Mitt intryck är att Logopedprogrammet vid Hanze University har ganska stora likheter med utbildningen vid KI. Lärargruppen i Groningen är dock inte i lika stor utsträckning själva forskningsaktiva jämfört med KI vilket i viss mån påverkar innehåll och forskningsförankring.
SLP-IN Summer School är en veckolång kurs där varje dag är tematiskt organiserad. Kursens första dag hade fokus på Interprofessionellt lärande samt förvärvade språkstörningar och jag deltog i lärarpanel. Under eftermiddagen genomfördes en postersession då alla studenter presenterade sina utbildningsprogram och jag deltog genom att läsa postrar, låta studenterna presentera sina program och genom att ställa frågor.
Dag två på kursen hade anordnats av mig i samarbete med min kollega Anita McAllister. Jag gav en key-note föreläsning under förmiddagen. Föreläsningen var en översikt av förvärvad talapraxi hos vuxna. Karaktäristik och diagnostik samt etiologi diskuterades. Vidare togs olika behandlingsmetoder och aktuellt evidens upp. Föreläsningen omfattade också kortare studentaktiverande inslag (bikupor) samt filmexempel att diskutera. Under eftermiddagen gav jag en workshop (gavs för två olika grupper om ca 25 studenter vid varje tillfälle). Workshopen inleddes med en genomgång och därefter arbetade studenterna med fem frågeställningar i mindre grupper om 4-5. Arbetet redovisades i i hela workshopgruppen och sammanfattades gemensamt. Undervisningsdagen avslutades därefter med återsamling för alla sommarskolans studenter. Vi gick igenom lärandemålen för dagen och studenterna fick diskutera i vilken mån och på vilket sätt de uppnått målen.
Dag tre deltog jag i en fortbildningsaktivitet för lärargruppen som handlade om interkulturella aspekter på undervisning. Under eftermiddagen deltog jag i det årliga "Staff meeting" då gemensamma frågor för nätverket diskuterades och kommande års sommarskola diskuterades.