Reserapport - utresande lärare
Lärosäte: Burapha University
Utbildningsprogram: Biomedicinsk analytiker
Utbytesprogram: Linnaeus-Palme
Termin: Vårtermin 14/15
Antal dagar: 24
Namn: Annica Lindkvist
E-postadress: anbili@hotmail.com

Boende

Jag anlände till Bangkok tidigt fredag morgon den 21/8 och universitetet hade ordnat med transport från flygplatsen till hotellet. Resan till campus tog ca två timmar och betalades kontant vid ankomst ett (kvitto fick jag skriva själv som chauffören sedan signerade).
Boendet hade arrangerats av universitetet i förväg och var ett hotell praktiskt beläget på campus med gångavstånd till fakulteten där jag skulle undervisa. Hotellet hade bra standard och frukost var inkluderad. Däremot fanns ingen lunch eller middagsrestaurang, utan all mat förutom frukost kunde beställas via receptionen på hotellet. 
Vid ankomst visade det sig att det blivit en felbokning, men det kunde snabbt åtgärdas och jag fick det något större rum jag önskade.
Priset för 22 dagar inklusive frukost var blygsamma 8000:- , vilket det var väl värt. Bra att veta är att hotellet inte tog kortbetalning utan ville ha kontant förskottsbetalning.
http://hotel.buu.ac.th/about_en.htm

På eftermiddagen möttes jag upp av två studenter som under sommaren varit på KI på ett studentutbyte. Vi hade träffats under deras examination på KI och då kommit överens om att ses när jag kom till BUU.
Vi tog en lång rundtur på campus och studenterna försedde mig med en liten ordlista och annat matnyttigt (bokstavligt talat, de hade fotograferat maträtter de rekommenderade att jag skulle prova). Ett riktigt trevlig bemötande. :)

Följande måndagmorgon fick jag en introduktion till fakulteten. Jag blev visad runt i byggnaden och presenterad för lärare och annan personal. På eftermiddagen gick vi igenom ändringar i schemat och hur upplägget skulle se ut de kommande tre veckorna. 




Språk och kultur

Undervisningen skedde på engelska, och det var tydligt att studenternas engelskakunskaper var på väldigt olika nivå. Det fungerade hyfsat bra, men några studenter verkade ha lite svårt att hänga med under föreläsningarna.

Under deras ordinarie föreläsningar får de som regel en powerpoint presentation på engelska, även om föreläsningarn ges på thailändska. Även deras kurslitteratur är på engelska. 


Andra förberedelser (än de jag tidigare beskrivit) handlade om "vett och etikett" i Thailand. Jag hade inte varit där tidigare (inte heller i Asien) och ville därför läsa in mig på sådant som kunde vara bra att känna till för att undvika kulturella fadäser.
Några exempel: 
Val av kläder i undervisningssituationen. Som kvinna förväntas du bära knälång kjol eller klänning, inte långbyxor eller shorts. Blus eller tröja ska täcka axlarna. Gärna täckta skor (inga sandaler). 
Att hälsa med traditionell Wai (handflatorna ihop framför bröstet och en lätt bugning) uppskattades. Det finns regler för om, när, för vilka personer och i vilken ordning hälsningen ska utföras, men det fanns ett stort överseende med att jag som gäst inte hade full koll på detta...
Det visade sig också vara bra att ha lärt in några enkla vardagsfraser. Tyvärr var det oväntat många som inte var så bra på engelska.


Något som kan vara bra att veta är att nationalsången spelas på radio två gånger om dagen. Då stannar allt upp, åtminstone offentligt, och folk står nästan som i givakt tills sången klingat av. Jag fick erfara det under min första frukost på hotellet och blev väldigt förvånad när alla som på en given signal plötsligt reste sig upp. Jag googlade på detta och fick klart för mig att thailändare förväntas göra det i offentliga sammanhang av respekt för sitt land och kungahus. 

Fritid

Det var inte så många sociala aktiviteter som anordnades av universitetet. Och för min del kändes det  bra eftersom jag föredrar att inte ha varenda helg och kväll planerad i förväg. Det var tillräckligt mycket schemalagt dagtid.

Ett stort event var ett Thailändskt bröllop under första helgen av vistelsen. En av lärarna på fakulteten gifte sig och hela kollegiet var bjudna till stor bröllopsfest i grannprovinsen Rayong. En fantastisk upplevelse! 
I övrigt var det några luncher med kollegor på fakulteten, men inga kvällsaktiviteter. 
Däremot umgicks jag en del med en av de lärare som varit på utbyte till KI. Vi besökte bland annat en stor marknad i Bangsaen och jag blev också inbjuden att tillbringa en helg hos henne och hennes familj i Bangkok. Jättetrevligt!

Förutom sociala aktiviteter i universitetets regi umgicks jag en hel del med lärare och en gästlärare från en annan fakultet på campus som jag lärde känna. Vi besökte flera restauranger i närområdet och några av oss tillbringade en helg med sightseeing i Bangkok. 
Den thailändska maten var en upplevelse i sig. Otroligt god och prisvärd mat. 

Det tog ett tag att lära sig hur lokaltrafiken fungerar. I Bangsaen finns inga traditionella taxibilar, däremot taximopeder. Vilket inte är ett alternativ jag rekommenderar av säkerhetsskäl... Trafiken var det enda jag upplevde som riskfyllt under mina veckor i Thailand. 
Ska man ta sig runt med kollektivtrafik finns istället små öppna bussar, sk "Songthaew" att tillgå.  Och det går också bra att åka lokaltrafik till Bangkok i små minibussar. En enkel resa mellan Bangsaen och Bangkok tar ca 2,5 timmar och kostar 120:-.

Bangsaen är förutom en universitetsstad också en vacker kuststad med en långsträckt beach som lockar framför allt den inhemska befolkningen. Här finns massor av restauranger och varje helg hålls en marknad på Bangsaen beach där man förutom diverse prylar kan köpa fantastiskt god streetfood. Vill man besöka en större marknad ligger Nong Mon market inte långt bort, bara 15 min med Songthaew.
I själva stadskärnan finns också ett marinbiologiskt museum och ett stort varuhus för den som gillar shopping.

Övrigt

Sammanfattningsvis har det har varit en lärorik och positiv erfarenhet på flera plan. 

Det har varit intressant att kunna jämföra olika verksamheter, och det har verkligen gett mig nya perspektiv. Det är lätt att glömma vilka fantastiska resurser vi har att tillgå. Både när det gäller undervisning och på våra kliniska lab. Men också att det gör att göra mycket med mindre...


Annan verksamhet

Under min vistelse fick jag också möjlighet att besöka Chonburi Hospital, ett av de sjukhus/kliniska lab som är delaktiga i vårt studentutbyte för kliniska kurser.
Vi träffade labchefen Prakit Yothipitak som berättade om upplägget inför kommande kliniska kurs för utbytesstudenter ht15.
Det var även mycket intressant att få en inblick i deras labverksamhet och jämföra med våra kliniska lab på Karolinska (ffa klinisk immunologi och klinisk virologi). 

Förberedelser

Sedan ett par år tillbaka har lärare och studenter på Biomedicinska analytikerprogrammet ett utbyte med motsvarande program på Burapha University (BUU),  i Thailand.  För studenternas del har utbytet handlat om ett par månader, och för lärare från KI till BUU har det hittills varit ett utbyte under en vecka. Men den här gången var det planerat för ett längre lärarutbyte på minst 21 dagar.

Motivet till min ansökan var att jag blivit väldigt nyfiken på lärarutbyte efter att haft gästlärare från BUU i en av de kurser jag ansvarar för. Vi hade en hel del intressanta diskussioner och idéer kring vår undervisning på respektive universitet, och jag kände att det skulle vara väldigt roligt och intressant att  få möjlighet att undervisa på ett universitet i ett annat land.
Jag och en kollega ansökte om att få delta i utbytet redan ht13/vt14 och fick möjlighet att åka, men vi kunde då inte hitta en tidsperiod som passade både oss och mottagande universitet. Därför fick resan vänta till ht14/vt15. Tyvärr fick min kollega förhinder och jag åkte som ensam representant från KI.

Rent praktiskt var det en del att ta tag i. Flera föreläsningar och laborationer skulle förberedas. Resa, boende och transport skulle fixas. Visum behövde jag inte ordna med eftersom jag inte skulle vara borta mer än 24 dagar. Annars är det visum som gäller om resan till Thailand är längre än en månad.
När det gäller vaccinationer är hepatit A och B att rekommendera. Det kan också vara idé att boostra "gamla" vaccinationer med t ex Boostrix-Polio. Kolla vad som gäller på https://www.vaccinationsguiden.se/vaccinationsguiden/







Reflektioner

Det här var mitt första lärarutbyte, men jag hoppas att det blir fler. Och jag skulle gärna åka tillbaka till BUU om tillfälle ges.

Det visade sig också vara riktigt bra att åka på egen hand. En fördel är att jag fick kontakt med människor jag antagligen inte hade pratat med annars, både på den fakultet jag besökte och på en annan fakultet. Så jag kan varmt rekommendera att åka själv.

 

Eftersom vi hade erfarenhet av respektive universitet och tagit del av varandras kurser kändes det som att vi kunde diskutera och jämföra våra olika undervisningsformer.
Bland annat pratade vi om hur undervisningen kan göras mer interaktiv. Vi diskuterade också våra olika upplägg kring laborationerna. En av de lärare som varit delaktig i min kurs på KI ville bland annat ändra sin planering och kompendier och låta MT-studenterna planera sina laborationer i större utsträckning än de gör nu.

 

Vi kommer att ha fortsatt kontakt, och om allt går enligt planerna kommer jag återigen att få en gästlärare till min kurs nästa höst.

 

I början av december i år kommer jag att berätta om mina erfarenheter av utbytet för kollegiet och förhoppningsvis inspirera andra till att åka på lärarutbyte.

 

Utbytet har också fått mig att fundera över min egen undervisning och de arbetsformer jag använder. Till exempel kommer jag att jobba vidare med att använda mig av problemformuleringar/ frågeställningar ännu mer än jag gör idag.
Jag kommer också att fundera på hur, när och om jag kan använda mig av flervalsfrågor vid skriftliga examinationer.

Undervisning

Utbytet var förlagt till fakulteten, Faculty of Allied Health Sciences, som är en del av Burapha University i Bangsaen, Chonburi.
Här arbetar ca 50 lärare/forskare med fyra olika programinriktningar; Medical Technology, Biomedical Sciences, Physical Therapy samt Anatomical Pathology. Dessutom har läkarstudenter en hel del laborationer här.


Huvuddelen av min undervisning var inom programmet Medical Technology (MT) vilket är det program som bäst motsvarar vår Biomedicinska analytikerutbildning. En stor skillnad är dock att deras utbildning är fyraårig till skillnad mot vårt treåriga program. En annan skillnad är också att studenterna här läser flera kurser parallellt istället för i block som våra studenter gör. 
Men i likhet med våra BMA-studenter varvas MT-studenternas teoretiska utbildning med praktisk och klinisk undervisning. Och det är framför allt i den kliniska undervisningen som studentutbytet sker. Som det ser ut idag är det svårt med utbyte mellan de teoretiska kurserna eftersom uppläggen är så olika mellan våra universitet.


Relationen mellan lärare och studenter är väldigt annorlunda jämfört med hemma. I Thailand är det generellt en mer hierarkisk struktur, vilket var märkbart på universitetet. Det var få studenter som vågade ifrågasätta och diskutera och det krävdes en hel del uppmuntran, både från mig och från deras lärare, för att bryta isen. Till viss del berodde det säkert på språket, men jag tror att strukturen var/är avgörande.

För att få igång studenterna avslutade jag varje föreläsning med att ha förberett några "problem" att lösa. Några av frågeställningarna kunde de jobba med under den sista lektionstiden och vi gick sedan igenom lösningen tillsammans. Andra frågeställningar lämnade vi till nästa föreläsningstillfälle. Jag försökte också stanna upp under föreläsningen och tillsammans med studenterna sammanfatta viktiga punkter jag gått igenom.


Under de veckor jag var där var studenternas dagar i stort sett upplagda på samma sätt. Dagen inleddes med en föreläsning på en till två timmar med en efterföljande laboration som hade anknytning till dagens föreläsning. 

Jag hade själv ansvar för fyra föreläsningar inom klinisk immunologi och klinisk virologi och delansvar för elva laborationer. 
Laborationerna varierade och jag blev vid varje labtillfälle tilldelad en labgrupp att handleda. Labundervisningen var inte enbart för MT-studenter utan inkluderade tre andra program; Anatomical Pathology, Biomedical Sciences och läkarstudenter.
De laborativa momenten bestod av agglutinations/precipitationstest (utförande och tolkning av olika snabbtester för kliniskt bruk), gramfärgning, antibiotikakänslighetstest och MIC-bestämning, immunokromatografi samt ELISA.


Förutom undervisningen blev jag ombedd  att konstruera examinationsfrågor i form av flervalsfrågor  till de föreläsningar jag haft, totalt 40 frågor med fem svarsalternativ till varje fråga.
Detta är något som jag inte är van vid eftersom jag i princip alltid jobbat med kortsvarsfrågor och/eller essäfrågor, men det är definitivt något jag kommer att jobba vidare med vid utformande av examinationer (tentor) hemma. 


Undervisningstimmar

Sammanlagd undervisningstid för utbytet blev 37 timmar och inkluderade föreläsningar (14%)  och laborationshandledning (86%). Samtliga föreläsningar var inom MT-programmet och hade inriktning mot klinisk immunologi och klinisk virologi, medan laborationerna var fördelade på fyra olika program.
Dessutom tillkom timmar för konstruerande av examinationsfrågor (ca en dags arbete, dvs åtta timmar).
Övrig tid vid lärosätet uppgick till 30 timmar (möten samt planering av föreläsningar och labundervisning).