Mitt utbyte i Danmark var under termin 4 på sjuksköterskeprogrammet. Jag började terminen hemma i Stockholm med att läsa psykiatrin för att sedan byta ut kurserna Vetenskapsteori och metod samt Vård av barn och vuxna inom öppenvård och hemsjukvård.
Sygepleje- kronisk syge patienter og borgare i eget hjem
Denna modul skulle motsvara kursen Vård av barn och vuxna inom öppenvård och hemsjukvård som ges på Karolinska vid termin 4. Kursen motsvarade 13,5 hp och börjades med 2 veckors teori på Metropol och sedan 8 veckors praktik. Detta var modul 6 och temat för denna modul är vård av kroniskt sjuka patienter i hemmet samt förebyggande och hälsofrämjande arbete.
Modulen börjades med två veckors teori där vi fick föreläsningar. Under vissa föreläsningar gjordes små arbeten som vi vid slutet av föreläsningen redovisade för resten av gruppen. Vi fick föreläsningar om folkhälsa, sjuksköterskans möte med äldre i deras hem, hälsa ,sjukdom och vård av gravida, barn och familj samt även föreläsningar om hemsjuksköterskans arbetsområden.
Dessa föreläsningar var inte obligatoriska och gavs i mindre uppdelade grupper av den stora klassen. Som sagt var det alltid en föreläsare där som talade om ämnet och under vissa föreläsningar hade vi små uppgifter/arbeten till delade till oss som sedan redovisades. Vissa föreläsningar var bättre än andra och en del blev repetition från tidigare terminer eftersom vi redan på Karolinska varit inne på området vård av äldre i termin 2. Dessa två veckor blev som en introduktion av hur det danska primärvårds systemet och även vilken syn de har på primär vård och hälsofrämjande arbeten. Man fick lite känsla för hur de i Danmark kunde hantera olika frågor som t.ex. rökning.
Efter de två teoretiska veckorna var det dags för 8 veckors praktik. 7 veckor av praktiken hade man en placering antingen inom hemsjukvården, att man alltså följde en hemsjusköterska. Då hade man en placering på ett sundhedshus, liknande vårdcentral eller så kunde man få placering på plejehem, ett äldreboende. Jag hade min placering på ett sundhedshus i en förort till Köpenhamn. Jag följde då en sjuksköterska genom att vi cykla hem till patienter i det området med olika behov av hjälp. Det kunde vara hjälp som såromläggning, omläggning av ben, delning av dosett, administrering av läkemedel, katetertappning eller information.
Examination av kursen
Examinationen bestod av två delar: en muntlig och en skriftlig. Man hade även en obligatorisk "studieaktivitet" under praktik tiden. Denna studieaktivitet var som ett förberedande utkast till den skriftliga delen i examinationen.
Under dessa 7 veckor hade man 4 obligatoriska studiesamtal som min handledare höll med mig. Under det första samtalet gick man igenom en obligatoriska studieplanen där man skrev de mål och förväntningarna man hade för tiden under praktiken. De 3 andra studiesamtalen var till för att få hand- och vägledning inför den skriftliga delen i examinationen. Man hade även några seminarium som hölls för att reflektera sin studieaktivitet tillsammans med de andra eleverna på samma praktik plats.
Till studieaktiviteten skulle man välja en vårdsituation hos en av de patienter som med sin handledare besökte. Man skulle sedan reflektera över situationen och ta fram problem och hälsorisker i situationen.
Vidare till den skriftliga delen av examinationen skulle man använda sig av det man skrivit i studieaktiviteten men också använda litteratur samt tillämpa en omvårdnads teori som är lämpliga att applicera på problemet. I texten skulle det även framkomma att du använt/belyst de lärandemål som fanns för kursen.
Slutligen hade man en muntlig del som byggde på den skriftliga delen. Den muntliga delen hölls under 20 minuter. Till och börja med hade du själv 5 minuter att ta upp något du vill belysa ur din text och utveckla eller ta upp något som du inte tagit med i texten men ändå vill framföra. Sedan har handledaren och ansvarig lärare från skolan efter att ha läst din text skrivit ned frågor som de ställer till dig under 15 minuter.
Man fick mycket stöd av sin handledare i hela processen fram till examinations tillfälle och det fanns verkligen utrymme för att fråga och diskuterar det som kändes oklart. Hela examinations sättet kändes väldigt väl planerat och man hade massa resurser. Det var ett väldigt ovant sätt att examineras på då man byggde sin text under flera veckor och hade någon som gick igenom den. Man diskuterade punkter i texten och ändrade eller utvecklade om och om igen, det var verkligen ett bearbetad text till praktikens slut. Även det muntliga var en ovan bit för mig men var intressant att få sättas lite på prov och även se hur viktigt det är att man kan uttrycka sig.
Detta examinations sätt kändes under tidens gång som en mycket omständig och krävande procedur eftersom man hade många olika deadlines och behövde vara förberedd till både studiesamtalen och de seminariemun som var. Även att målen för praktiken skulle uppnås genom text kändes väldigt svårt emellan åt, speciellt när man hade begränsning av anslag. Men i slutändan var det en väldigt lärorik inlärningsmetod och jag blev mycket engagerad och fördjupad i en specifik patientens problematik.Det kändes som man hade många resurser att tillgå och att allt var väldigt välplanerat.
Mindre bra med detta examinations sätt är att man inte får lika mycket utrymme att jobba lika mycket självständigt som hemma.
Hela kursen avslutades med en veckas utbildning inom mer specialiserad hemsjukvård, man kunde då hamna inom områdena: näring, övervikt eller barnets utveckling. Jag hamnade på barnets utveckling och fick två dagars föreläsningar och en dag då jag följde med en specialiserad sjuksköterska på hembesök. Föreläsningarna handlade bland annat och hur barn utvecklas från de föds upp till ett år och sjuksköterskans arbete i skolan. På hembesöken var det ett 4 månaders besök och ett besök där familjen precis fått ett barn. Denna vecka var kort men mycket intressant. Här var jag mest med och observera vad hon informerade om och hur hon arbetade. Det blev ett tillfälle att pröva på och se hur man kan utveckla sig inom primärvården.
Teori og videnskapsmetode inkluderet i kurser "Intercultural Health Care and Welfare"
Denna kurs blev tillgodoräknat istället för Vetenskapsteori och Metod. Det var endast utbytes studenter som gick i klassen och den hölls på engelska. Den startade i början av terminen och pågick över terminen vilket gjorde att det kom och gick studenter allt eftersom nya kom och andra åkte tillbaka hem från sitt utbyte.
Varannan vecka möttes vi på campus och varje gång var det olika teman för att fördjupa oss inom området interkulturell vård och välfärd. De teman som jag mötte var hälsofrämjande vård, kulturell mångfald inom hälsosjukvården i Danmark, marginaliserade patienter och Urban Health. Vi fick även gå på ett studiebesök till Sundhedshemmet, som är en slags vårdcentral för missbrukare i Danmark. Här kan de komma för diverse problem, få nya rena kanyler men även för att få prata med någon. På gården fanns även ett cafe som drevs av volentärarbete och där serverades gratis mat under dagen.
Examinationer
Hur vi examinerades var genom två arbeten som jag och den andra svenska utbytesstudenten från KI skrev tillsammans. Det första arbetet gjordes under vår allra första vecka i Danmark och skulle handla om danska samhället och deras kultur samt vilka förväntningar vi hade på vårat utbyte. Vi skulle även ha med varför vi hade valt Danmark och Metropol till vårt utbyte. Det andra arbetet avslutad vård utbyte i Danmark och där skulle skriva om vad vid fått med oss från hela vistelsen i Danmark och vad som varit bra samt dåligt.
Det var två väldigt simpla arbeten om man jämför med hur skriver och vad man skriver om hemma vid KI. Denna kurs var intressant men hade inget seriöst lärningsutbyte då man inte hade examination på det som det förelästes om. Man fick ta till sig det som man ville och tyckte vara intressant. Ett av målen med kursen var även att lyfta fram de sociala aspekterna av att vara utbytesstudent i Köpenhamn och man kunde få ha föredrag om sitt egna land under de avsatta tiden varannan vecka. På denna kurs kunde man till och från verkligen märka olika synsätt mellan länderna och märka hur våden kunde skilja sig.