Vi fick ett varmt mottagande på universitetet och utbildningen är ett diploma program. Många diskussioner under de tre veckorna kom att handla om up grade courses eller top up courses då alla vill få en kandidat examen med möjlighet till att kunna fortsätta läsa en masterutbildning. Vi utvärderade med studenterna vid två tillfällen under dessa veckor och det som främst hade gjort en påverkan var vår student aktiva undervisning,där studentern aför första gången fick arbeta i grupper och stå inför klassen och redovisa. Detta hade skapat en self -confidence and you had develop as a person. Det fanns en bra planering för våra veckor och varje vecka hade vi ett field work besök planerat. Vecka 1 Kenyatta University Hospital, vecka 2 Mathare Hospital (psykiatri) där besökte vi bland annat High security ward, vecka 3 Community Based Rehabilitation i Kibera (största slumområdet i Nairobi).
Vi undervisade bland annat i arbetsterapi teori såsom olika arbetsterapi modeller, aktivitetsvetenskap, forskningsmetodik och klientcentrering. Studenterna fick en mycket student interaktiv undervisning som de inte var vana vid sedan tidigare. En pedagogik som även gjorde stor inverkan på lärarna.