Pediatrisk onkologi och hematologi
Varje morgon klockan 8.00 började morning rounds, en timmes seminarier som hölls av underläkarna på barnkliniken, tillsammans med alla andra läkarstudenter där. Det kunde röra vilket ämne som helst, inte bara onkologi och hematologi, vilket jag först var lite oförberedd på. Generellt höll seminarierna bra kvalité, det kunde vara allt från jeopardy till case reports. De hade dock ett tydligt fokus på läkarnas kommande board exam, vilket ibland kunde bli lite absurt för mig som kom utifrån. Bjöds alltid på frukost!
Efter morgonseminariet var det mottagning. På måndagar var det sarkom, på tisdagar hematologi, på onsdagar hjärntumörer, på torsdagar leukemier/hematologi och på fredagar långtidsuppföljning. Jag förväntades ta patienter själv och presentera för överläkaren, komma med förslag på uppföljning och slutligen journalföra besöket. Oftast så krävdes det inte så mycket, då de flesta inte kom till mottagningen första gången utan var välkända av kliniken. Jag fick se många olika diagnoser och tyckte att de la lagom mycket ansvar på mig. Ibland var det flera volontärer som var med och ”skuggade”, inför att det skulle börja läsa till läkare eller sjuksköterskor, då kunde det bli lite för mycket folk inne hos patienten tycker jag.
Till lunch var det ”noon conference”. Ungefär samma upplägg som på morgon seminarierna, men oftare en extern föreläsare, typ överläkare från kliniken. På eftermiddagen fortsatte antingen mottagningen från morgonen eller så var det klinikkonferens, journal club eller patologkonferens. Jag hade också fått en bunt med frågor som jag förväntades svara på och arbeta med på egenhand när det inte var schemalagd mottagning, såväl som en presentation av valfri patient som skulle hållas för läkarna på kliniken. Ibland gick jag upp till avdelningen och hängde med på ronden där. Beroende på vilken läkare som var ansvarig för läkarstudenterna blev jag varierande omhändetagen. Vissa veckor fick jag en timmes ”privatundervisning” på eftermiddagen, valfritt ämne. Vanligtvis slutatde jag vid fyratiden, om det inte var någon särskild konferens.
Varje fredag var det Grand rounds tillsammans med alla läkare och studenter på barnkliniken. Ofta lite bredare, kanske t.o.m. populärvetenskapliga fokus och stora namn. Ingen examination, det var nog egentligen meningen men jag tror att de glömde det.
Akutmedicin
Läste denna kurs på Veterans administration, vilket innebar att patienterna endast var gamla krigsveteraner. Började klockan 8.00 och slutade kl. 16. Däremellan tog jag patienter på egen hand, förväntades presentera dessa strukturerat för överläkare och sedan skriva journalanteckning och handlägga patient. Jag hann oftast inte ta fler än tre patienter på en dag, inte bara på grund av mig utan också att vi var väldigt många underläkare på akuten, och få och inte så sjuka patienter. I början tyckte jag att det var svårt att få ordning på hur jag skulle presentera, de har en väldigt tydligt struktur som jag inte riktigt kände igen hemifrån.
Jag såg ungefär samma diagnoser som på en svensk akutmottagning. Överrepresentation av äldre män såklart, vilket innebar att det var rätt mycket kardiologi. Inte så mycket trauma, men eftersom akuten tar emot både kirurgi och medicin blev det ändå några sår att sy. Och ögon har inte heller en egen akut, så även det förväntades det att jag skulle ta! Ingen examination, bara obligatorisk närvaro.
Morning rounds och noon conferences precis som på barnmedicin, men här bjöds det på lunch istället för frukost. Sjukhusen använder denna typ av undervisning för att sälja in sina ”recidencyprograms” till nya läkare varför de ofta är ganska påkostade.
Medicinsk Genetik
Också 3 veckors kurs på barnkliniken på UCLA, eller Mattel’s chidren hospital, och således samma morning rounds, mottagningar och noon conferances. Jag började vid 8 och slutatde mellan 16 och 18 beroende på vilka åtaganden jag hade på eftermiddagen.
Veckan började med ”follows course”, två timmar med undervisning som följde ett termins schema. Jag blev alltså inslängd någonstans mot slutet, men det var ändå väldigt givande. En vecka handlade det om intersex, nästa om genomics. Varierande och på lagom nivå för någon som är inresserad av genetik. De andra studenterna var doktorander och post docs, inte alls läkare.
På måndag eftermiddag var det sedan mottagning. Då blev jag tilldelad en läkare som jag skulle följa och fick således se den typen av patienter som han/hon var specialicerad inom. Vanligtvis bara ett par tre stycken, men läkarna lyckades också klämma in en hel del undervisning däremellan. Efter mottagningn var det klinikkonferans och vi gick igenom alla patienter som mottagningen hade haft, med foton och detaljerade anamneser. Mycket givande!
På onsdagar var det kraniofaciellmottagning, tillsammans med barnläkare, odontologer, audionomer och plastikkirurger. Många patienter med läpp/gomspalt men också ovanliga syndrom som Noonans syndrom. Mottagningen höll på hela dagen, och avslutades med konferens den med.
När det inte var mottagning gick jag med ett konsultteam och träffade patienter på sjukhuset. Ofta fick jag och underläkaren träffa patienten först och ta en ordentlig anamnes och status, sedan rapporterade vi till överläkaren som tog tillfället i akt och undervisade i dysmorfologi/metabliska sjukdomar eller vad det nu kunde vara. Roligt och oftast krävdes inte så mycket av mig vad gällde att dokumentera, jag fick bara lära!
Sista dagen höll jag en presentation på en patient jag hade träffat, det var standard på de flesta kurser märkte jag. Bra övning inför senare arbetsliv! Ingen direkt examination utöver det.