Vid
ankomst så kommer det finnas ett antal ärenden att ta sig an. Inskrivning kan
man endast göra efter terminsstart. I mitt fall så kom jag överens med min
handledare att börja mot slutet av februari på mitt projekt. Därmed var jag på
plats i slutet av vinterterminen, men blev tvungen att vänta fram tills mars för
sommarterminens registrering.
Hur
hela situationen sköttes av deras ” Akademisches Auslandsamt”, internationella
kontor, att få en tidigt inkommande student, blev jag lite besviken över. De gav
intrycket av ovetande i hur de skulle hantera min tidiga ankomst, även om jag
meddelat att jag skulle vara där långt innan terminsstart samt fått en
förklaring att registreringen skulle lösas. Då de inte visste vad de skulle
göra har jag ett antal gånger fått återkomma, sedan visade det sig att jag
måste vänta tills nästa termin verkligen börjar.
Detta
var endast bara en liten petitess, men jag kunde ha sparat tid om jag kunnat
slippa ta mig till deras kontor i onödan ett antal gånger. Här följer dock en
kort beskrivning av ärenden som måste tas om hand och som man kan redan ordna
vid ankomst innan terminsstart.
Ett
antal dokument är nödvändiga inför registrering, blir man osäker kan man fråga
universitetets ”Akademisches Auslandsamt”, som man finner vid Seminarstarsse 2 i
närheten av busshållplatsen Universitätsplatz. Samma plats där registrering
görs. Först och främst måste man anmäla sig vid någon ”Bürgeramt”, kommunal
kontor, för att införas i stadsregistret. Kontoren är lokaliserade på olika
ställen. Mitt förslag är att googla och se vilken som är närmast där man bor.
För registrering med staden behövs pass samt kontraktet för lägenheten. När man
väl är registrerad får man ett dokument som bekräftar detta och senare skickas
ett personnummer som ska sparas. Utöver detta så finns det lagligt krav på
sjukförsäkring. Man måste söka ”befreiung von der Krankenkasse”, undantag från försäkringskassan,
vilket måste bevisas att man har rätt till. Vart man kan göra det kan man be om
att få hjälp med vid ”Auslandamt”. Det sista som måste ordnas är
antagningsbrevet, ifall de från Auslandamt han skicka hem den innan ens. Alla
dessa dokument samt pass och två foton behövs för registrering, som blir helt
avklarad efter att man betalat in 66.5 € till studentverket. Efter detta får man sedan ytterligare information, samt ett ID
kort hemskickat. ID kortet kan laddas med pengar och användas för att handla
mat vid de olika ”Mensen”, matsalar, som man finner i staden samt låna böcker. Man kan erhålla
ett tillfälligt kort vid de ”Info center” man finner i närheten av matsalarna, om
man kan visa att man är student; detta utifall man är före terminsstarten och
inte kan få ut ID kortet.