Jag
undervisade vid ett flertal olika tillfällen utifrån mitt forsknings- och
undervisningsområde kring fysisk aktivitet och träning och riskerna med
inaktivitet för äldre personer. Detta kombinerades tex med praktiska styrke-
och balansövningar i en träningslokal. Det ledde också till intressanta
diskussioner då flera av lärarna och studenter lyfte de olika
kulturskillnaderna då äldre i Indien förväntar sig att de ska bli uppassade av
sina barn medan jag lyfte vikten av att stimulera till självständighet i
vardagen som en viktig källa till fysisk aktivitet. Intressanta reflektioner
och erfarenheter utbyttes.
I
samband med föreläsning om mätmetoder av fysisk funktion fick studenterna jobba
med olika patientfall som baserades på svenska patienter. Då blev
kulturskillnaderna också tydliga då flertalet av patientfallen bestod av äldre
som bodde själva och hade hemtjänst trots att de hade barn, vilket är mycket
ovanligt i Indien. Studenterna tyckte dock att det var mycket intressant och
kom fram och tackade efter och påtalade att det är precis det här vi behöver,
att få jobba utifrån konkreta fall, föreslå lämpliga metoder och att få
diskutera detta.
Jag
höll i en workshop tillsammans med två av lärarna kring fallprevention där jag
höll en introducerande föreläsning och de höll i en praktisk genomgång av ett
träningsprogram som är framtaget på Nya Zeeland och används över hela världen.
Veckan efter besökte vi ett äldreboende tillsammans med studenterna där de äldre
personerna fick genomföra ett träningsprogram under instruktion av studenterna.
En
föreläsning handlade om pre- och post-rehabilitering i samband med kirurgi och
vilken evidens som finns kring ämnet. Studenter och lärare fick göra en
SWOT-analys för implementering av pre- respektive postoperativ rehabilitering.
Några dagar senare provade några av lärarna och master-studenterna tidig
mobilisering på postop-avdelningen på några patienter.
Jag
deltog också i ett seminarium om primärvården i Indien och i Sverige där jag
berättade om systemet i Sverige och införandet av akademiska vårdcentraler i Stockholm
och en indisk professor i allmänmedicin berättade om systemet i Indien. Vi hade
sedan en gemensam diskussion där auditoriet fick ställa frågor.
Jag
blev också ombedd att hålla en föreläsning, en ”up-date” i geriatrik. Då bjöds
alla studenter från år 3, 4 samt masterstudenter och samtliga lärare in.
Föreläsningen hölls i en av de stora aulorna på campus och föregicks av en
välsignelseprocess samt utdelande av presenter. Jag planerade föreläsningen
tillsammans med KI’s koordinator där jag höll i en teoretisk bakgrund och hon
höll en föreläsning kring aktiv förflyttning, spontant rörelsemönster och tyst
kunskap. Det förväntades också av oss att vi skulle vara högtidsklädda så jag
fick låna en sari för tillfället. Seminariet avslutades med att studenterna
engagerades i en quiz arrangerad av några av master-studenterna och sedan bjöds
vi på lunch.
Jag
deltog också dagligdags i den ordinarie undervisningen och var med interns och
master-studenterna när de besökte och behandlade olika patienter på sjukhuset
under handledning av lärarna. Vid de tillfällena kunde jag också ge input,
utbyta erfarenheter och diskutera ev skillnader i vård och rehabilitering. Den
mest slående skillnaden var graden av sängliggande framförallt för de äldre
geriatriska patienterna. Anhöriga var också nästan alltid närvarande och skötte
den basala omvårdnaden vilket också ibland ökade på inaktiviteten bland
patienterna då vissa också blev matade i sängen trots att de skulle kunna ha
suttit på sängkanten och ätit själva. Vissa operationsmetoder ledde också till
ökad grad av inaktivitet då vissa patienter inte fick belasta på flera veckor.
Den stora skillnaden i undervisnings-upplägg var det nära samarbetet med
sjukhuset där lärare och studenter ansvarade för den fysioterapeutiska
verksamheten på hela sjukhuset. Det stimulerade till ökat kliniskt kunnande och
där ligger vi långt efter i Sverige där gapet mellan teori och praktik ofta
påtalas av studenter. Det underlättade också implementeringen av ny kunskap
direkt i verksamheten, se exemplet ovan kring tidig mobilisering efter
operation.
Jag
var också med på ett heldagsbesök, tillsammans med de svenska studenterna och
professorn i socialmedicin, till några avlägsna byar där hälsonivån var
relativt låg och där byäldsten ville upprätta ett samarbete. Byn besöktes av en
ambulerande klinik denna dag, vilket var intressant att se. Vi besökte också
ett par större byar där det fanns vårdcentraler, BCV och MVC uppbyggt efter
svenskt system utifrån tidigare samarbete med Linköpings universitet
finansierat av SIDA-medel. Både på de ambulerande klinikerna och på
vårdcentralerna leddes arbetet av Ayurveda-läkare i samarbete med sjukhuset. En
annan dag besökte jag en närliggande vårdcentral där master-studenter hade
undervisning för patienter i yoga som behandlingsmetod för premenstruella- ,
graviditets- och klimakteriebesvär.
Jag
deltog också i stavgång för och med studenter på morgnarna, något som tidigare
lärare från KI har introducerat.