Reserapport - utresande lärare
Lärosäte: Aarhus Universitet
Utbildningsprogram: Tandhygienist
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 14/15
Antal dagar: 4
Namn: Anette Norman
E-postadress: Anette.Norman@ki.se

Boende

 

Ett förslag från värd universitet var att bo på  Guldsmedhotellet som var ett  litet hemtrevligt hotell beläget i centrum med 10 minuters gångväg till universitetet. Kan varmt rekommenderas. Anlände en dag före utbytet för att rekognisera.

Jag blev varmt och vänligt mottagen på min första dag. Där skolledning, internationellt ansvariga och intresserade lärare hade samlats runt en frukost med ”smorrebrod”. Ett första möte, här fick jag möjligheten att  berätta om vår utbildning och de frågor om forskning på ett informellt sätt. Nästa dag blev det ännu ett möte med skolchefen för att tala om framtida utbyte och forskning. Skolchefen talade dessutom om betydelsen av tillit.

 

Språk och kultur

 

Skandinaviska, en blandning av danska och svenska.

En härlig gemytlig informell stämning.

 

 

Fritid

 

Aarhus är en liten naturskön by. Det var härligt att promenera i närheten till havet. En riktig studentstad och vad jag förstår en härlig plats för studier och ett gott studentliv  vid Aarhus Universitet. 

 

Övrigt

 

Jag fick en liten bok av skolchefen i min hand ”Tillid” Gert Tinggaard Svendsen

Tillidsekspert vid Aarhus Universitet och han säger:”Kontrol er godt men tillid er billigere”.

Jag fick dessutom möjlighet att träffa en pionjär i utbildningen som var den första Tandhygieniststuderande och lärare vid Tandhygienistutbildningen för 40 år sedan.

Samma person arbetade idag en dag i veckan med akupunktur. Dels för patienter men också för personalen

Annan verksamhet

 

Vi arbetar för att öka student och lärarutbyten och genom ett lärarutbyte så är det lättare att inspirera flera.

Många möten och många frågor. Stort intresse vid besöket.

Flera studenter och lärare visade intresse av komma till Stockholm och till oss på utbildningen i Huddinge.

Möjligheten till fortsatt utbyte ser lovande ut.  Antalet studenter som reser ut från oss i Huddinge skulle kunna utökas om utbildningen blir tre årig.

 

Förberedelser

 

Ett mångårigt Erasmusavtal/ utbyte melllan  Aarhus Universitet och Karolinska Institutet behöver underhållas genom såväl student som lärarutbyten.

I förberedelsen ingick att planera utbytet. Ett önskemål från min sida var att studera pedagogik/psykologi undervisning i Tandhygienistutbildningen. Mottagaruniversitetets önskemål var att höra om möjligheten till forskning  för studenter hos oss. Förberedelserna pågick i ett halvår innan utbytet. Ny presentation av vår utbildning på svenska.I förberedelserna ingick även att läsa på om utbildningen i Aarhus.

 

Reflektioner

 

 

Tid att reflektera och få distans. Att resa ut och se sin egen tillvaro i utbildningen ur ett annat perspektiv. Att få se nya möjligheter i en annan verksamhet och miljö är så berikande. En vitamininjektion. Mycket energigivande.

 

Undervisning

 

Tandhygienistutbildningen i Aarhus är en tre årig kandidatexamen de önskar dock ett halvår längre utbildning för att kunna studera vidare till magister.

Samtliga tandvårdsutbildningar är samlade vid universitetet. Förutom Tandhygienistutbildning,  Tandläkarutbildning, Klinisk Tandtekniker och utbildning av Klinikassistenter. Undervisningen för klinikassistenter var i stora delar en interaktiv undervisning via nätet.

Vid Tandhygienistutbildningen  finns en utvecklad pedagogik och psykologiundervisning som infriade mina förväntningar. Med tanke på studentundervisning och patientundervisning och bemötande. 

En av psykologerna berättade ingående om psykologiundervisningen och var generös med både sin tid och undervisningsmaterial.  

 

Undervisningstimmar

 

Min huvudsakliga undervisning var på klinik 11-15 timmar.

Jag hade möjlighet att undervisa och följa den kliniska undervisningen. Dels innan patientbehandling med genomgång av patientfall och efter kliniktid med påföljande reflektion.

De studerande hade ett professionellt förhållningssätt vid behandling av barnpatienter med föräldrar. I vuxentandvården användes ett intressant reflektionsschema för patienter.