Undervisning
Man är påtagligt stolt över den utbildning som bedrivs vid CMC, från grundnivå upp till specialistnivå, och som har en typisk anglosaxiska profil. Läkarutbildningen betraktas som en av de bästa i Indien och konkurrensen är hård om platserna. Studenterna är 16-17 år när de antas. Numera tar man in 100 studenter per år, varav 80 kommer från den grupp som nominerats av kyrkor runtom i landet som driver missionssjukhus, dit "deras" student förbinder sig att återvända för två års arbete efter avslutade studier. Tio platser är vikta för barn till anställda på CMC, vilket innefattar alla från vaktmästare till läkare. De sista tio platserna är så kallade öppna och går till de studenter oavsett bakgrund som presterar bäst i den antagningsprocess som alla genomgår. Denna består av ett teoretiskt intagningsprov följt av en rad praktiska prov som hålls under tre dagar med samarbetsövningar, intervjuer och olika kreativitets- och intelligenstester.
Läkarutbildningen är 4,5 år lång följt av ett års AT. De som blivit antagna på mandat från missionssjukhusen fullgör sedan sina två år ute i landet, men också andra valde, även om det inte var obligatoriskt, att arbeta på något mindre sjukhus innan de sökte till specialistutbildning. ST är treårig och avslutas med en post graduate-examen. Platserna till ST har tidigare varit helt öppna, men det har på senare tid ändrats så att hälften av platserna på denna nivå garanteras sökande från missionssjukhusen. Detta för att missionssjukhusen i dagens Indien, med sin snabba samhällsutveckling, fått allt svårare att behålla sin personal. CMC med sin kristna förankring anses därför ha ett särskilt ansvar att hjälpa till. Överläkarna på kliniken muttrade en del över detta och menade att det inneburit en viss sänkning av standarden. Bland annat hade man på kort haft fyra ST-läkare som hoppat av eller ansökt om ledighet för att de tyckte att arbetet var för tungt. Detta var ett för de äldre läkarna förbryllande fenomen och man visste inte riktigt hur man skulle förändras för att möta dessa nya krav. Varken AT- eller ST-läkare har idag någon reglerad arbetstid, utan arbetar långa dagar, har täta jourer, och bor på sjukhusområdet. De exponeras naturligtvis på detta sätt för oerhört mycket patientfall på kort tid, vilket de äldre läkarna ansåg var en viktig del av utbildningen. Men det var inte en ovanlig syn att se någon av de yngre läkarna falla i sömn så fort de slog sig ner på en stol.
Studenterna på läkarprogrammet kommer ut på sjukhuset vid tre tillfällen under utbildningen i perioder om några veckor. Under den tid som jag var i Vellore var det studenter från termin fyra som kom till kirurgkliniken ett par veckor. Huvudpunkten för dem var att lära sig och öva anamnestagande och status. Detta gjordes i ganska stora grupper om 12-15 studenter tillsammans med någon av läkarna på kliniken, på avdelningen eller i ett hörn på mottagningen vid sidan av den vanliga verksamheten. Även om patienterna tillfrågades fick man ändå intrycket att deras integritet inte riktigt respekterades på samma sätt som hos oss och att mycket skedde över huvudet på dem.
Studenterna var generellt sett mycket pålästa och stor vikt lades vid den kliniska bedömningen. Även om CMC Hospital är ett modernt sjukhus med stora resurser, ska de flesta studenter framöver arbeta på mindre sjukhus där man inte har möjlighet att göra en DT på var och varannan patient. Med vetskap om detta drillas de hårt att slipa sina kliniska kunskaper i en utsträckning jag inte riktigt känner igen hemifrån.
Även om metoderna var ganska traditionella och till viss del auktoritära uppfattade jag att det ända rådde ett mycket lärande klimat på kliniken. AT-läkarna, som började kl 05.30 varje dag, fick på ronden presentera sina patienter inför övriga läkare. De förväntades kunna allt från dagsläget till labprover och kunde dessutom få en rad tuffa frågor från kollegiet. Om en underläkare inte fann svaret, var uppmaningen - hem och läs på - och därtill kunde de få i uppgift till nästa sektionsmöte att förbereda en presentation av ämnet för gruppen. Så vid sidan av det dagliga medicinska arbetet utgjorde ronden ett påtagligt lärande moment för underläkarna, såväl AT- som ST-läkare.
Min egen del i undervisningen bestod av aktivt deltagande i diskussioner och föreläsningar som hölls på kliniken efter ronderna vid de två gastrokirurgiska enheter vars arbete jag följde. Jag höll även föreläsning på kirurgklinikens gemensamma klinikmöte om bråckkirurgi och bukförslutning. Handledning skedde i det dagliga arbetet på avdelningen och operation. På mottagningsdagarna var en mindre operationssal igång för den lilla kirurgin och där handledde jag AT-läkare och visade även suturteknik för studenterna. Jag hade också hand om studenterna på mottagningen och instruerade i bukstatus och ledde ett seminarium om akut buk. På seminariet utgick vi från olika typfall med akutkirurgiska diagnoser och kring dessa resonerade vi runt symtom och statusfynd, tänkbara diffdiagnoser och hur man utreder patienten vidare samt behandlar.