Upplägget för svensk och norsk tandläkarutbildning är snarlikt – både praktiskt och teoretiskt. Skolan i Oslo ställer dock tuffare krav och de norska studenterna är väldigt pålästa inom de flesta ämnen. Tandläkarhögskolan i Oslo är mer konservativ än hemma och relationen mellan lärare och student genomsyras av en hierarkisk jargong vilket kan kännas främmande för en KI-student (de flesta lärarna är dock mycket trevliga och hjälpsamma).
Vi gick med tandläkarstudenterna på 8:e termin vilket är samma termin som hemma, men kurserna skilde sig en del. På schemat stod implantologi, oral patologi, kirurgi, gerodontologi, farmakologi, oral radiologi och ortodonti. Pedodonti läser de först sista året.
Några av de kurser vi läste i Oslo var väldigt givande då de kändes som ett stort komplement till utbildningen hemma. I Oslo läser de mer allmänfarmakologi och de går grundligt igenom lustgasbehandling och vi fick även testa på lustgassedering. Att de norska studenterna läste oral patologi först på åttonde termin i kombination med kirurgi måste ses som en klar fördel då förståelsen för bl.a. slemhinneförändringar i det kliniska blir större. Att få assistera på käkkirurgiska operationer samt vid flera pardontaloperationer var också mycket lärorikt. Här skall det dock tilläggas att majoriteten av käkkirurgiska passen var helt meningslösa då de oftast innebar anamnesupptagning (vilket kunde ta 3 timmar per patient).
En av de största fördelarna med utbytet i Oslo är att de norska tandläkarstudenterna repeterar huvud- och halsanatomin under sin åttonde termin. De har en heldag med dissektion och riktigt bra anatomiföreläsningar. Att få repetera sina anatomiska kunskaper är väldigt värdefullt inför de kurser som vi läser under sista år på KI.
Studenterna på tandläkarhögskolan i Oslo har i slutet på varje termin en stor tentamen på allt de läst under det gångna halvåret. I slutet på termin 8 har de dock en större tentamen där så gott som hela utbildningen behandlas. Detta påverkar tyvärr utbytet till stor del, då de flesta av dina kursare känner stor stress inför tentamen och sista månaden hade de knappt någon tid till att umgås med oss utbytesstudier.
På kliniken
Innan vi åkte på utbytet hade vi blivit tillfrågade från universitetet om det var något speciellt vi ville göra under vårt utbyte. Som jag tidigare skrev efterfrågade vi endodonti och protetik, men redan första dagen på skolan fick vi veta att vi inte skulle hinna göra någon protetik under utbytet – en stor bevikelse.
Vi hade två heldagar med klinik vilket ungefär motsvarar ca fyra vux-pass vilket är betydande mer kliniktid än hemma . De patienter vi fick tilldelade verkade ha gömt sig i ”jobbiga-patienter-med-kluriga-problem-lådan”. Antingen kunde de inte nås (man får själva ringa och boka in patienter) alternativt kunde de endast komma något enstaka pass. När patienten väl var på plats insåg man att antalet hål ofta var fler än antalet tänder i munnen. Nästintill alla mina kliniska pass ägnades åt omfattande kariologiska behandlingar med djup excavering och temporära fyllningar. För att hinna kariessanera de fyra patienterna jag fått tilldelade, var jag tvungen att ta flera extrapass under sista månaden på utbytet (vilket jag ser som en fördel då det innebar mycket tid på kliniken). Jag hann även utföra två rotfyllningar under utbytet.
En av de stora skillnaderna i Oslo jämfört med hemma är att patienternas ekonomi spelar in på ett annat sätt. Tandläkarhögskolan i Oslo är ansluten till den norska försäkringskassan NAV (skiljer sig en del från den svenska) vilket gör att man inför varje behandling måste presentera kostnadsförslag. Med de stora behandlingsbehoven landar behandlingsförslagen ofta i de högre prisklasserna och ibland måste terapiplanen revideras för att patienten skall ha råd till behandling.
På skolans parodontologiavdelning utförs mer kirurgi och på endodontiavdelningen tillämpas rutiner som vi på KI fått lära oss att inte använda.
Kurserna gerodontologi och ortodonti måste tyvärr ses som ett skämt för oss utbytesstudenter då lärarna inte ens var informerade om vår närvaro. Dessa två kurser innebar mest ledig tid för oss, vilket är synd då vi genom utbytet missade mycket ortodonti hemma i Stockholm.
Det är intressant att läsa andra kurser (än hemma) under utbytet men inlärningen och förståelsen blir klart begränsad då du inte varit med från kursstarten.