För
att på bästa sätt ta vara på vår kompetens, vilket glädjande nog föreslogs av studenterna,
så började vi flera morgnar med undervisningen redan vid 7.30. Vi gjorde även
vid enstaka tillfällen så att vi undervisade parallellt. Undervisningen vid
värduniversitetet inleds varje morgon med en timmes föreläsning, 8.00–9.00,
följt av 3,5 timmars studentklinik (patientbehandling) fram till 12.30. På
eftermiddagen fortsätter den teoretiska utbildningen.
Tyvärr
hade de studenterna på termin 9 alltså 5.e.året inte fått någon undervisning i
ämnet parodontologi vilket är mitt ämne och vi fick under tre veckors tid
undervisa från grundläggande parodontologin till avancerat parodontologi, i
Sverige börjar denna undervisning i detta ämne redan på termin 3 och pågår fram
till termin 10, det förväntades att vi skulle hinna med detta och vi gjorde så
gott det gick men det var omöjligt att hinna med på så kort tid och lärandes
process fick gå mycket snabbare i detta fall.
Eftersom värduniversitetet i stora stycken saknar
finansiella medel till material och personal så kan vi konstatera att
undervisningen skiljer i mycket. Lokalerna och befintlig utrustning är sliten
och dåligt underhållen. Dock finns det planer på att studentkliniken ska flytta
till mer ändamålsenliga lokaler inom en relativt snar framtid. Studenterna
visar lärarna stor respekt vilket exempelvis kan visa sig genom att de
självmant torkar av svarta tavlan inför en föreläsning.
Gällande de teoretiska kunskaper som studenterna
besitter, ser jag inga större skillnader mellan tandläkarstudenterna vid KI och
Makerere Universitetet, studenterna är pålästa, kan ge svar på frågor som rör
behandling av patienterna, omhändertagande och uppföljning på ett bra sätt. Jag
kan tycka att den avsaknad av material och utrustning kan på något sätt
kompenseras med deras teoretiska kunskaper som är höga, aktuella och relevanta.
Relationen lärare/student/patient var hierarkiskt,
läraren var högst upp, studenten emellan och patienten sist, mycket
gammalmodigt men det verkar fungera där.
Jag undervisade både i teori i form av föreläsningar
och seminarier men också i praktik genom att handleda studenterna på
studentklinik precis på samma sätt som vi gör på studentkliniken på
tandläkarutbildning vid KI.
Fördelen vid Makerere tandläkarutbildning är att
antal studenter som går utbildningen är färre och man lär känna studenterna på
kort tid, ganska bra och upptäcker snabbt styrkor och svagheter hos varje
student, detta är numera omöjligt på tandläkarutbildning vid KI då antal
studenter är betydligt fler, antal lärare är fler och vi har inte tid att sitta
och lär känna våra studenter på samma sätt, det är något jag tyckte var bra u
Uganda.
Vi blev också
”undervisade” då vi fick möjlighet att delta i språkundervisning och gå på
Luganda lektioner, bra introduktion men tyvärr för kort tid för oss och kanske
inte så värdefullt om man kan kommunicera så bra på engelska men roligt att få
vara med för att förstå kulturen lite bättre