Trauma Emergency Surgery, Northwestern Memorial Hospital (4 veckor)
Chicago är en stad plågad av otroligt mycket vapenvåld. Områden som Englewood i södra Chicago är bland de värst drabbade i hela USA och bara under förra året mördades drygt 350 personer med skjutvapen i staden. Den stora majoriteten av dessa är män av afroamerikanskt ursprung mellan 16 och 25 år. Detta är ramarna för arbetet på en traumaenhet i Chicago.
Alla dessa kommer inte in till Northwestern Memorial, beläget i downtown, men alltid någon till flera per dag tillsammans med trafikolyckor och andra olycksfall. Som student på den här kursen ingick jag i ett team med 3 andra studenter, 2-3 interns, 1-2 senior residents och 1-2 attendings - ett stort team med andra ord. Tillsammans tar man hand om alla inkommande traumalarm, en hel del akutkirurgiska patienter (allt från cholecystiter, appendiciter till mycket svåra fall från kirurg-IVA) och rondar flera gånger dagligen alla patienter som lagts in (från 10 - 30+ patienter kunder det vara från dag till dag). Teamet kan synas överdrivet stort men behöver vara så med andra ord.
En vanlig dag på traumakirurgen innebar för mig att vara på plats 4:45 - 5:15 varje morgon för att förbereda första förronden med interns och senior resident som startade senast 6. Detta tog allt som oftast ända till 8 då hela kirurg-IVA laget och traumalaget samlades för morgonkonferens under vilken någon av överläkarna undervisade i en halvtimme (oftast mycket lärorikt tillfälle). Därefter gick vi en andra rond med överläkaren. Under ronderna har man som läkarstudent ofta rollen att presentera patienterna, berätta om senaste labvärden/undersökningar mm samt att hjälpa till med omläggning av sår (många sådana på trauma) och hinna göra en kortare statusundersökning på de patienterna som du ansvarar för och senare kommer skriva anteckning på (oftast 2-5 st beroende på totala antalet).
Under hela denna tid kommer traumasökaren att ringa då och då, varpå alla snabbt skall finnas nere på traumarummet (mer om detta strax) eller så behöver man gå iväg till operation.
Eftersom ingen vet hur dagen kommer se ut finns heller inga riktiga hålltider för dagens arbete. Operationer sker när de behövs och tid finns (från inga till 6-7 under ett dagpass), och vi som studenter turades om att assistera på dessa - då med en överläkare och senior resident.
På operationsrummet är det väldigt olika vad du som student får göra. Du förväntas kunna svara på en del frågor under tiden (inget farligt, nästan alltid god stämning) men kan ibland inte förvänta dig att göra mer än sy ihop på slutet. Fördelen här är att du förmodligen kommer spendera större delen av kursen med samma team och därmed hinner bygga upp visst förtroende och bli mer involverad ju längre kursen går. Detta beror helt enkelt på att de amerikanska studenterna och även interns fått göra väldigt lite jämfört med vad vi ofta fick under kirurgkursen hemma.
På traumarummet är det mycket folk. Som student har man en ganska begränsad roll, men ändå aktiv roll oftast. Oftast kan det handla om att klippa kläder, hjälpa till vid skadeinspektion, vändningar eller anteckna vad som sägs under ATLS-processen för att sedan kunna skriva journalanteckningen. Men trots den begränsade rollen så lär man sig otroligt mycket bara på basis av den mängd traumafall som handläggs. Som student kan du också förvänta dig en plats i operationssalen om det blir aktuellt i akutläget.
Dagen fortsätter såhär fram till ungefär 18 som dagen tar slut. Beroende på vilka man jobbar med och arbetsbörda kan man ibland gå tidigare, men även behöva stanna kvar om det (som det ibland gjorde) kommer trauman strax innan 18. Generellt kan sägas att interns och senior residents är beroende av att läkarstudenter utför en del av arbetet vid ronder och med journalanteckningar för att systemet skall gå runt. Jag behövde inte gå några nattjourer (vilket dock amerikanska studenterna gjorde utöver vårt schema), men däremot förväntades 1 student vara på plats för att hjälpa till att ronda på lördag och söndag förmiddag.
Varje torsdag och fredag, ibland oftare (fråga!), var det föreläsningar för alla interns, residents, eller båda, på kirurgen. Dessa var ofta väldigt bra och interaktiva med mycket utfrågningar. På fredagar var det också M&M konferens (Morbidity & Mortality) där alla på de olika kirurgklinikerna deltog och gick igenom nyligen handlagda fall med oväntat utfall eller tveksam handläggning. Utöver detta fanns det möjlighet att delta på diverse simulator och teknikövningar för residents vilket var kul.
Sammanfattningsvis: kursen kan verkligen rekommenderas för den som är intresserad av allmänkirurgi och vill se och lära sig handläggningen av både enkla och komplicerade akutkirurgiska fall. Dessutom är det en exponering för traumakirurgiska patienter som inte finns i många andra städer i världen. Det är mycket patientkontakt, en hel del operation och tid på traumarummet och, med få undantag, extremt välvilliga och undervisningsminded residents och överläkare.
Pediatric Hematology/Oncolocy, Children's Memorial Hospital (4 veckor)
Som andra kurs valde jag att läsa barnonkologi och hematologi på Children's Memorial, beläget 3-4 tunnelbanestationer norrut från Northwestern Memorial (men som i juni 2012 kommer flytta till ett mångmiljardbygge bredvid det stora sjukhuset).
Jag gick kursen som ensam student, och fick stor frihet att efter intresse välja hur jag skulle lägga upp tiden. Som ensam student hade jag också hela klinikens 10-15-tal överläkare och 2-3 fellows (subspecialister) till ensamt förfogande för handledning och frågor - en mycket stimulerande miljö.
Jag spenderade totalt 1,5 vecka med huvudsakligen onkologmottagning (främst leukemier, men även allt annat utom neurologiska tumörer - efter egen preferens). Detta är klinikens största verksamhet, med mottagningar hela dagarna varje vecka. Under dessa tog jag emot patienterna själv, presenterade dem för en av överläkarna och gick sedan tillbaka tillsammans för deras egna undersökning (såhär är systemet alltid upplagt, även om du är underläkare eller fellow). Dessa mottagningar är ett väldigt bra tillfälle att träffa många patienter och deras familjer, men också i detalj sätta sig in i olika onkologiska diagnoser med tillhörande behandling, uppföljning och prognos.
Några eftermiddagar i veckan deltog jag på samma sätt i renodlade hematologimottagningar, oftast med specifika diagnoser som sickel-cell och hemofilier men även en hel del blandade utredningsfall.
En vecka spenderade jag på avdelning, där jag ingick i ett mindre lag med ett antal ST-läkare och 1-2 överläkare. Om mottagningarna kan sägas vara den mest positiva, ofta glädjefyllda delen av att arbeta på en barnonkologisk klinik, representerade avdelning ofta den andra sidan. Här vårdas de nydiagnosticerade och de svårast sjuka. Det gav en god inblick i hantering av akutonkologiska frågor och att hantera svåra situationer med ibland otroligt komplicerade sjukdomsförlopp.
En vecka spenderade jag på stamcellskliniken. Detta var en av de svåraste men också bästa delarna av min placering. Jag fick väldigt god kontakt med de fåtal överläkare som skötte kliniken, som alla var ovanligt vänliga och villiga att inkludera mig i allt arbete på kliniken. Patienterna och sjukdomarna som handläggs här är uppenbarligen långt ifrån vanlig pediatrik, men även om jag förmodligen aldrig kommer stöta på några av dessa diagnoser igen gav det väldigt praktiska insikter i basal hematologi och immunologi.
Utöver det dagliga arbetet på olika delar av kliniken deltog jag i tumörkonferenser, journal clubs, dagliga rapporter/undervisningstillfällen med hela barnkliniken, allmänpediatriska föreläsningar nån gång i veckan samt grand rounds varje vecka med resten av ST-läkarna.
Sammanfattningsvis: jag var mycket nöjd med kursen. Alla på kliniken var fantastiskt vänliga, intresserade av att undervisa och bidrog till en av de mest stimulerande placeringarna på hela utbildningen.