Språk och kultur

Undervisningen skedde på engelska. Detta var min första gång jag undervisa på engelska. det gick väldigt bra och alla studenter var förstående vid fel uttal och hjälpe gärna till då jag inte kunde finna ord. Då de mesta av undervisnings materialet är på engelska känndes det naturligt att undervisa på engelska.

Mötet med kulturen upplever jag som fantastisk, i Sydafrika finns det många kulturer och det känns som alla kan bo i detta land och hitta någon att vara lik med. Jag upplevede det som positivit att alla olika kluturer prata samma språk, då alla är födda i detta land. Alla var så snälla och tillmötesgående och ville dela med sig av sin kultur. Jag gillade landet väldigt mycket.
Den största skillande från Svergie var att landet har ganska mycket brottslighet vilket gör det osäker att röra sig på gatan. vi som Svenska var på väga att ta promenader med det var vi snabbt avrådda från att göra, det var bilen som gällde. Pga av detta var man tvungen att tänka på säkerheten främst i varje situation och att åka bil utan att låsa dörren fanns inte.
Det jag upplevde som annorlunda var att studenterna inte kunde ha ett uppehållsrum pga av att de skulle förstöra det och så skulle saker bli snodda.

En annan sak som var annorlunda, var studenternas respekt för en äldre person samt lärare. De tilltalar inte sin lärare med förnamn utan med miss/mr osv samt efternamnet.

Fritid

Universitetet ornade så att vi träffa rektorn för denna enhet samt det internationella ombudet. Vi fick även möjlighet att träna på gym för att hålla igång då vi var där, vilket var underbart.  Några dagar innan vi åkte bjöds vi på avskeds lunch där alla i personalen var med.
Staden Durban är en fin stad men pga av säkerhetssjäl så tillbringar man inte så mycket tid i staden utan man kan åka till andra delar. Durban har mycket att erbjuda fina stränder, casinon, resturanger och sport aktiviter. Men även museum om blandannat aparhe och sydafrikas historia vilket är riktigt intresant. Det är också riktigt fin natur i Sydafrika med exsotiska djur, och att kunna åka på safari är kanon roligt.
Säkerheten i Durban Sydafrika är annorlunda jämfört med Svergie. HÄr är det mer bottslighet och pga stor fattigdom hos vissa kan man inte gå säker på gatan. Man ska inte visa att man har pengar och inte röra sig ute på kvällen. Då man färdas med bil så bör manlåsa dörrarna och förvara alla värde saker i bagaeutrymmet. Dock så upplevde vi ingen hotade situation, så länge man tänkte p sin säkerhet så kännde vi oss säkra och det fanns vakter överallt för att man skulle känna sig säker.

Övrigt

Ska man åka till Sydafrika bör man hyra bil för att kuna ta sig runt. Det kan även vara bra att se om hotel/B&B har fitt internet eller om man måste betala för det.

Sammanfattningavis skulle jag vilja säga att denna utbytes period var riktgigt givande på som lärare och på ett personligt plan. Detta tillfälle skulle jag aldrig vilja byta bort och jag rekommendera andra att ta detta tillfälle om man får möjlighet.
 

Annan verksamhet

En spännade upplevelse jag deltog vid var att följa med studenterna ut i de fattiga områderna på landet och göra undersökningar. Vi tog en buss och åkte ut till ett sjukhus och ett hur för barn. Detta var mycket spänade att få delta i, jag lärde mig mycket om hur man jobbar då man inte har alla faciliteter. Samt att få träffa folk på denna sätt men även att se hur folk kan leva i de fattiga områderna.

Jag hade även möjlighet att diskutera forskning men en kollega på unviversitetet, vi gick igenom olika infallsvinklar då jag har kommit längre än henne och så satt vi och spåna på ev kommande project som man kan göra tillsammans. Dock har vi inte startat något ännu men förhoppningsvis kan vi göra det.


Förberedelser

Anledning till att jag valde att söka lärare utbyte

 

Jag valde att söka lärare utbytet för att utveckla mig själv som lärare. Dels för en personlig utveckling men även för att kunna ge studenterna en bredare kunskap. Jag är väldigt intresserad av att lära mig hur andra länder har sina upplägga och kan man lära av varandra så är det bara positivt. JAg vill inte bli hemmablind utan vidga mina vyer.

 

 

Förbereldelse inför utbytet

Förberedelsen innan utbytet var att ta reda på vilka lektioner jag skulle föreläsa i och även ta reda på målbeskrivning och vad studenterna hade läs i tidigare kurser. Man vill komma förberedd till lektionerna och mer eller mindre veta vad de har för kunskap med sig så man kan undervisa på rätt nivå. Vad det gäller språk förberedelserna, så valde jag att ta reda på ord som man bör kunna inom den optometriska värden för att göra sig förstådd. Detta var min första gång jag föreläste på engelska, vilket gjorde att jag ville komma väl förberedd

 

Att tänka på

Jag kan rekommendera att vaccinera sig på Wasa vaccin vid hötorget då de hade dropp in och var trevlig. Om man inte har något hepatit A eller B sedan tidigare så bör man vara ute i god tid då man ska ta en kompletterande spruta efter 1 månad för att vara skyddad.  Ska man söka reseförskott så ska man gör det i tid och på en särskild blankett.



Reflektioner

Jag anser att utbytet var mycket positivit för mig. Att få undervisa på engelska och att få ta del av en helt ny kultur och ett nytt land har hjälp mig att se saker och ting annorlund här hemma. Jag är glad att få prövat att jobba utomland och att få lära känna nya kollegor i ett annat land med stor potential. Det positiva är att jag har vidgat min vyer för hur undervisningen ser ut hos andra länder och att se att det inte är så olikt från oss. Jag har också fått lära mig hur det är att jobba då man inte kanske har alla instrument och faciliteter som jag är van vid, men att det går endå. Något som jag känner som positivit är att det finns många olika kulturer där.
Det som  jag upplever som negativit är att jag skulle vilja ha mer tid i Sydafrika för på 3 veckor hinner man knappt komma in i arbetet innan man ska åka hem.
Då detta är andra året vi har detta utbyte så tror jag forsatt kontakt ser mycket positivit ut, vi har fått bra kontakt med alla kollegor där och vi har redsan börjat hjälpa varandra med saker och ting. Jag skickar föreläsningar till dem och de delar med sig av sina. Detta utbyte har inte bara gett kunskap utan nya vänner och kollegor. Jag hoppas jag har möjlighet att träffa dem snart.

JAg har presenterat detta utbyte efteråt jag har kommit hem. Då hade både studenrena och kollegorna möjlighet att lyssna. JAg berätta en kort och koncis sammanfattning där jag även visa bilder på detta. DOck var detta tillfälle mest för studenrena, så jag har inte haft en direk t presentation för mina kollegor ännu.
Jag tror att detta utbyte har gjort att jag ser saker och ting på ett annat sätt. Jag har fått fler ider på hur jag ska undervisa och att vissa ämnen kanske saknas. Syadfriak ställer mer krav på sina studenter vilket känna som att det ska jag ta till mig. PÅ det stora hela så känns det som jag ser värdeln och undervisningen med nya ögon vilket gör mig jätte glad och exalterad.

Undervisning

Utbildning i Sydafrika är relativit lik den Svenska, men har dock många olikheter. Likheterna är att vi har samma ämnen, där vi har liknade kunskap studenterna får lära sig. Även lärerns vilja att får alla studenter godkända ses här.  Skillnaderna är däremot fler. Till att börja med är schema upplägget olika jämför med oss. Här har de samma schema varje vecka vilket innebär att de läser samma kurs varje vecak under 1 termin. Detta är mycket smart då man kan få tid att bearbetea saker och ting. Dock så är alla tentor under samma perioder och det kan vara lite jobbigt. Det postitva med detta schema är att studerna hinner träffa många patienter. Varje vecka får de träffa patienter och de ska träffa ca 150 st patienter innan de går ut efter 4 år.
Deras prorgam är 4 år, vilket är 1 år längre än vårat.
En annan skilland är att studenetrna förväntas köpa sina instrument, vilket vi tillhanda håller. På ett sätt är det bra att de köper de jälv för de är mer försiktiga med sina saker och man kan åka vartsomhelt och göra en synundersökning. Tex gör dessa studenter undersökningar i de fattiga områderna. jag har lärt mig att man kan komma långt med att vara uppfiningsrik vad det gäller instrument eller tillbehör.

Undervisningstimmar

Vid mitt besök på Universitete hade jag några föreläsningar, seminaruim samt klinisk övning.
Föreläsningarna var i samma kurs vilket lede till att jag hade en föreläsning varje vecka, dvs 3 totalt. Varje föreläsningstillfälle varade i ca 3 timmar. Därefter hade jag totalt 5 kliniska övningar på vardera 4 timmars undervisning. Dessa var utspridda under min tre veckor. Jag lyckades aäven kläma in ett seminaruim där jag hade 4 timmars undervisning.
Detta ger att vecka 1 bestod av elva timmar undervisningstid vara av 3 var föreläsningar och resterande 8 timmar var kliniska övningar där jag handlede studentern när de träffa patienter.
Vecka 2, var tre timmar föreläsningstid, fyra timmar var klinska övningar samt 4 timmars seminarum där studenterna fick öva på olika metoder under handledning. Total undervisningstid elva timmar
Vecka 3. bestod av elva timmar undervisningstid vara av 3 var föreläsningar och resterande 8 timmar var kliniska övningar där jag handlede studentern när de träffa patienter.

Resterande tid då vi inte undervisa spendera vi på universitetes kontor. Vi vlade att komma 8 varje dag för att gå hem från 17 eller senare. Under denna tid förberrede vi undervisningen, gick och lyssna på de inhemska lärarna då de undervisa. Vi fick även lära oss om deras upplägg och undervisningsformer.