Undervisningen
bestod av vara med och implementera upprätta ställningar på förlossningen på
Bwaila District Hospital och att handleda barnmorskestudenten som gjorde sin
VFU i 5v förlossning samt eftervård.
Projektet om upprätta
förlossningställningar 2-13/3-18.
7 grupper ca 20 stycken/grupp
8.30-16 var schemalagd. Vi hade 4
grupper under våra veckor och därefter skulle lärarna självständigt undervisa
dom resterande tre grupperna.
Första
dagen utbildade vi lärarna i ämnet och övade med dom inför vår utbildning med
barnmorskorna.
Dag 1Teori samt KTC
Dagen börjades med
presentation av deltagarna
Projektledaren
introducerade projektet och gav lite bakgrunds fakta.
Därefter inledde
vi med diskussioner i bikupor om erfarenhet om upprätta ställningar.
Eventuella
hinder till att använda sig av upprätta ställningar, samt
hur de kan tänka sig motivera kvinnorna
att vilja röra sig upprätt.
Nästa avsnitt var
Stöd. Confident Birth (Trygghetsmodellen) Deltagarna fick öva praktiskt på
varandra.
Därefter gick vi
igenom Upprätta ställningar i ”First stage of labor” och ”Second stage”
tillsammans med
Perineal skydd i dom olika ställningarna.
Eftermiddagen
kl.13-15.30 tränades på ”skillslab” så kallat Kliniskt tränings centrum.
Där vi gick igenom
stödfunktion samt praktisk träning på förlossningspall, fyrfota samt sida.
Fokus på ”huret” vad
gäller med perineal skydd hur göra.
Alla fick pröva att
vara stödperson, Patient och Barnmorska.
Efter det övades det
på gynnsamma ställningar under öppningsskedet samt hands on träning med
smärtlindring
i fokus.
Kl 16-16.30 avslutning
med sammanfattning av dagen
DAG 2 Klinisk träning på förlossningen på
Bwaila.
10 Rum alla deltagarna arbetar och är ansvariga för varsitt rum. 2/rum. Fokus
på lågrisk.
Information till
kvinnorna som är på Antenatalrum och i latensfasrummet om fördelen med upprätta
ställningar
Supervisor" dvs
lärare från KCN samt KI oftast fyra stycken ambulerade mellan rummen och
hjälpte med
”hands on” tillsammans med deltagarna vid födseln. De födande fick
information om möjligheten att välja om
de vill föda upprätt.
Fokus var mycket kring
det praktiska tex hur skydda från blod fostervatten och hålla rent.
Alla förlossningar
dokumenterades inför utvärderingen.
Dagen avslutas igen
vid 16 tiden med muntlig avrundning samt skriftlig utvärdering av kursen.
Jag och
Bm studenten hade ett pass gemensamt på Bwaila förlossning för att kunna
handleda henne i hennes arbete. Vi bistod
en födande kvinna och vi kunde på så vis ha en dialog kring dom olika momenten.