Utbildningen vid Kenya Medical Training College är ett diploma program och studenterna är yngre än hos oss.
Eftersom studenterna har mycket liten tillgång till litteratur, och biblioteket har ett fåtal och mycket begränsat urval av böcker (vi tog med oss överblivna exemplar av populära böcker från sektionen som blev uppskattade presenter) så bedrivs undervisningen på plats i form av att lärarna föreläser och skriver på svarta tavlan och studenterna skriver av allting ordagrant, det är dessa anteckningar som de sedan har tillgång till att läsa inför examinationer och praktikperioder. Vi hade med oss en projektor så att vi kunde visa power-point presentationer, vilket var mycket populärt.
Relationen med studenterna var respektfull men förtroendefull. Vi upplevde att studenterna uppskattade vår undervisning och att få ta del av våra perspektiv.Vi undervisade huvudsakligen i ämnen som forskningsmetodik, evidensbasering och teoretiska modeller. De undervisningsformer vi använde oss av var föreläsningar, grupparbeten, seminarier och redovisningar. Studenterna var inte vana vid självständiga arbetsformer, så med grupparbeten och gruppredovisningar genomförde vi något annorlunda än de var vana vid. Särskilt uppskattades möjligheten att få lära sig mera om hur man skulle genomföra muntliga presentationer och att träna på detta.