Utbildningssystemet i Etiopien är på många sätt väldigt
annorlunda än hemma i Sverige. Läkarutbildningen här är 6 år, där sista året är
internship (AT). Som läkarstudent på de kliniska terminerna (year 3-5) har de
klinisk placering oftast på förmiddagar och sen föreläsningar på
eftermiddagarna. Deras kliniska placering innebär att de får en patient som de
ska ta anamnes och status på och sen presentera för de andra. Studenterna är
inte involverade i det dagliga arbetet på klinikerna. Innan de får börja sin AT
har de en stor tenta som de måste klara. Deras AT ser väldigt annorlunda ut än
vår. De har placering på gyn, barn, medicin och kirurgi. De arbetar som en
form av underläkare och har väldigt långa dagar men inte mycket utbilning under
den tiden.
ST (residency) i Etiopien är på totalt tre år. Det är oftast
en senior resident (sista års-ST läkare) som leder ronden.
En vanlig dag på kliniken börjar med morgonmöte för AT, ST
och specialister kl 8.00. Dessa möten är antingen till för att ta upp inskrivna
och utskrina patienter, storrond där ett speciellt fall tas upp eller
undervisning av något aktuellt ämne. Därefter går AT-läkarna till avdelningen
för att undersöka patienterna innan ronden startar. Ronden startat ca 9.30 och
då är AT-läkare och ST-läkare med. Någon enstaka gång är även ansvarig
specialist med.
På eftermiddagarna utför AT-läkarna det som blivit bestämt
på ronden medan ST-läkarna gör andra saker som tex att ha mottagning.
Det jag tycker var en stor påtaglig skillnad gentemot hemma
var kravet på teoretisk kunskap och sättet det skulle presenteras på. På
ronderna var det väldigt vanligt att någon ST-läkare, oftast senior, ställde
massa frågor kring en patient till AT-läkaren och det kunde vara på riktigt
detaljerad nivå. Kunde läkaren inte svara fick den i uppgift att gå hem och
läsa på och presentera det någon dag senare. Det var också väldigt vanligt att
ST-läkarna läst på om olika patienters sjukdomar och presenterade det för
resten av gruppen under ronden. Presentationerna var ofta väldigt detaljerade
och gick ner på molekylnivå, något som inte är speciellt vanligt hemma.
Kursboken för studenterna är den stora Nelson’s textbook of peadiatrics, något
som hemma anses vara för ST-läkarna.
Generellt är utbildningen här mycket mer teoretiskt
orienterad fram till att de gör sitt AT år. Hierarkin som är väldigt tydlig här
gör att kunskap inte heller förs nedåt i leden på ett utbildningsvänligt sätt.