Jag agerade extern sensor vid två presentationer av examensarbeten. Innan presentationen träffade jag intern sensor (lärare vid institutionen) och vi satte ett preliminärt betyg på examensarbetet baserat på den skrivna rapporten. I Bergen används skalan A-F. Betyget kan sedan höjas eller sänkas en grad baserat på studentens prestation vid presentation och efterföljande diskussion. Studenternas muntliga presentation var 30-40 minuter. Därefter vidtog diskussion med studenten. Jag var huvudansvarig för denna diskussion. Närvarande var även handledare men deltog inte i diskussion. Efter avslutad diskussion så lämnade studenten rummet och frågor ställdes till handledare om studentens självständighet, förmåga till reflektion, praktiska färdigheter osv. Därefter lämnade handledare rummet och slutgiltigt betyg sattes i samråd av mig och intern sensor. I allt tog detta upp emot 2.5 timmar. Vid KI är fler inblandade i att sätta betyg på examensarbetet - handledare, examinerande lärare (expert inom projektområdet), examinator och person som bedömer press-release som ska bifogas rapporten. Hos oss har vi också utarbetat noggranna betygskriterier för de olika delarna av examensarbetet att användas av de olika bedömarna. I Bergen finns inte skrivna betygskriterier utan bedömares erfarenhet anses tillräcklig för att sätta betyg.