Kursdeltagarna och kursens upplägg
Utbildningen jag bedrev på UR var en del av den lokala masterprogram i folkhälsa.
Studenterna var en mycket blandad grupp, allt från en lokal politiker intresserad av folkhälsofrågor till studenter med intresse för framtid forskning, däribland två utbytestudenter från KI. En ganska stor andel av studenterna var heltidsarbetande, en påtaglig skillnad från studenterna som registreras för en liknande utbildning på KI. Detta var huvudanledning för kursens upplägg (fredag kväll och lördag).
Studenternas teoretiska bakgrund var adekvat för nivån jag hade bestämt för min kurs. Interaktionen med klassen var väldigt positiv - mitt intryck är att studenterna (åtminstone den andel som kunde följa kursen på engelska) var vana till den interaktiva undervisningsmetoden som jag brukar använda i Sverige, med mycket tid för fallanalys, gruppdiskussioner och egna reflektioner.
Språk som utmaning
Den stora utmaningen för undervisningsupplägget var dock språket. Jag blev uppmärksammad cirka en vecka före min resa att hälften av deltagarna kunde inte uttrycka sig på engelska och hade begränsad förståelse av detta språk. Blev dessutom informerad på plats att undervisning med assistans av en tolk i klassen var inte aktuell.
Vi löste problemet genom en "komplementär parallell undervisning" som genomfördes av Masterprogrammets direktör på UR, en mycket duktig epidemiolog som bedriver den ordinarie undervisningen i ämnet. I praktiken började varje lektion med hela klassen, där jag undervisade på engelska. Vid tiden för övningar och grupparbete separerade vi klassen i engelsktalande och spansktalande grupper. Studenter i den spansktalande gruppen togs hand om av den lokala läraren, som gjorde en sammanställning av min lektion på spanska, översatt mina bilder till detta språk, samt ledde grupparbetet. Efter övningen för vi klassen samman igen och en sammanfattning av diskussionen i den spansktalande gruppen rapporterades av läraren. Ibland uppmuntrade jag studenterna att fråga eller uttrycka sina åsikter på spanska eftersom jag har en god förståelse av detta språk.
Öppna seminarier
Förutom kursen på masterprogrammet höll jag också 2 fristående öppna seminarier som involverade deltagare från hela medicinska fakulteten. Seminarier hade följande rubriker:
1: Methodological challenges in outcome evaluation
of public health interventions
2: Non-pharmacologic interventions for smoking cessation: evidence, future challenges
and suggestions for implementation and evaluation Båda seminarier blev väldigt väl besökta (ungefär 50 deltagare) och lärarna på UR försäkrade att deltagarna var mycket nöjda.