Utbytet var förlagt till fakulteten, Faculty of Allied Health Sciences, som är en del av Burapha University i Bangsaen, Chonburi.
Här arbetar ca 50 lärare/forskare med fyra olika
programinriktningar; Medical Technology, Biomedical Sciences, Physical Therapy
samt Anatomical Pathology. Dessutom har läkarstudenter en hel del laborationer
här.
Huvuddelen av min undervisning var inom programmet Medical Technology (MT) vilket är det program som bäst motsvarar vår Biomedicinska analytikerutbildning. En stor skillnad är dock att deras utbildning är fyraårig till skillnad mot vårt treåriga program. En annan skillnad är också att studenterna här läser flera kurser parallellt istället för i block som våra studenter gör.
Men i likhet med våra BMA-studenter varvas MT-studenternas teoretiska utbildning med praktisk och klinisk undervisning. Och det är framför allt i den kliniska undervisningen som studentutbytet sker. Som det ser ut idag är det svårt med utbyte mellan de teoretiska kurserna eftersom uppläggen är så olika mellan våra universitet.
Relationen mellan lärare och studenter är väldigt annorlunda jämfört med hemma. I Thailand är det generellt en mer hierarkisk struktur, vilket var märkbart på universitetet. Det var få studenter som vågade ifrågasätta och diskutera och det krävdes en hel del uppmuntran, både från mig och från deras lärare, för att bryta isen. Till viss del berodde det säkert på språket, men jag tror att strukturen var/är avgörande.
För att få igång studenterna avslutade jag varje föreläsning med att ha förberett några "problem" att lösa. Några av frågeställningarna kunde de jobba med under den sista lektionstiden och vi gick sedan igenom lösningen tillsammans. Andra frågeställningar lämnade vi till nästa föreläsningstillfälle. Jag försökte också stanna upp under föreläsningen och tillsammans med studenterna sammanfatta viktiga punkter jag gått igenom.
Under de veckor jag var där var studenternas dagar i stort sett upplagda på samma sätt. Dagen inleddes med en föreläsning på en till två timmar med en efterföljande laboration som hade anknytning till dagens föreläsning.
Jag hade själv ansvar för fyra föreläsningar inom klinisk immunologi och klinisk virologi och delansvar för elva laborationer.
Laborationerna varierade och jag blev vid varje labtillfälle tilldelad en labgrupp att handleda. Labundervisningen var inte enbart för MT-studenter utan inkluderade tre andra program; Anatomical Pathology, Biomedical Sciences och läkarstudenter.
De laborativa momenten bestod av agglutinations/precipitationstest (utförande och tolkning av olika snabbtester för kliniskt bruk), gramfärgning, antibiotikakänslighetstest och MIC-bestämning, immunokromatografi samt ELISA.
Förutom undervisningen blev jag ombedd att konstruera examinationsfrågor i form av flervalsfrågor till de föreläsningar jag haft, totalt 40 frågor med fem svarsalternativ till varje fråga.
Detta är något som jag inte är van vid eftersom jag i princip alltid jobbat med kortsvarsfrågor och/eller essäfrågor, men det är definitivt något jag kommer att jobba vidare med vid utformande av examinationer (tentor) hemma.