Reserapport - utresande lärare
Lärosäte: Pravara Institute of Medical Sciences
Utbildningsprogram: Fysioterapeut
Utbytesprogram: Linnaeus-Palme
Termin: Hösttermin 14/15
Antal dagar: 22
Namn: Kristina Kindblom
E-postadress: kristinakindblom@hotmail.com

Boende

Mottagandet är alltid varmt och välkomnande och bostaden inhyrd i ett Gästhus NRI på Campus där internationella och nationella lärare och vissa studenter bor. Rummen har bra standard med balkong, köksdel, dusch och toalett samt tillgång till internet. I rumshyran ingår städning. Flera gånger i veckan finns möjlighet att lämna tvätten som levereras till dörren mot liten betalning.

 

Kostnadsläget idag: 1000Rs:- = 135:-. Mat och resor är billigt i Indien. Taxi resan från Mumbai till Universitet kostar ca 5000 Rs.

Språk och kultur

Undervisningen sker på engelska vilket fungerar utmärkt. Mötet med den nya kulturen var spännande och tvingade mig till större närvaro och öppenhet just för att det var omöjligt att tänka och se som jag brukar. Indier bär på huvudet och vi med händerna, de sitter på golvet, vi på stolar, de är mjuka i kroppen och vi stela. De är lekfulla och vi mer allvarliga. Indier förlitar sig till religionen och går regelbundet till templet. De välsignar en ny föreläsningssal, en konferens/workshop. Det finns inte med i vår kultur.

Fritid

Vi blev inbjudna till fest på PIMS. Privata fester till lärare och fisk möjlighet att delta vid välsignelse av ny föreläsningssal. Två lärare ordnade utflykt till en närliggande stad. Vi blev hembjudna på frukost och besökte Taj Mahal (slott) i miniatyr, därefter besök på en borg med vandring till ett tempel på toppen av ett berg.  Det finns bra möjligheter till fysisk aktivitet (simning, tennis, badminton, jogging, basket, volleyboll, gym). Det finns ett antal spännande utflyktsmål i omgivningen. PIMS ligger på landsbygden. Små städer med ca 25000 invånare avlöser varandra som en gammal radby. När klockan slår 21.00 stänger restauranger och affärer och staden går till sängs. Det är tryggt och säkert att vara ute till kl. 21.00.

Övrigt

Att vara närvarande och öppen inför det nya och annorlunda är en stor behållning och att byta glasögon med varandra kan ge oanade möjligheter till utveckling. Jag tror på internationalisering som pedagogisk metod. Bara kunskapen, i det här fallet fysisk aktivitet anpassas till gästlandet. Rockring passar indier, inte jogging. Jag kan med värme rekommendera lärare och studenter att resa på utbyte till Indien.

Annan verksamhet

Tidigare har ett litet forskningsprojekt genomförts. En lyftmatta har införts på IVA. Innan projektet startade användes enbart lakan vid förflyttning av svårt sjuka patienter mellan bår och säng. 


IVA personal fick till att börja med själva spela patient och personal (flyttas och flytta) för att kunna avgöra skillnaden mellan att använda lakan och flyttmatta. De fick också tydliga instruktioner hur lyftmattan skulle användas innan den testades med patienter.

Förberedelser

Mitt val att delta i lärarutbyte kändes självklart då jag under flera år tillbringat 2-4 månader på Pravara Institute of Medical Sciences (PIMS) i Loni.  År 2009 fick jag ett Erasmus Mundus stipendium för att arbeta som "Academic staff" och sedan 2010 har jag en gästprofessur på samma universitet.  Det har varit spännande att ha fått möjligheten att lära känna PIMS rutiner och kulturella likheter och skillnader. Jag har gjort L-P ansökningarna och på sidan om lärarutbytet har jag fungerat som koordinator mellan fysioterapiutbildningarna på KI och PIMS. Det är med glädje och entusiasm som jag deltar i lärarutbytet.

 

Att resa till Indien kräver lite förberedelser. Ett första steg är att ta reda på vilka vaccinationer som kan behövas. Bra att ha ett fullt skydd mot Tetanus/difteri (stelkramp), Havrix (gulsot) och polio. Dukoral (vätska att dricka mot kolera) att rekommendera. Den intas en – två veckor innan avfärd. Japansk encefalit kan behövas om man stannar borta mer än 3 månader eller bor under primitiva förhållanden på landsbygden. Jag har tagit vaccinationen och råder var och en att diskutera med vaccinationsbyrån hur rekommendationen ser ut för 2015.

 

Klädsel är en annan viktig ingrediens i Indien. Att använda indiska kläder innebär att möta det indiska samhället/ människorna med respekt och vördnad. Det betyder mer än man tror. Det är att smälta in i vardagen i stället för att bli betraktad som en främmande fågel. Att möta en annan kultur om man kan och inte bli betraktad som en främmande fågel. Eftersom universitet ligger på landsbygden är det bra att lära sig några ord på lokalspråket Marathi som talas i Maharashtra där Loni ligger.  Lokalbefolkningen talar oftast inte engelska. Hindi och engelska är nationella språk som används i städer och på Universiteten.

 

Det är bra att boka resa så tidigt som möjligt, desto billigare blir det. Därefter behövs en inbjudan från partner universitet och ca 3 veckor innan avresa är det bra att ansöka om visum. Turistvisum och Business visum är möjligt att söka, inga andra visum ska sökas, det komplicerar tillvaron med ett antal besök hos Polisen, som är onödiga och kostsamma. Visumet kostar omkring 1000 kr.

Reflektioner

Att komma till PIMS och möta en ny kultur har gett mig möjlighet till en större öppenhet. Att se med andra ögon. Jag har inga vanor här, kan inte tänka och se som jag gör hemma. När jag kliver utanför dörren blir varje dag ett spännande äventyr.

 

Jag har haft möjlighet att informera kollegor om mina erfarenheter och i början av februari var både lärare och studenter välkomna till ett lunchseminarium på KI. Studenter och lärare som varit på utbyte i Indien höll tillsammans en presentation för att dela erfarenheter med inbjudna studenter och lärare.

 

Lärarutbytet har redan påverkat min undervisning vid KI genom att jag tillsammans med de indiska lärarna har introducerat Akademisk debatt för lärare på sektionen för fysioterapi och för studenter på den internationella/ interprofessionella kursen CHBR. I CHBR kursen (kommun och hembaserad rehabilitering) fick deltagarna också prova att göra rangolimålning (förmedla kunskap via bild).

Undervisning

Fysioterapiutbildningen på Pravara Institute of Medical Sciences (PIMS) är 4,5 år varav de sista 6 månaderna ”Internship”, enbart praktik. Då sjukhus och Universitet finns under samma tak kan praktik och teori varvas på ett fördelaktigt sätt. På förmiddagarna är det praktik och eftermiddagarna teori, journal club, seminarier, Case presentationer mm. PIMS använder mer passiva behandlingsmetoder än KI och är mer av experter i förhållande till patienter. Deras teoretiska kunskap är stor. Det finns mer tid här vilket ger en stor flexibilitet vid behandling och rehabilitering. Det är vanligt att studenterna skojar med patienterna, eller berättar en rolig historia. Det ger patienten utrymme till vila och återhämtning och att sen fortsätta med nya krafter. Akademisk Debatt som pedagogisk metod används på PIMS och man tävlar i debatt och Rangoli-målning mellan programmen (läkare-fysioterapeut-sjuksköterska). Filosofiska diskussioner förekommer regelbundet medan man på KI mer talar om teori. Examinationer sker på olika nivåer, i de första terminerna med PIMS lärare och i slutexaminationerna genom externa lärare. Studenternas forskningsarbeten har en tydlig progression från grundutbildning till master. Den är mindre tydlig på KI. Det är mycket kunskap som går att byta och dela.

Undervisningstimmar

Det genomsnittliga antalet undervisningstimmar per vecka var 10 tim. Det var 20% föreläsningar, 50% seminarier 30% handledning/ bedside. Antal timmar övrig tid vid lärosätet var ca 30 tim per vecka (undervisning inkluderade lördagar).