Reserapport - KI-student
@ Dam
Lärosäte: Universiteit Leiden
Utbildningsprogram: Biomedicin
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 11/12

Innan avresa


Anledningen till att jag valde att ansöka om utbytesstudier i Leiden var att utbildningen ägde rum vid LUMC (Leiden University Medical Center). Här sker undervisningen i nära kontakt med institutioner som bedriver banbrytande forskning som rankas högt både i Europa och internationellt.

Vi i min klass på KI blev välinformerade om möjligheterna till att ansöka till Universiteit Leiden genom  en föreläsning som hölls av biomedicinprogrammets internationella studenthandläggare, studierektorn, en äldrekursare som varit där tidigare och en utbytesstudent från Leiden. Föreläsningen kändes väldigt trygghetsingivande vilket fick mig att ansöka om utbyte inför den tredje terminen. 

Ankomst och registrering


Eftersom jag var materialansvarig och fadder under introduktionskollot 2011 för nya biomedicinstudenter så missade jag introduktionsveckan för utbytesstudenter som arrangeras av Universiteit Leiden. Mina klasskamrater från KI som var på utbyte tillsammans med mig sa att de starkt rekommenderar att delta i alla aktiviteter den veckan eftersom de fick lära känna många utbytesstudenter från alla världens hörn som de sedan bildade en vänskapskrets med. Eftersom jag missade den veckan gick jag miste om roliga aktiviteter och utekvällar och dessutom tog det lite längre tid för mig att lära känna alla. Alltså, var på plats i Leiden 1-2 veckor innan kursstart. 
Att ta sig från Schiphol till Leiden är mycket lättare än man tror. Det är bara att köpa en biljett från NS (holländska järnvägsbolaget) för 5.60€, åka med tåget i 20min och kliva av i Leiden Centraal - lika enkelt som att ta tåget från Stockholms central till KI i Flemingsberg.  

Ekonomi


I jämförelse till den svenska prisnivån vad gäller mat, kläder, nöje, tågresor etc. så är det lite billigare i Nederländerna - men inte billigt. Detta gjorde det möjligt för mig att leva på mina besparingar utan att behöva ta lån från CSN.  
Till varje kurs finns det en "module book" som jag rekommenderar att man köper eftersom där står det tydligt till alla kursmoment vilka läromål som gäller, vilka sidor man ska läsa i kursboken och avslutningsvis kommer frågor (både enklare och svårare) vars syfte är att ge studenten en försmak på frågor som kan komma på tentamen. Dessa böcker kostar mellan 6-10€ beroende på vilken kurs det gäller.
Jag kan definitivt rekommendera att man köper en begagnad cykel, exempelvis från Second Life (Vrouwensteeg 18), eftersom den underlättar och förkortar restiden till och från LUMC. Jag köpte min cykel för 65€ och cykellås för 12€. Eftersom det var cykeln från 50-talet så var det en del grejer som behövdes fixas, vilket kostade lite. Cykelförsäljaren kunde ibland reparera felet helt gratis beroende på vilket ingrepp som behövdes göras. Men med tanke på att jag sålde vidare cykeln vid terminens slut för 65€ så gick jag bara back för låset och vissa reparationer, dvs. omkring 25€ vilket är riktigt billigt för en cykel som jag ägde i 5 månader! 
Basvaror som potatis, ris, pasta, grönsaker, bröd, hygienprodukter och annat användbart köper man billigast i Aldi eller Lidl. Man bör även handla i Albert Heijn eftersom de har ett mycket större och mer varierat sortiment med billigare varor från Euro Shopper och dyrare varor för speciella tillfällen.   

Boende


Boendet ordnades genom att jag fick hyra i andra hand från någon  av de holländska studenterna som åkte till KI. På så sätt gick det väldigt smidigt att ordna med bostad. Det var bara några kontrakt som skulle skrivas under, skannas och skickas tillbaka till uthyraren. 
Korridoren jag bodde i låg 30 minuter till fots eller 15 minuter med cykel från LUMC och hyran låg på 290€. Rummet i sig gick inte att klandra på; det var nymålat, hade nylagt golv och var välmöblerat. Dessvärre var de två gemensamma toaletterna och köket väldigt ofräscha (vart tog de 20€/mån. som jag betalade för den gemensamma städningen vägen?). Genuint och uppskattningsvärt studentliv kan man tycka, men vid slutet av varje vecka kunde det bli till den grad att det inte gick att ta sig fram till diskbänken eller sätta sig vid köksbordet pga. allt smutsig disk som låg i vägen. Efter att jag blev magsjuk, pga. den dåliga hygienen i det gemensamma kylskåpet, och ett antal incidenter med grannarna bestämde jag mig för att flytta från korridoren utan att förvarna uthyraren eller det internationella kansliet vid KI. Eftersom ekonomiska intressen och partiskhet sattes mot problemen som jag konfronterade fick jag föga stöd från KI. För framtida KI-studenter som åker till Leiden kan jag rekommendera att kontakta det internationella kansliet så fort ni anar oråd.  
Jag fick mycket stöd från mina kursare från KI och de tipsade om en Facebook-sida vid namn "Leiden Housing" som jag rekommenderar att man går med i under sommaren innan avresan till Leiden. Där hittade jag min andra bostad som ligger i en gamla sjukhusbyggnad vid Hooigracht, mitt i Leiden. Hyran var nästan dubbelt så hög men det var värt vartenda krona eftersom jag hade egen toalett och pentry. I hyran ingick el, vatten, internet och tillgång till tvättmaskin och torktumlare.      


Studier allmänt

I början av min vistelse påstod två av grannarna från korridoren i Leiden, som tidigare varit på utbyte genom biomedicinprogrammet i Karolinska institutet, att utbildningen på KI är väldigt 'laid back' jämför med hur det är i Leiden. Jag brukade jag ta illa upp men jag märkte väldigt snart att det låg något i det grannarna talade om för mig. För att underlätta för framtida utbytesstudenter har jag skrivit en kronologisk lista av kurserna vi läste i Leiden och vilka fallgropar som bör undvikas, se nästan avsnitt.  

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 3 på KI
Immunology (6 veckor): varje dag under denna kurs inleddes med en timmes föreläsning vilket var mer som en introduktion till området och inte särskilt vägvisande. Det betygsavgörande momenten är gruppseminarierna. Visserligen är de inte obligatoriska men jag kan rekommendera att man går välförberedd på samtliga seminarier. Skillnaden från seminarierna på KI är att läraren där antar en passiv roll och att studenterna svarar på varsin fråga i module boken. Vid första seminariet kom jag helt oförberedd och skämde ut mig totalt eftersom jag inte hade pluggat. Detta gjorde att jag i fortsättningen alltid kom förberedd till alla seminarier och utnyttjade studietiden maximalt. Personligen uppskattade jag all den tid som avsattes för självstudier eftersom jag anser att jag lär mig bäst genom att inhämta kunskap själv och inte genom att sitta från 9-16 varje dag och lyssna på föreläsningar, så som det brukar vara på KI. Korridorsgrannarna förvarnade mig också om att tentorna i Leiden är betydligt svårare än på KI eftersom deras tentor främjar problembaserat tänkande dvs. vad händer ifall något går fel, orsak och verkan... Detta var en stor omställning för mig som KI-student som är van vid att memorera stora mängder information, som exempelvis citronsyracykelns alla enzym, coenzym, substrat och produkter.  

Pathogen Host interaction 2 (2 veckor): Liksom i förra kursen inleddes dagarna med en introducerande föreläsning som är kopplad till ett seminarium nästkommande dag. Ingen kursbok behövdes till denna kurs eftersom vi fick i uppgift att läsa ett par artiklar inför alla seminarier för att sedan diskutera dessa i grupp. Syftet med denna kurs är att förbättra  studenters förmåga att läsa och analysera vetenskapliga artiklar. Denna analytiska förmåga kom till stor nytta vid tentaskrivningen eftersom uppgifterna inleddes med grafer från vilka man skulle dra slutsatser, hitta mönster, analysera följder och orsaker till olika fall relaterade till immunologiska sjukdomar, alltså är logik och analytisk förmåga ett måste för att klara tentan. Jag var på god väg att klara tentan men dessvärre fick jag tidsbrist och missade två avsnitt vilket gjorde att jag fick underkänt. Omtentan kommer att äga rum vid nästa kurstillfälle, dvs. ett år senare, så jag kan rekommendera att man har ordentlig koll på tiden när man skriver tentorna i Leiden. 

Infection and Immunity in Practice (3 veckor): Denna kurs inleddes med föreläsningar angående labsäkerhet (måndag tisdag, onsdag och torsdag) och avslutades med en mindre tenta på fredagen den första veckan. De resterande två veckorna ägande vi i labbet där två olika laborationer utfördes; i första labben analyserades de ytmarkörer som finns på makrofager med hjälp av spektrofotometri. I andra labben fick man välja det området inom immunologi som man är
mest intresserad av. Jag valde att skriva upp mig i gruppen för transplantation där vi hade till uppgift att analysera sjuka patienters och donatorers MHC-komplex och matcha deras genotyp, på så sätt kunde vi påvisa vilka par som är lämpliga för en lyckad organtransplantation. Kursen avslutades med presentationer där samtliga projektgrupper presenterade sina resultat inför hela klassen. 

Physiology Basic concepts (6 veckor): denna kurs var indelat i de två blocken The cardiovasular system (3 veckor) och Lung & Kidneys (3 veckor). Dagarna inleddes med en föreläsning för det gällande kapitlet i module boken. Föreläsningarna brukade sluta vid lunch och sedan kunde vi cykla hem eller till närmsta bibliotek för att studera. Module boken var till stor hjälp eftersom där stod det vilka kapitel som man skulle läsa, vilka mål som erfordrades och avslutningsvis fanns frågor och kunde man svara på dessa var det ett gott tecken på att man hade förstått innehållet i boken. Jag fick underkänt på första delen men vid omtentatillfället i somras klarade jag tentan med mycket bättre resultat. Jag tyckte att denna kurs var svårare än de andra eftersom innehållet var så abstrakt och det var mycket ny kunskap som skulle inhämtas varje dag under de sex veckorna som kursen pågick. Till skillnad från tidigare kurser så hade vi multiple choice tentor i denna kurs och man kan tro att detta faktum minskade svårighetsgraden men i detta fall var det tvärtom. De flesta svarsalternativen var så snarlika att det krävdes stor noggrannhet för att urskilja det rätta svaret dessutom rådde det tidsbrist eftersom man hade 60 uppgifter som skulle besvaras på två timmar, alltså två minuter per uppgift. Trots att det var en svår kurs tycker jag att jag lärde mig väldigt mycket och ökade min förståelse för fysiologiska fenomen vilket kom till stor användning för nästa kurs. Jag rekommenderar att man försöker sig på datorsimuleringarna som är förberedande inför tentan samt att man närvarar under genomgångarna av dessa då en lärare går igenom samtliga frågor och klargör för tvetydigheter.     
    
Physiology Advanced concepts (2 veckor): Kunskapen och studietempot från föregående kurs var till stor hjälp i denna kurs. Advanced concepts är en fördjupning av avsnittet om njurarna från Basic concepts. Dessutom fick vi lära oss om kväveoxids betydelsefulla roll i den friska människan. Även denna kurs avslutades med en multiple choice tentamen som också bestod av 60 frågor som skulle besvaras på två timmar, men denna gång kändes det aningen lättare. Även för denna kurs rekommenderar jag att man närvarar under samtliga genomgångar av datorsimuleringar.  

Communication in Science (hela terminen): Målet med denna kurs var att sammanfatta en av gästföreläsningarna som hölls under immunologikursen. Jag valde att skriva en sammanfattning om KI-professorn Klas Kärres upptäckt inom transplantation. Detta var den lättaste kursen eftersom sammanfattning skulle endast vara två A4-sidor långt och dessutom hade vi gott om tid på oss.    



Språk och kultur

Att undervisningen vid LUMC bedrivs på engelska borde inte vara ett problem för biomedicinstudenter från Karolinska institutet eftersom vi tidigt på vår utbildning använder kurslitteratur på engelsk och har engelsktalande föreläsare. Liksom svenska är nederländska ett germanskt språk vilket gjorde det relativt enkelt att avläsa skyltarna för att hitta rätt bland undervisningssalarna i sjukhuset, trots detta är hörförståelsen minimal för oss som inte talar nederländska. Turligtnog talar de flesta holländarna bra engelska och man bör passa på att småprata med holländarna i klassen för att knyta kontakter och dessutom är de väldigt trevliga. Har man tur så kan man bli bjuden att fira Sinterklaas på traditionellt vis hemma hos någon av de holländska kursarna, vilket jag fick erfara.  

Fritid och sociala aktivteter

Vi utbytesstudenter blev kontinuerligt erbjudna att delta på sociala aktiviteter, så som skridskoåkning, karaoke-kvällar etc,  till ett rimligt pris av facebook-gruppen ISN Leiden. Dessvärre tröttnade jag ganska snabbt på deras events eftersom det alltid vara samma människor där. Istället valde jag att stifta bekantskap med några av holländarna i klassen som var väldigt trevliga och gästvänliga. 
Nederländernas lilla yta gör det till det perfekta landet att att resa runt i. På 30 minuters tågfärd från Leiden ligger Amsterdam och Rotterdam som jag rekommenderar att man åker till när tillfälle ges eftersom båda städerna erbjuder massor av kultur och nöjen även för studenter men en begränsad budget. För den som ägnar sig åt löpning kan jag föreslå en löptur i parken Cronesteyn som ligger på lagom avstånd från stan. 

Sammanfattning

Min studieperiod i Leiden har betytt mycket för min personliga utveckling och självförtroende. Det annorlunda utbildningssystemet har fått mig att tänka annorlunda och se på de problem jag ställs inför på ett annat sätt. För mig har vistelsen i Leiden helt klart inneburit en prestationsförbättring. Jag tycker att kommande biomedicinstudenter ska ta tillfället i akt och anmäla sig till kommande utbyten med Leiden.