Reserapport - utresande lärare
Med längdskidor i handen stående utanför TANN-bygget där den odontologiska utbildningen bedrivs. I Tromsö var det förövrigt lika vanligt att ta skidor till skolan under vinterhalvåret som cykla under sommarhalvåret.
Lärosäte: Università di Bologna
Utbildningsprogram: Psykolog
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 15/16
Antal dagar: 5
Namn: Tony Pansell
E-postadress: tony.pansell@ki.se

Boende

Det känns tryggt att veta hur jag ska transportera mig i Bologna och ut till Cesena (där universitetet för psykologerna ligger), hitta till hotell och finna mig fram på universitetet. Att göra ett utbyte i Italien är väldigt smidigt och man blir väl omhändertagen när man kommer. Just denna omgång hade de ingen möjlighet att hämta mig med bil vid flygplatsen men jag åkte buss och tåg vilket gick bra och kändes lite kul att klara av själv. Tågbiljetter köper man enkelt på internet (http://www.trenitalia.com/) innan man åker och visar biljetten på sin smartphone, inga problem alls.

Jag brukar flyga tidigt måndagsmorgon och återresa på fredagen, det blir 5 arbetsdagar.

Språk och kultur

Språket i Italien är engelska (helst italienska) och det funkar hyfsat bra, vi är generellt betydligt bättre på engelska än italienarna och det finns de som ogärna vill prata med en eftersom de inte vill avslöja sin dåliga engelska.Som vanligt är det viktigt att visa sina värdar respekt och jag har för vana att titulera dem med professor + efternamn inför studenterna. På samma sätt blir man själv titulerad och det är bara att vänja sig.

Fritid

Mina värdar tog väl hand om mig och de såg till att jag fick middag tre av fyra kvällar. en kväll åkte till Cesenatico (som ligger vid kusten) och gick en lång promenad utmed en kanal som Leonardo  da Vinci ritade under 1500-talet. I samma stad åt även på en fantastisk fiskrestaurang.

Övrigt

Hör gärna av dig om du funderar över ett Erasmusutbyte och då framförallt ett utbyte med Bologna.

Annan verksamhet

Under åren har vi utvecklat ett forskningssamarbete mellan Bologna-gruppen och KI och vi hann självklart att prata och arbeta en hel del med ett manus, diskutera några analyser och planera för fortsättningen. Mitt undervisningsämne och forskningsämne överlappar varandra så undervisningen och forskningen går in i varandra.

Jag hann även att träffa tre svenska tjejer som gör ett Erasmusutbyte denna våren vilket var roligt. De visste inte om att jag skulle komma och jag kände inte till dem så det var en kul överraskning  för oss alla.

Förberedelser

Detta var mitt fjärde lärarutbyte med Bologna och numera vet jag vad som väntar. Jag brukar förbereda mina föreläsningar hemma (på engelska), i övrigt är det inte så mycket annat man gör än att fixa med Erasmus-blanketterna som ska skrivas under av värduniversitetet. Glöm inte att ta med någon KI-present vilket kan vara trevligt om (!) man blir bjuden på middag. KI-butiken har lite prylar som är enkelt att ta med, annars kan det vara trevligt med Stockholms-souvenirer om du redan tidigare har varit på besök och gett KI-prylar.

Reflektioner

Detta är mitt fjärde utbyte och det säger väl det mesta. Jag hoppas att det blir ett femte utbyte nästa år.

För min egen del betyder utbytena mycket och det ger både nya insikter och perspektiv på sin egen lärarroll. Jag är imponerad av det noggranna arbete som de gör i undervisningen och all den tid de lägger ner på föreläsningar och på individuell handledning. Detta har gett mig en förnyad syn på min egen roll som lärare och på den tid som jag lägger ner i min lärarroll. De är mycket stolta lärare och det känns som att forskningen inte är lika viktig för dem för att få status. Lite hårddraget upplever jag det som att på KI får man sin status genom att forska medan undervisningen läggs på adjunkter. I Italien undervisar i stället professorerna och adjunkterna längtar efter att få kursansvar och slippa göra forskningsstudier.

Undervisning

Föreläsningarna sker oftast i stora grupper om 100-300 studenter och det är mikrofon och massor av småskärmar i taket som gäller för att alla ska kunna höra och se ppt-presentationerna. Vid mitt första utbyte fick jag inte en enda fråga under föreläsningarna utan studenterna kom fram efteråt. Nu, några år senare, är det stor skillnad på engelskakunskaperna hos studenterna. Vid denna omgång hade vi full diskussion på engelska där jag fick frågor och möjlighet att förklara. Jag kunde också kontra med frågor till studenterna och de gav svar.

Undervisningstimmar

Jag har föreläst allt från 2 timmar till 5 timmar katedrala föreläsningar under mina vistelser. Efter föreläsningarna blir det alltid spontana diskussioner med studenterna  vilket jag personligen tycker är roligast. Utöver de katedrala föreläsningarna har jag haft möte med doktorander och magisterstudenter som gör motsvarigheten till våra examensarbete och även sina kliniska placeringar. Därtill blir det diskussioner i lärargruppen. Undervisningsrelaterad tid överskrider enkelt 10 timmar men jag brukar ange minimumtiden på min rapport.

Jag har vistats på universitetet från måndag em, hela tisdagen och onsdagen till torsdag em, därefter har jag åkt tillbaka in till Bologna och sovit en natt. Då blir det också enklare att ta sig till flygplatsen på fredagen. Arbetsdagarna börjar ofta lite senare (omkring 9:30) men är desto längre och vi brukar bryta för middag omkring 18-tiden då det är dags för mat och fortsatt umgänge.