Ligger nu vid poolen på ett hotell i Miami Beach, Florida, efter avslutad klinisk placering i Minneapolis, Minnesota, i 9 veckors tid och en veckas semester i New York City. Läkarutbildningen är äntligen över efter 5,5 års studier och hårt arbete under somrarna! Här nedan följer en sammanfattning över mina upplevelser, lärdomar, tankar, idéer och åsikter över utbytet. Allt är naturligtvis min subjektiva beskrivning direkt författat ur minnet. Synpunkter eller frågor är mer än välkomna (robin@krantz-svensson.se)! Det är en ganska lång berättelse, något utav ett epos, men den avhandlar samtliga delar för att jag tycker om att dela med mig och att jag just nu har tiden för mig i avvaktan på att åka hem!
Ansökan till KI
Ansökningsprocessen för ett LINK-utbyte (USA, Canada) börjar ca 1,5 år i förväg. Gå på informationsmötena som hålls av KI, prata med äldrekursare och läs reseberättelser för att få en idé över vad du skulle vilja se och uppleva. Alla länder, städer och universitet erbjuder olika studier, kulturer, fritid och upplevelser. LINK-utbyten är förbehållet termin 10 och 11.
Ta reda på i vilken urvalsgrupp du är, vilket delvis avgör dina chanser att komma dit du vill. Förut hette detta LINK-poäng och det fanns avancerade åtråvärda listor över poäng för olika kår- eller KI-aktiviteter. Detta system verkar vara avskaffat och nu finns 5 grupper, A till E. I den sista gruppen, E, hamnar man om man inte gjort någonting utöver grundstudierna. Grupp A verkar vara förbehållet tunga poster såsom MF-ordförande eller om man disputerat. Grupp B, C och D är mittemellan. Jag var i grupp C efter engagemang i MF:s kör.
Tänk igenom om du verkligen vill genomföra ett utbyte och samla ihop ansökningsmaterial därefter. På informationsmötena och på kurswebben finns listor över vad som behövs i den initiala processen. Urvalsgruppen är det som mest avgör tillsammans med senioritet, men övriga meriter, CV, personligt brev och rekommendationsbrev bidrar sannolikt till viss mån. Se till att ha allting klart i god tid, gör det seriöst och skicka in till LINK. Rangordna realistiska alternativ utefter dina preferenser och möjligheter. Ett år före du ska åka iväg (dvs under termin 9 för min egen del), får du besked från LINK om var du har hamnat. Om du inte fick någon plats, misströsta inte! Det finns ALLTID restplatser som inte blir fyllda, kanske inte till alltid USA eftersom det är populärast, men till andra ställen.
Förberedelser
I samband med att man får reda på vilket universitet man hamnat på, får man också ett fysiskt brev i brevlådan med instruktioner kring ansökan till just det universitetet. KI har givit dig möjlighet för utbyte, men du måste själv ansöka till avsett universitet. På University of Minnesotas hemsida under ”year 3 and 4” finns alla kliniska kurser som läkarutbildningen där tillhandahåller. Kolla vad du är intresserad av och försök korrelera med vad du läst tidigare. Ett besök hos Monica Holmstrand efter detta rekommenderas, så att du säkert får alla dina core-nära SVK-poäng, projektarbete, totala poäng och därmed läkarexamen. Tänk på att läkarutbildningen är indelad i olika stadier (A, B och C), och att ett visst antal core-nära SVK-poäng krävs per stadium. LINK vill att du läser minst 8 veckor utomlands, och University of Minnesota tillåter dig att läsa max 12 veckor. Där du hittar kurserna finns också ett invecklat schema över studieperioder när olika kurser börjar. Ta reda på när HSM-kursen under termin 11 slutar, dvs när du tidigast kan åka iväg. Kursledaren på HSM är mycket trevlig och tillmötesgående, maila henne gärna och fråga. Tänk också på att du gärna vill vara hemma till examensceremonin och examensfesten, kolla på hemsidan eller maila och fråga institutionen för akademiska ceremonier.
Nu vet du under vilket tidsspann du kan bedriva utbytesstudier och vilka utomlandskurser du vill läsa! Räkna ihop alla dina poäng, core-nära SVK, projektarbete mm så att du säkert kommer att ha 220 p (330 hp) till din examen. Den totala SVK-längden på termin 11 är 12 veckor. Jag insåg efter ett tag att det praktiskt endast var möjligt att läsa 8 eller 9 veckor i USA för min del, och jag hade inga extrakurser eller extrapoäng från tidigare. Det är bra att inse detta så tidigt som möjligt. För att lösa poängdeficit finns följande alternativ:
- Specificera upp ditt projektarbete i poäng och gör det därmed också lite större. Kravet är ju minst 5 veckor, men man kan göra 7 eller fler. Det hänger på din projekthandledare och projektrapport.
- Läs distanskursen i komplementärmedicin under termin 10 eller 11, vilken är 5 veckor.
- Läs kvällskurser i sexualmedicin eller mänskliga rättigheter under termin 10 eller 11. Sexualmedicin är mindre ansträngande än MR-kursen, men MR-kursen håller mycket högre kvalitet. Välj utefter intresse och behov!
Jag trodde initialt att jag skulle kunna läsa 10 veckor utomlands, så jag ansökte om att läsa sexualmedicin, vilket jag fick. Dessvärre fick jag senare reda på ifrån det amerikanska universitetet att det endast blev 9 veckor. Efter förhandlingar med KI fick jag läsa både sexualmedicin och kursen i mänskliga rättigheter på kvällstid under termin 11, efter att jag själv kollat upp att de inte kolliderade med varandra eller någonting annat. De går båda på olika kvällar under HSM-kursen under första halvan av termin 11. Bättre hade kanske varit att läsa en av dem under termin 10 så hade det inte blivit så stressigt, men det visste jag inte då. Var snabb och praktisk och försök se problem i ett större sammanhang.
Besök studenthälsan och få remiss för antikropps-titrar, PPD, eventuell c/p-rtg och ytterligare vaccinationer när du fått reda på vad som krävs. Gör detta under termin 9 eller 10, så har du gott om tid för att få ett stämplat intyg.
Ansökan till värduniversitet
Ansökan till University of Minnesota inkluderade:
- CV på engelska.
- Personligt ansökningsbrev.
- Ansökningspapper, ett för varje kurs.
- Vaccinationsintyg.
- Stämplat LADOK-utdrag.
- Intyg om att man är ”good student”.
Lämna ditt samlade verk till den internationella studievägledaren på KI, så skickar hon iväg det till sin kollega i Minneapolis som är oerhört trevlig och tillmötesgående, men något långsam. Ha tålamod så löser det sig. När de tilldelat alla amerikanska kandidater kursplatser, ser de över KI-studenternas möjligheter. Detta gör att du får ett definitivt besked ganska sent, kanske 1-3 månader före kursstart, vilket kan komplicera rent poängmässigt enligt ovan om du inte har planerat. Man bör rangordna realistiska alternativ i sitt personliga ansökningsbrev, då det inte är säkert att du får det du helst vill ha.
Nu vet du vad du ska läsa, när du börjar, och att du kommer att få ihop dina studiepoäng inför examen! Då återstår följande praktiska detaljer:
- Visum.
- Flygbiljetter.
- Boende.
Visum
Det är USA vi åker till, och som svensk är man inte välkommen som student utan visum. Som turist kan man åka under VWP (visa waiver program), men det gäller inte när man ska studera. Åker man fast blir man utvisad, och universitetet har kontrollerat mitt pass. Vid University of Minnesota gäller B1-visum, vilket är ett affärsvisum konstigt nog. Orsaken till att du inte behöver ett riktigt studentvisum (J, F) är att man fysiskt inte blir registrerad som student. Kliniska placeringar räknas som ”clerkships” och går under B1-visum i Minneapolis. Visumet kostade 1170 kr, men då tillkommer andra avgifter, exempelvis porto och fotografier.
På amerikanska ambassadens hemsida finns instruktioner och en lista på papper och intyg som du måste ha med dig till din personliga intervju som du själv också måste boka in (http://stockholm.usembassy.gov/consulate/book9.html). Det är massor med papper som också naturligtvis tar tid att skaffa fram. Ett får du be Minneapolis om, ett så kallat ”letter of invitation”, vilket kan bli snålt med tid eftersom din utbytesplacering blir klar sent och det kan ta tid för studievägledaren att höra av sig. Det är ofta långa köer till att boka intervju på ambassaden och du får tillbaka ditt pass på posten efter ca en veckas tid med rekommenderat brev. Tänk på detta i relation till ditt avresedatum.
Personligen fick jag en kvinna med negativ och skeptisk attityd som intervjuade mig. Hon trodde inte att jag hade tillräckligt med pengar, så jag blev nekad och fick komplettera med bankintyg. Det ska inte behövas för B1-visum, men jag rekommenderar att ta med ett kontoutdrag som visar att du har pengar ifall de frågar så tappar du ingen tid! Andra historier finns från ambassaden, tänk på att det är hårt bevakat amerikanskt territorium och att det inte är välkommet med svenska argument, synpunkter eller principer. Följ alla anvisningar, var överdrivet trevlig, le och ursäkta dig på sant amerikanskt manér så går allt bra!
Resa
Följande bolag flyger till Minneapolis-St. Paul International Airport (MSP) från Stockholm, samtliga inkluderar mellanlandningar (ej möjligt att åka direkt):
Mitt schema blev så att jag fick 10 dagars ledigt emellan HSM-tentamen och kursstart i Minneapolis. Detsamma gällde min kurskamrat, så vi beslutade oss för en veckas semester i New York City. Delta Airlines, SAS och Continental Airlines flyger direkt till NYC från Arlanda utan mellanlandningar. Det tar ca 9 timmar. Delta Airlines landar på JFK och de andra två på Newark i New Jersey. Tänk på att det tar tid att transportera sig mellan flygplatser i NYC om det skulle vara så att du ska vidare direkt, anpassa flygresan efter detta. Om det blir så att du måste till Minneapolis direkt, är det verkligen smidigast med Iceland Air, KLM eller British Airways. Iceland Air kan bjuda på 1-2 dagars semester på Island om du har någon enstaka dag över, bland annat kan man bada i varma källor och titta på vulkaner. En annan stor fördel med Iceland Air är att man får checka in 2 st väskor gratis, vilket är bra när du har handlat i USA och vill ta med dig allt hem.
Jag bokade tur/retur-biljett Arlanda – New York, JFK, direktflyg med Delta Airlines, vilket kostade 4700 kr. Bokning går smidigt på flygbolagens hemsidor, och jag tror inte att priserna förändras nämnvärt mycket med tidsaspekten. Också direktflyg med Continental Airlines och SAS hade liknande priser. Man kunde åka med British Airways för 4000 kr, men då var det mellanlandning i London så att resan istället blev 14 timmar. Det är ovärt tycker jag, 9 timmars resa är tillräckligt.
Boende i NYC kan med fördel ordnas hos sina egna kursare som är där på utbyte, vi bodde en vecka hos dem och det fungerade bra! När de var på sjukhuset turistade vi och kvällstid gjorde vi stan.
Inrikesflyg i USA är generellt billigt, men man betalar alltid extra för att checka in sitt bagage, ca $25 för en väska och $35 för en till. Bolag som flyger inrikes i USA är:
Ibland är det mellanlandningar, så kolla noggrant när du bokar så det inte blir jobbigt. Just NYC – Minneapolis verkar inte vara en vältrafikerad rutt, men American Airlines erbjöd ett dyrt direktflyg från LaGuardia för 3500 kr enkel resa med litet flygplan. Detta fick vi för 1500 kr genom sidan StudentUniverse (http://www.studentuniverse.com), vilket fungerade mycket smidigt efter registrering. Men ibland är bokning med StudentUniverse dyrare, så kolla alltid också direkt med flygbolagen. Kayak (http://www.kayak.se) är den i särklass bästa sökmotorn för flygresor; svenska, amerikanska som internationella.
När mina 9 veckor i Minneapolis var över, bestämde jag mig för att åka till Miami Beach. Då hade jag en hemresa bokad från New York, så jag ordnade med multi-city-bokning med Delta Airlines. Direktflyg Minneapolis – Miami och Miami – NYC, JFK fick jag för 1500 kr tillsammans! Billigt. De flesta flygbolag erbjuder multi-city-bokningar.
USA är ett stort land, men om man har tiden för sig kan roadtrip med hyrbil ordnas och lämnas på annat ställe, envägshyra. Det är billigt med hyrbil, och med svenska mått mätt är också bensin billigt i USA även om amerikanerna klagar. Ca 6 kr/liter.
Man kan också åka tåg i USA, men det är oerhört underutvecklat. Amtrak (http://www.amtrak.com) heter bolaget, och resor finns emellan större orter. Kan säkert vara en upplevelse i sig. I övrigt kan man också ta sig runt i landet med Greyhound-bussar (http://www.greyhound.com). Generellt gäller dock flyg eller bil.