Tandläkarprogrammet på Makerere
University (MU), College of Health Science, är en 5 årig utbildning som
kompletteras med ytterligare 1 år allmäntjänstgöring på olika kliniker.
Studenterna läser de prekliniska ämnena tillsammans med läkarstudenter under
de första 3 åren och börjar med odontologispecifika ämnena under 4:e läsåret. Den
teoretiska och kliniska utbildningen i ämnena Ortodonti och Pedodonti ges under
5:e läsåret. Den teoretiska delen ges som block och ämnena har var sin 5
veckors block undervisning under året. Enligt schemat skulle studenterna ha haft
ortodonti block när vi kom till skolan. För att på bästa sätt ta vara på vår
kompetens, hade lärarna satt pedodonti och ortodonti blocken ihop vilket underlättade
undervisningen bättre.
Undervisningen vid
värduniversitetet inleds varje morgon med fall presentation in i kliniksalen,
8.00–9.00, följt av 3,5 timmars studentklinik (patientbehandling) fram till
12.30. På eftermiddagen fortsätter den teoretiska utbildningen i form av
föreläsningar.
Till skillnad från KI, är utbildning på MU inte
kostnadsfri. Studenterna betalar för utbildningen, även köper all förbrukningsmateriel
och roterandeinstrument som de använder under den kliniska undervisningen.
Detta har tydligen påverkat den kliniska undervisningen fram för allt
studenternas/lärarnas val av terapi. Studenternas förmåga att täcka över kostanden
kan styra behandlingen. Även om MU saknar finansiella medel, lokalerna/utrustningen
slitna och är dåligt underhållen, var studenterna och lärarna
uppfinningsrika och duktiga på att behandla patienter med så små resurser. Det var
dock glädjande att höra att MU håller på att bygga en ny studentklinik in i MU
campus. Vi besökte det nya kliniken som är nästan färdig.
MU studenterna i tandläkarprogrammet läser de prekliniska
ämnena tillsammans med läkarstudenter under första 3 åren och börjar med
odontologispecifika ämnena under 4:e läsåret. Det märks tydligt att MU
studenterna har djupare teoretisk kunskap i medicin än KI odontologi
studenterna.
Gällande de odontologi-specifika teoretiska kunskaper som
studenterna besitter i, ser jag inga större skillnader mellan
tandläkarstudenterna vid KI och MU, studenterna är pålästa, kan ge svar på
frågor som rör behandling av patienterna, omhändertagande och uppföljning på
ett bra sätt. Man kan dock se skillnad när i den kliniska/praktiska delen
d.v.s. kopplingen mellan teori och praktik är mindre uttalad. Jag kan tycka att
den klinisk-praktiska bristen som studenterna uppvisar kan kompenseras på något
sätt med deras teoretiska kunskaper som är höga, aktuella och relevanta och det
1åriga allmäntjänstgöringen som de måste göra efter grundutbildningen.
Relationen lärare/student/patient var hierarkiskt, läraren
var högst upp, studenten emellan och patienten sist, mycket omodernt men det
verkar fungera där. Studenterna på MU visar lärarna stor respekt, men verkar ha
bra kommunikation och nära samarbete. Fördelen vid MU tandläkarutbildning är
att antalet studenter som går utbildningen är färre än på KI. 21 studenter i
jämförelse med 75-85 på KI. Man lär känna studenterna på kort tid, ganska bra
och upptäcker snabbt styrkor och svagheter hos varje student, detta är numera
omöjligt på tandläkarutbildning vid KI då antal studenter är betydligt fler, vi
har inte tid att sitta och lär känna våra studenter på samma sätt, det är något
jag tyckte var bra på MU. Det finns dock en brist på akademisk personal på MU
som begränsar möjligheten till kliniskt, pedagogisk utveckling och forskning.
Efterfrågan på stödmaterial var stort. Nästan alla
studenter samt tandläkare frågade efter aktuella digitala-böcker och artiklar. MUs
biblioteket har inte samma standarder som KI och har ingen möjlighet att hjälpa
studenterna.
Ämnena som behandlades i pedodonti kursen under 3
veckor var följande:
- Diagnosis- history taking, examination and investigations for a pediatric dental patient.
- Treatment planning and role of a parent/caregiver when providing dental care
- Behavior modification techniques
- Oral health education for the child and parent including anticipatory guidance
- Caries risk assessment (tools used)
- Traumatic dental injuries in a pediatric population; classification of the injuries, their management and sequels
- Pulp therapy procedures
- Child abuse and the role played by the pediatric dentist as a primary care giver in combating this vice
- Commonly used restorative dental materials in pediatric dentistry (properties and indications)