Kurser under utbytet
Kurserna i Holland är för de mesta väldigt
korta. Både "Infection and Immunity in Practice",
"Pathogen-Host Interactions part II" och "Physiology-Advanced Concepts" var bara två veckor långa. De längsta kurserna var "Immunology" och "Physiology- Basic Concepts" som varande under 6 veckor. Eftersom
de varar under så kort tid blir de också väldigt intensiva. Många moment som
ska in under dessa två veckor samt att du även måste ha tid att hinna repetera
allt du lärt dig innan tentamen. För att ens hinna läsa igenom all kursmaterial
innan tentamen måste man börja ganska omgående så fort kursen startat. Alla professorer vi haft i alla kurser har vid sidan om forskat inom de områden de också föreläser i. Detta innebär att de oftast hade stor kompetens inom det område de föreläste i.
Communication in Science 2
En relativt flummig kurs som fortlöpte under hela terminen. Fokus låg
på att som biomedicinare måste man också kunna presentera sitt arbete på ett
pedagogisk och tydligt sätt väl ute i arbetslivet. Vi fick bland annat öva oss
på att göra informativa powerpoints som också skulle vara intressanta att
följa. En obligatorisk presentation på ca 10 min och att göra en sammanfattning
på en gästföreläsning var också obligatoriskt.
Immunology
Den här kursen tyckte jag var otroligt givande. Eftersom tentamen är en ”open book exam” så är det viktigt komma in i ett visst immunologiskt tankesätt. Det var bara ett fåtal frågor på tentamen vars svar man kunde hitta i kurslitteraturen, de flesta svaren fick man försöka klura sig fram till själv. Eftersom jag personligen fann denna kurs så intressant var jag väldigt delaktig i diskussionerna under seminarierna. De blev då väldigt givande eftersom de holländska studenterna studerar väldigt mycket generellt och kunde då vara väldigt aktiva och ställa många frågor samt att lärarna var mycket kunniga. Detta var en av kurserna då alla "läxor" var väldigt tidskrävande. Till efterföljande dag skulle man läsa en del av kurslitteraturen för att sedan svara på ett visst antal frågor i "Module book". Svaren till dessa gick sedan igenom gemensamt inom ens seminariegrupp tillsammans med en professor. Seminarierna var också till för att ställa de frågor som uppkommit dagen innan då man läste tillhörande kurslitteratur. Detta innebär också att för att ta del av samt lära sig något under dessa seminarier krävdes det att man hade strikt studiedisciplin så att man hann läsa allt man skulle inför dagen efter.
Tips:
-
Var aktiv under seminarierna och gå på
dem även om de inte är obligatoriska. Tentamen vi fick blev väldigt svår för de
som inte varit aktiva under kursen och deltagit i alla moment.
Pathogen-Host Interactions part II
Denna kurs var till skillnad från immunologin inte lika välplanerad och
organiserad. De två kursansvariga hade ingen bra koll på de frågor som uppstod
under kursen. Målet med denna kurs var att förstå den ständiga kapplöpningen
mellan kroppens förmåga bekämpa patogener samt patogernas förmåga att genom
evolution komma på nya sätt att lura immunförsvaret. Vi fick lära oss många av
de sätt som patogener lurar immunförsvaret samt antibiotikas viktiga roll i att eliminera patogener. Till denna kurs hade vi ingen kursbok utan vi fick istället olika
artiklar vi skulle läsa till de många olika seminarierna. Eftersom det nästan
var omöjligt att hinna läsa alla artiklar till varje seminarium så delades vi
in i mindre grupper där de olika grupperna presenterade och sammanfattade
varsin artikel. Det handlade mycket om tur, i vilken artikel man skulle
presentera. Visa artiklar var så kluriga att jag funderade på om ens
författaren visste vad han eller hon skrev om, men eftersom alla visste att
vissa artiklar var riktigt svårtolkade så var det ingen som ifrågasatte en
tillhörande oförståelig presentation. Under tentamen fick man också ta med sig
alla artiklar vi läste under kursen. Dock kan jag erkänna att tentan i
slutändan var mycket enklare än väntat. Det var inte meningen att vi skulle
förstå allt i alla artiklar utan bara vissa grundprinciper.
Tips:
-
Fokusera inte på att försöka förstå allt
som har med artikeln att göra. Det är bara slöseri med tid om du inte finner
eget intresse i det. Under tentamen fick vi inga detaljfrågor.
Infection and Immunity in Practice
Hela denna kurs var som en lång laboration med många olika deluppgifter.
Det blev långa dagar i labbet då vi oftast började kl. 9.00 och slutade kl.
16.30. Tycker man om att stå i labb är denna kurs perfekt för dig. I jämförelse
med vissa laborationer på Karolinska var dessa mer basala. Under den andra veckan av de totala två, delades klassen in i i 4 eller 5 mindre grupper. Under denna veckas tid utförde de olika grupperna olika arbete i labbet. De olika gruppernas arbete presenterades sedan under sista dagen av kursen då man betygsattes efter hur bra den gemensamma presentationen blev. Min grupp fick temat "Transplantationer". Detta innebar att vi fick utföra olika tester för att gemensamt bestämma vilken av tre olika donatorer som var den mest passande till en specifik mottagare. Detta var otroligt intressant då vårt arbete utfördes i de labb där "transplantation matching" i verkligheten utfördes.
Tips:
-
Välj din labbpartner med omsorg första
dagen. Det måste vara någon som du fungerar bra med då ni kommer spendera långa
dagar ihop. Då det är mycket väntetid är det alltid roligt att vara med någon
som du också kan skratta med så tiden går fortare!
-
Ett betygsmoment är din egna insats under sista veckans grupparbe. Min tanke var att de inte ens visste våra namn och alla all i
slutänden skulle få samma betyg för dessa dagar. Det visade sig
att de hade bättre koll än väntat, så var aktiv!
Physiology - Basic Concepts
Denna kurs är lite som en flaskhals
under biomedicinprogrammet i Leiden. Den är känd för att vara svår och att bara
femtio procent i genomsnitt varje år får godkänt på kursen. Den är uppdelad på
två block, varav vi under det första blocket på tre veckor bara fokuserade på
hjärtat och i det andra blocket som också varade i tre veckor bara fokuserade
på lungorna och njuren. I början av kursen gick jag på alla schemalagda
lektioner och seminarium, men efter ett tag insåg jag att jag spenderade tiden
bättre genom att sitta och läsa i kursboken själv. Alla lär sig som mest
effektivt på olika sätt, personligen finner jag inte förläsningar så givande om
jag inte läst på i förväg. All information de tog upp på föreläsningarna kunde
man istället läsa i kursboken i sin egen takt. Så under nästan hela kursen
läste jag istället kurslitteraturen på biblioteket i min egen takt. Efter varje
avslutat block följer en tenta på 60 frågor. För att klara kursen måste man i
genomsnitt få 5,5 på varje tenta, totalt 11. Dock kan man fortfarande klara
tentan om man t.ex. får 4 på den första tentan och sedan 7 på den andra. Alla i
klassen och professorerna sa att det första blocket som berör hjärtat alltid är
lite enklare, både att förstå kurslitteraturen samt tentan. Generellt får man ett
snäpp sämre på betygskalan på tentan som berör block två. Personligen tyckte
jag att del två som berör lungor och njuren både var mer intressant samt
lättare och därmed gick det också bättre.
Tips:
-
Detta är en lite
svårare kurs och det är mycket att läsa. För mig gick inte riktigt
kursmaterialet in första gången jag läste det utan det var inte förrän andra
gången jag läste det som informationen verkligen gick in. Det är alltid bra
oavsett vilken kurs man läser att börja i tid, men denna gång kan det mesta av
kurslitteraturen behövas läsas två gånger och då måste man börja i tid för att
hinna.
Physiology - Advanced Concepts
Namnet var mer skrämmande på kursen än själva innehållet.
Denna kurs är en förlängning av basic concepts då man även använder samma bok.
Denna kurs behandlar fyra olika fysiologiska regleringar; endotheliums
funktion, njurens osmoreglering, njurens reglering av volym samt syra-bas
reglering i kroppen. Kurslitteraturen behandlade också konsekvenserna av
regleringar som inte fungerar ordentligt, och sjukdomsbilden bakom dessa. Under
denna kurs fanns det inga schemalagda obligatoriska moment, bara föreläsningar
som gick igenom kurslitteraturen. Som vid ovanstående kurs satt jag hellre på
biblioteket och läste in kursmaterialet själv och följde läshänvisningarna i
module book. Trots att det gick bra i slutänden kunde jag ångra att jag inte
var mer delaktig på föreläsningarna. Mycket information togs upp på
föreläsningarna som man inte själv kunde läsa i boken. Men när man gick igenom
föreläsningarnas powerpoint snappade man ändå upp det mesta. Kursen avslutades
med en multiple choice tenta på 60 frågor. Det var fler som gick godkänt på
denna kurs jämfört med ”Basic Concepts”.
Tips:
- Tentan
är mer detaljfokuserad än vad man kan tro, se t.ex. till att lära dig
alla de olika pumparna och kanalerna i njurarna.