Reserapport - KI-student
Lärosäte: Professionshøjskolen Metropol (University College Copenhagen)
Utbildningsprogram: Sjuksköterska
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 11/12

Innan avresa


Motiv till att söka utbyte
I yrket som sjuksköterska anser jag att man behöver ha färdigheter och förståelse som gör att man med den kunskap man besitter kan utveckla bästa möjliga omvårdnad. Man behöver kunna tänka kritiskt och använda sina erfarenheter till att skapa säker vård som gynnar patientens individuella behov. När man jobbar med människor är det för mig viktigt att kunna se olika referensramar, vara flexibel och ödmjuk.  

Jag tyckte att ett utbyte skulle kunna vara ett alternativ där jag kunde utveckla och bredda mina färdigheter, min förståelse och mitt förhållningssätt. Att resa är för mig något som betyder mycket och jag tycker alltid att jag får ut mycket av att se nya kulturer och byta min miljö.

Så jag tänkte att jag kan både byta min miljö, uppleva något nytt och spännande men samtidigt kan få utveckla min kunskap och kompetens till mitt kommande yrke. Detta var motiven som gjorde att jag valde att ansöka om utbytes studier och anledningen till att jag åkte till Danmark i tre månader.  

Varför jag valde Professionshojskolen Metropol
När jag valde Danmark och Metropol som ligger i Köpenhamn var mina tankar att få uppleva sjukvården i ett annat nordiskt land. Att åka till Köpenhamn kändes intressant då man inte riktigt i förväg skulle kunna veta vad som skiljer sig från Sverige, eftersom både Sverige och Danmark har ett välfärd system. Jag tänkte därför att man troligen skulle kunna få väldigt mycket i utbyte av Danmark eftersom de skulle ha samma resurser. 

Information från Karolinska Institutet och värduniversitetet
Redan från utbildningens början tycker jag att KI gett en god och bra information gällande utbytes studier. I utbildningens början och på KOLLOT gavs en presentation av SINK-representanterna, vilka även informerade om och kring utbyten och vilka länder som fanns. Jag har alltid känt att medlemmar i SINK är engagerade och hjälpsamma till programmets studerande. På webben finns bra och detaljerad information att hämta samt även om de olika stipendium som man kan åka på.  Att det hålls informationsdagar för studerande är ett bra sätt för dem som har frågor och är intresserad av att åka att få personlig vägledning och någon som svarar på det man undrar.  

På Metropol hade dom en seriös och engagerad internationell studievägledning och våran personliga internationella studie vägledare på sjuksköterskesektionen var till stor hjälp och gav mycket bra information till oss genom informationsbrev men också genom att svara på frågor över personliga e-mail och på telefon. 

Att tänka på
Man behöver egentligen inte förbereda som mycket utöver allt praktiskt till utbytet innan man åker iväg. Man har alltid Sverige nära och vi har många förmåner som svensk i Danmark. När man inte var där mer än tre månader behövde man inte skaffa sig CPR-nummer (danskt personnummer) som svensk utan skolan gav oss ett temporärt som de kunde använda i skolsammanhang. Att inte ha ett CPR-nummer gjorde det dock svårare att söka läkarvård vid mindre akuta tillfällen som t.ex. halsont eller liknande. 

Lite andra små saker som man kan tänka på innan man åker är att man har en bankkort som låter en ta ut kontanter utan att ta höga avgifter, till exempel ICA-kort. Telefonbolaget 3 låter en även använda samma nät i Danmark och Sverige vilket kan vara en fördel då man inte utan CPR-nummer (danskt personnummer) från skaffa danska abonnemang. Internet kunde man inte kunde skaffa utan adress. I Danmark kan man skaffa abonnemang utan bindningstid vilket är väldigt bra men man måste som sagt ha en adress att skiva det på.  






Ankomst och registrering


Hur långt innan bör man vara på plats?
Jag ankom inte till Danmark förrän två dagar innan vi skulle börja vår första vecka på skolan. Detta räckte gott och väl då vi avtalat med den internationella studievägledaren att vi skulle ses första dagen och även att vi vår första vecka skrev ett eget arbete. Jag hade också boendet färdigt och varit nere några veckor innan över dagen för att hämta nyckel och se mig runt i Köpenhamn för att hitta lägenheten och till skolan. 

Börjar man med föreläsningar och praktik första veckan kan det vara bra att vara där någon vecka innan så man vet att man hittar till skolan eller praktiken samt att hinna träffa den internationella studievägledaren för att få lite mer klarhet i vad som kommer hända. Hon gick även igenom scheman och papper med oss så vi kände oss förbedda och klara med vad som gällde. 

Det internationella kansliet sätter även ihop ett paket med lite allt möjligt; inskrivningspapper, viktigt information, kontantkort till mobil, adresser och kontaktpersoner m.m till varje student som kommer. Detta skickar dom antingen med till den "buddy" som man blivit tilldelad eller så får man vid ankomst komma förbi kontoret och hämta upp paketet. Buddy är en person som ställt upp från universitetet att vara en kontakt person/kompis du kan ta hjälp av under din tid i Köpenhamn. Denna buddy går på samma utbildning som du går men nödvändigtvis inte i samma år. 

Metropol var väl organiserade och skickade mycket och bra information innan ankomst vilket gjorde det lätt att känna sig förberedd innan ankomst. De är lätta att ta kontakt med och vi hade god e-mail kontakt vilket gör att man kan förbereda sig väl innan man kommer dit. 

Introduktionskurs
Jag gick inte på någon introduktionskurs. Metropol har dock en kurs som heter Danish culture and understanding men som inte erbjöds under den perioden jag var på utbyte. Detta är en kurs som är gratis och som man kan medverka i även fast den inte ingår i ditt learning agreement och ges vanligen i början av terminstarten. Mer information här :http://www.phmetropol.dk/International/Exchange+students

Fadderorganisation
Som jag skrev tidigare tilldelas alla inkommande utbytesstuderande en buddy som tar kontakt med dig via mail innan din ankomst. Om du önskar ska de kunna möta upp dig vid ankomst och följa dig till dit du ska bo om du önskar. Sen ska de fungerar som en del i ditt sociala liv under utbytestiden


Ekonomi

Kostnad i samband med utbytet
Det fanns inga obligatoriska kostnader som tillkom för utbytet. Resan till Köpenhamn är helt klart billigaste med tåg, ett direkttåg som går från t-centralen i Stockholm till Köpenhamns huvudbanegård. Det är otroligt smidigt då du inte behöver ta dig de långa sträckorna till och från flygplasterna, som både i Stockholm och Köpenhamn ligger en bit utanför stadskärnan. Tåget tar cirka 5 timmar och det bästa av allt är att det inte är något gräns för hur mycket packning du tar med. 

Kostnadsläge i Köpenhamn
Priser i Köpenhamn liknar mycket det som är här i Stockholm. Köpenhamn är något dyrare då den danska kronan står något högre i kurs än den svenska kronan. Det är relativt dyrt att gå ut och äta, att handla mat och att shoppa precis som i Sverige. Däremot är det något billigare att gå ut på krogen och dricka öl. I Danmark har de även "socker-skatt" vilket gör att allt sött, som godis, glass och läsk blir väldigt dyrt. 

Ekonomiska tips
Att handla mat är dyrt och många av de danskar vi prata med det om tyckte även de att priserna i matbutikerna ökat. Många handlar på netto i Danmark som är relativt billigt, dock säljs allt i stora förpakningar. När det kommer till mat tycker jag precis som i Sverige att det blir billigast att planera sin mat och försöka handla någon gång i veckan än att handla varje dag. 

Matlåda kan bli lite knepigt då danskarna inte riktigt har samma lunch-kultur som vi svenskar. På många ställen har de inte micro då de äter sin lunch kall...men gör som danskarna och kör på det danska rågbrödet och gör smörrebröd, där bara fantasin kan stoppa det du har som pålägg! 

I Köpenhamn tar man sig fram på cykel och kollektiv trafiken var både dyr och inte lönsam att ta sig fram med. Metropol hade avtal med ett företag som lät en köpa en cykel billigt och sedan sälja tillbaka den för i stort sett samma summa. Detta är både ett ekonomiskt, hälsosamt och tidsmässigt bra sätt att ta sig runt samt att cykel är det sättet som de flesta Köpenhamns bor tar sig runt med. Man ska innan man hoppar på sin cykel lära sig de tecken som finns för att tala om vad man ska göra. Håll upp en hand i luften visar att man ska stanna och sedan är det viktigt att visa med handen om man ska svänga vänster eller höger. Annars är gatorna väl anpassade för cyklister med breda cykelvägar och egna trafikljus. 

Gillar man shopping finns det många second hand butiker i stadsdelen Vesterbro där man kan hitta snygga retro kläder för bra priser. 

På Norrebro hittar du schyssta små barer och pubar som säljer öl och drinkar till bra priser.

 
Cykla är så man tar sig runt!

Boende

Så här bodde jag

Boende fixade jag genom kontakter och kompisars kompisar. Det kan vara ett bra tips att börja med, det är många svenskar som bor i Köpenhamn och studerar. Så kolla runt, posta något på facebook eller hör runt bland vänner. Det kan alltid vara fördelar med att hyra från någon kontakt och skönt att veta vem man hyr av. 

Lägenheten låg central och i en stadsdel som heter Österbro. Österbro är ett trevligt område som kan liknas med Vasastan eller Östermalm här i Stockholm. Tur nog låg den nära skolan, dock var det långt till praktiken men man kunde cykla varje dag. Vi var fem svenska tjejer som bodde där, jag och en tjej delade på ett rum. Det var trångt men allt går under en kortare period.  Hyran var ganska hög men då vi delade var det helt okej. 

För rummet, som jag delade med en tjej, på 16 kvm betalade jag runt 8000kr för tre månaders boende. Då delade jag även kök och badrum med de andra fyra tjejerna. Lägenheten var av hög standard och vi hade både tvättmaskin och torktumlare i lägenheten. 
 

Boende genom skolan 

Skolan kan även dom hjälpa dig att anordna boende. Detta kan man först ansöka om när man fått sitt acceptens letter. Då skickar man in en ansökan och betalar 1200 dkr. Det är inte säkert att du kommer få ett boende och om du får ett erbjudande är det erbjudandet det enda som du kommer att få. Det är studentrum i studentkorridorer som de anordnar som kan vara ett mycket trevlig sätt att bo på när man kommer som ny och inte känner så många i Köpenhamn.  Mer information finner du här : http://www.phmetropol.dk/International/Exchange+students/Accommodation


Boendestandard och kostnad
Standarden i Köpenhamn när det gäller boende är som Sverige. Det är precis som i Stockholm ganska svårt att få tag på något en längre tid men för kortare perioder finns en del och hitta om man letar. Många fler lägenheter har ingen hiss, ofta har de dusch över toaletten och tvättmaskin kan ibland inte finnas i föreningen, då får man gå till tvätterier där man tvättar själv vilket finns på många ställen runt om i staden.  

När man letar efter boende kan man tänka på att statsdelarna precis som i Stockholm skiljer sig. Österbro, Fredriksberg, Vesterbro och centrala KBH är trevliga områden att bo i. Där är standarden bra men priserna lite högre. Norrebro är ett område som är väldigt häftigt och hipt att hänga på. Det finns många trevliga barer där till exempel. Dock är det ett område som kan kännas mer osäkert och speciellt nordvästra Norrebro har områden som är väldigt skumma. Norrebro är billigare och lägenheterna kan ha lite lägre standard. 

Exempel på sidor man kan söka boende på är boligportalen. dk där man skapar en profil och blir medlem på. Sedan finns som blocket dba.dk där man kan hitta mer oseriösa annonser.   

I Köpenhamn finns massa vackra byggnader!

Studier allmänt


Utbildningssystem

Utbildningssystemet i Danmark är likt det i Sverige. Skillnad är att man i Danmark inte har skolplikt som i Sverige. Danmark har i stället undervisningsplikt i 9år. I Danmark är de olika gymnasieprogrammen ännu mer inriktade mot specifika yrken och alla ger inte behörighet till vidare utbildning. I Danmark kan man även välja att gå lärlingsutbildning genom yrkesutbildningar.  För att sedan läsa vidare på högskola el. universitet behöver man som i Sverige behörighet från grund- och gymnasienivå. 


Sjuksköterskeutbildningens uppbyggnad

I Danmark är sjuksköterskeutbildningen tre och ett halvt år. De läser i Danmark moduler 1-14 och gör två moduler per termin: http://www.phmetropol.dk/International/Programmes+in+English/Nursing
Under tre år läser de teoretiska och praktiska moduler och de två sista modulerna under det sista halv året är som tjänstgöring på en avdelning. 

Precis som i Sverige är dessa moduler uppbyggda med olika teman så att man ska möta de olika vårdkedjorna och ska täcka de grundkunskaper för att nå kompetensen för en allmän sjuksköterska. En del av modulerna är rent teoretiska el. rent praktiska och en del moduler har både teori och praktik. 

Lärarrelationer
Som i Sverige är relationen avslappnad och bygger på respekt från båda parter. Undervisningen vi hade på Metropol genom föreläsningar var i smågrupper på ca 10-15 personer och blev därför väldigt intim där det gavs utrymme för frågor, diskussion och individuell hjälp. Det kändes som att vissa lärare var återkommande från tidigare moduler och att då vissa i klassen lärt känna denna lärare och hade en mer personlig relation. 

På praktiken var även relationen till handledare väldigt avslappnad och på en nivå som bygger på respekt från båda. Det gavs mycket utrymme för ens egna behov och min handledare var otrolig hjälpsam genom utbytet. Det gick absolut att ha en vänskaplig relation till sin handledare. Det fanns även mycket öppenhet och hjälp från skolans håll samt den ansvariga personen på praktiken vilket gjorde det möjligt att framföra missnöjdhet och de hjälpte en aktivt med förändringar då. 

Patientkontakt
Även den var väldigt lik den som är i Sverige. Jag hade en placering inom hemsjukvården och där byggde relationen på mycket respekt för integriteten när man kommer hem till någon. De danska patienterna jag möte var väldigt varma och härliga samt väldigt öppna för att släppa in oss i deras hemmiljö. 

Skillnader på utbildningen 
På Metropol delades den stora klassen upp i små grupper på mellan 10 - 15 personer i varje. Det var sedan i dessa små klasser som föreläsningarna hölls i vilket gjorde att föreläsningarna kändes mer som en lektion. Det var även mer fokus läraren än vad jag tycker att det är på Karolinska. Föreläsningarna var precis som i Sverige inte obligatoriska att medverka på. 

En annan skillnad som man märkte mellan utbildningen på Metrolpol och KI är att vid Metropol bygger utbildningen på användning av omvårdnads teorier och inte lika mycket på evidensbaserad forskning som på KI. Även i examinationen gick det ut på att använda sig av en eller flera omvårdnads teorier.

Seminarium hölls på praktiken och av den ansvariga sjuksköterskan på placeringen, handledare och även en ansvarig lärare från Metropol kunde medverka. Dessa seminarium var till hjälp inför examinationer som man skulle ha i slutet av praktiken. Man hade även tre inplanerade möten med handledare och ansvarig lärare för att gå igenom den skriftliga delen av examinationen. Detta innebar att man hade olika dead lines och sedan kunde få stöd och råd i hur man kunde förbättra eller ändra något i  texten man skrivit. 

Det var även handledare tillsammans med ansvarig lärare från skolan som bedömde den skriftliga del samt en muntlig del i examinationen. Man hade inte ett Bevut att bli godkänd på under praktiken utan skulle i sin uppsats och en muntliga framförning uppnå mål. Metropol hade mycket större fokus på muntliga examinationer och jag förstod det som att det var en återkommande form av examinations metod i alla de praktiska modulerna. 
 

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 4 på KI
Mitt utbyte i Danmark var under termin 4 på sjuksköterskeprogrammet. Jag började terminen hemma i Stockholm med att läsa psykiatrin för att sedan byta ut kurserna Vetenskapsteori och metod samt Vård av barn och vuxna inom öppenvård och hemsjukvård. 

Sygepleje- kronisk syge patienter og borgare i eget hjem  
Denna modul skulle motsvara kursen Vård av barn och vuxna inom öppenvård och hemsjukvård som ges på Karolinska vid termin 4. Kursen motsvarade 13,5 hp och börjades med 2 veckors teori på Metropol och sedan 8 veckors praktik. Detta var modul 6 och temat för denna modul är vård av kroniskt sjuka patienter i hemmet samt förebyggande och hälsofrämjande arbete. 

Modulen börjades med två veckors teori där vi fick föreläsningar. Under vissa föreläsningar gjordes små arbeten som vi vid slutet av föreläsningen redovisade för resten av gruppen. Vi fick föreläsningar om folkhälsa, sjuksköterskans möte med äldre i deras hem, hälsa ,sjukdom och vård av gravida, barn och familj samt även föreläsningar om hemsjuksköterskans arbetsområden. 

Dessa föreläsningar var inte obligatoriska och gavs i mindre uppdelade grupper av den stora klassen. Som sagt var det alltid en föreläsare där som talade om ämnet och under vissa föreläsningar hade vi små uppgifter/arbeten till delade till oss som sedan redovisades. Vissa föreläsningar var bättre än andra och en del blev repetition från tidigare terminer eftersom vi redan på Karolinska varit inne på området vård av äldre i termin 2. Dessa två veckor blev som en introduktion av hur det danska primärvårds systemet och även vilken syn de har på primär vård och hälsofrämjande arbeten. Man fick lite känsla för hur de i Danmark kunde hantera olika frågor som t.ex. rökning.

Efter de två teoretiska veckorna var det dags för 8 veckors praktik. 7 veckor av praktiken hade man en placering antingen inom hemsjukvården, att man alltså följde en hemsjusköterska. Då hade man en placering på ett sundhedshus, liknande vårdcentral eller så kunde man få placering på plejehem, ett äldreboende. Jag hade min placering på ett sundhedshus i en förort till Köpenhamn. Jag följde då en sjuksköterska genom att vi cykla hem till patienter i det området med olika behov av hjälp. Det kunde vara hjälp som såromläggning, omläggning av ben, delning av dosett, administrering av läkemedel, katetertappning eller information.   

Examination av kursen
Examinationen bestod av två delar: en muntlig och en skriftlig. Man hade även en obligatorisk "studieaktivitet" under praktik tiden. Denna studieaktivitet var som ett förberedande utkast till den skriftliga delen i examinationen. 
Under dessa 7 veckor hade man 4 obligatoriska studiesamtal som min handledare höll med mig. Under det första samtalet gick man igenom en obligatoriska studieplanen där man skrev de mål och förväntningarna man hade för tiden under praktiken. De 3 andra studiesamtalen var till för att få hand- och vägledning inför den skriftliga delen i examinationen. Man hade även några seminarium som hölls för att reflektera sin studieaktivitet tillsammans med de andra eleverna på samma praktik plats.  

Till studieaktiviteten skulle man välja en vårdsituation hos en av de patienter som med sin handledare besökte. Man skulle sedan reflektera över situationen och ta fram problem och hälsorisker i situationen.
Vidare till den skriftliga delen av examinationen skulle man använda sig av det man skrivit i studieaktiviteten men också använda litteratur samt tillämpa en omvårdnads teori som är lämpliga att applicera på problemet. I texten skulle det även framkomma att du använt/belyst de lärandemål som fanns för kursen. 

Slutligen hade man en muntlig del som byggde på den skriftliga delen. Den muntliga delen hölls under 20 minuter. Till och börja med hade du själv 5 minuter att ta upp något du vill belysa ur din text och utveckla eller ta upp något som du inte tagit med i texten men ändå vill framföra. Sedan har handledaren och ansvarig lärare från skolan efter att ha läst din text skrivit ned frågor som de ställer till dig under 15 minuter. 

Man fick mycket stöd av sin handledare i hela processen fram till examinations tillfälle och det fanns verkligen utrymme för att fråga och diskuterar det som kändes oklart. Hela examinations sättet kändes väldigt väl planerat och man hade massa resurser. Det var ett väldigt ovant sätt att examineras på då man byggde sin text under flera veckor och hade någon som gick igenom den. Man diskuterade punkter i texten och ändrade eller utvecklade om och om igen, det var verkligen ett bearbetad text till praktikens slut. Även det muntliga var en ovan bit för mig men var intressant att få sättas lite på prov och även se hur viktigt det är att man kan uttrycka sig.    

Detta examinations sätt kändes under tidens gång som en mycket omständig och krävande procedur eftersom man hade många olika deadlines och behövde vara förberedd till både studiesamtalen och de seminariemun som var. Även att målen för praktiken skulle uppnås genom text kändes väldigt svårt emellan åt, speciellt när man hade begränsning av anslag. Men i slutändan var det en väldigt lärorik inlärningsmetod  och jag blev mycket engagerad och fördjupad i en specifik patientens problematik.Det kändes som man hade många resurser att tillgå och att allt var väldigt välplanerat. 

Mindre bra med detta examinations sätt är att man inte får lika mycket utrymme att jobba lika mycket självständigt som hemma.  

Hela kursen avslutades med en veckas utbildning inom mer specialiserad hemsjukvård, man kunde då hamna inom områdena: näring, övervikt eller barnets utveckling. Jag hamnade på barnets utveckling och fick två dagars föreläsningar och en dag då jag följde med en specialiserad sjuksköterska på hembesök. Föreläsningarna handlade bland annat och hur barn utvecklas från de föds upp till ett år och sjuksköterskans arbete i skolan. På hembesöken var det ett 4 månaders besök och ett besök där familjen precis fått ett barn. Denna vecka var kort men mycket intressant. Här var jag mest med och observera vad hon informerade om och hur hon arbetade. Det blev ett tillfälle att pröva på och se hur man kan utveckla sig inom primärvården. 

Teori og videnskapsmetode inkluderet i kurser "Intercultural Health Care and Welfare"
Denna kurs blev tillgodoräknat istället för Vetenskapsteori och Metod. Det var endast utbytes studenter som gick i klassen och den hölls på engelska. Den startade i början av terminen och pågick över terminen vilket gjorde att det kom och gick studenter allt eftersom nya kom och andra åkte tillbaka hem från sitt utbyte. 

Varannan vecka möttes vi på campus och varje gång var det olika teman för att fördjupa oss inom området interkulturell vård och välfärd. De teman som jag mötte var hälsofrämjande vård, kulturell mångfald inom hälsosjukvården i Danmark, marginaliserade patienter och Urban Health. Vi fick även gå på ett studiebesök till Sundhedshemmet, som är en slags vårdcentral för missbrukare i Danmark. Här kan de komma för diverse problem, få nya rena kanyler men även för att få prata med någon. På gården fanns även ett cafe som drevs av volentärarbete och där serverades gratis mat under dagen.  

Examinationer
Hur vi examinerades var genom två arbeten som jag och den andra svenska utbytesstudenten från KI skrev tillsammans. Det första arbetet gjordes under vår allra första vecka i Danmark och skulle handla om danska samhället och deras kultur samt vilka förväntningar vi hade på vårat utbyte. Vi skulle även ha med varför vi hade valt Danmark och Metropol till vårt utbyte. Det andra arbetet avslutad vård utbyte i Danmark och där skulle skriva om vad vid fått med oss från hela vistelsen i Danmark och vad som varit bra samt dåligt. 

Det var två väldigt simpla arbeten om man jämför med hur skriver och vad man skriver om hemma vid KI. Denna kurs var intressant men hade inget seriöst lärningsutbyte då man inte hade examination på det som det förelästes om. Man fick ta till sig det som man ville och tyckte vara intressant. Ett av målen med kursen var även att lyfta fram de sociala aspekterna av att vara utbytesstudent i Köpenhamn och man kunde få ha föredrag om sitt egna land under de avsatta tiden varannan vecka. På denna kurs kunde man till och från verkligen märka olika synsätt mellan länderna och märka hur våden kunde skilja sig.    


Språk och kultur


Det danska språket
Danskan är ganska klurig och det kan ofta vara svårt att urskilja orden, eftersom de pratar väldigt fort och som vi säger "grötigt". Vad danskarna ofta gör är att de inte uttalar de sista vokalerna av ett ord. Så om man ber dem säga om ordet och använder fantasin kan man ganska snabbt komma på vad de säger.

Att följa undervisning på danska är ganska ansträngande och krävde i början fullt fokus om man inte försökt att lära sig innan. Lyssnar man på danska och blir van vid att höra språket går det väldigt bra att förstå vad de säger. Jag blev inte erbjuden någon språkkurs men känner att det skulle varit väldigt bra att fått öva på att förstå och prata danska innan jag startade kursen. 

Som sagt gick det ganska fort och över förvänta för mig att förstå danskan hyfsat bra, men att själv prata danska var svårare. För vad jag inte hade trott var att danskarna skulle ha så svårt för att förstå mig. Men sanningen är att de som jag träffade inom skolan och de patienter jag träffade på praktiken hade väldigt svårt att förstå mig när jag talade svenska. Detta i sig var en stor lärdom då jag ofta blev utmanad till att kommunicera utan att använda verbal kommunikation. 

Så i det stora hela skulle jag säga att det svåraste var att göra sig förstådd med sin svenska. Tyvärr var även många i min klass inte helt villiga att försöka sig på att förstå mig vilket gjorde att de snabbt gav upp när man skulle ha en konversation. Därför är det väldigt bra att lära sig några danska ord som man kan använda sig med i sin svenska. Bättre att "försvenska" de danska orden om man har svårt att uttala dom på danskt vis. Ett hett tips är även att lyssna på någon ljudbok eller se danska filmer innan man åker i väg bara för att göra sig van vid hur danskan låter och kunna urskilja vad de säger. 

Danska ordlista
bra - godt 
jättebra - rigtigt godt
frukost - morgenmad
lunch - frukost
äta - spise
hur mår du? - hvordan har du det?
förlåt- undskyld
kankse - måske
komma ihåg - husk
behöva - manglar

Något annat som också tar en tid att lära sig och förstå är danskarnas sätt att räkna på. Från noll till 49 räknar danskarna som oss endast att de säger en-talen först. Från 50 börjar det dock bli lite knepigare då de räknar i 20-tal.

50 halvtreds
60 tres
70 halvfjers
80 firs
90 halvfems

så t.ex. blir 75 på danska femoghalvfjers.

Den danska kulturen  
Danska kulturen är öppen och trevlig. Vad man märkte ganska snabbt vara att danskar sa det dom tyckte och det var egentligen den enda kulturchocken jag upplevde. I Sverige har jag uppfattningen om att vi är mer tillbaka dragna och försöker så mycket som möjligt följa normen och vara regelriktiga. Danskarna däremot kunde slänga ur sig åsikter eller kommentarer. Även lärare delade med sig av åsikter och tankar. Något annat vi även märkte var att de ofta kunde ha fördomar mot mycket, t.ex. invandrare, fattiga, överviktiga. 

Även något som vi fick reda på var att Danmark fortfarande har ganska mycket inflytande från kristendomen i deras lagar. På söndagar var t.ex. alla butiker stängda även matbutiker vilket kändes konstigt då Köpenhamn är en storstad.   
   

Fritid och sociala aktivteter


Arrangerade sociala aktiviteter genom skolan
Det internationella kansliet på Metropol var mycket väl organiserade. Vi blev mottagna av vår buddy första dagarna och fick ett välkomstpaket med massa bra praktiska saker att få inför en start i Danmark. De hade massa olika aktiviteter som de anordnade och man fick nyhetsmail varje månad med de olika aktiviteterna. Om man ville medverka fick man anmäla sig. Det blev tyvärr så att jag själv aldrig deltog på något event men tror absolut att det är ett trevligt sätt att träffa andra utbytes studerande på.

Även sjuksköterskeprogrammet hade lite olika aktiviteter som de gjorde reklam för på skolan genom anslag som satts upp på väggarna. De hade en pub och lite andra festligheter under tiden vi var där. Det var tyvärr inte så lätt att få kontakt med de andra studerande i den danska klassen. Dels så hade vi inte så många tillfällen när vi träffades. Det var även personer som redan kände varandra och då är det alltid svårare att komma in i ett gäng speciellt bara för en kort period. Men annars var det väldigt trevliga människor som mer än gärna hjälp till om man frågade. 

Fritid utöver skolan
Vi använde oss av våra cyklar som är det perfekta sättet att ta sig runt i Köpenhamn. Med dom tog vi oss runt i de olika delarna av Köpenhamn och kollade in butiker, cafeer och massa annat. Shoppingen i Köpenhamn är fantastisk och man kan hitta alltid från dyra märkes kläder till häftiga second-hand. På Vesterbro hittar du massa små second-hand och i centrala Köpenhamn kan du hitta det senaste modet.

Att ta en kanaltur med båtarna som går att hoppa på runt om i stan är verkligen att rekommendera. Då får man se fina delar av och veta intressant fakta om staden. Man kan även gå och se den Lilla Sjöjungfrun och samtidigt ta en fin promenad längst kajen.

Jag var i Köpenhamn över våren och super härligt vara att ta cykel till någon av parkerna och lägga sig där men en god picknick, glass eller kaffe och bara njuta av det härliga vädret!  Att sätta sig i Nyhavn och kolla människor och njuta av det underbara läget, de fina husen och vattnet är också att tipsa om. Man kan ta en kaffe eller en öl.

Man måste prova de klassiska smörrebröden som är en klassiker i Danmark. Vi hittade en underbar lite restaurang som serverade bland det godaste jag har smakat!  Det finns även annan fantastisk mat och Köpenhamn är full av bra restauranger.  

Utelivet i Köpenhamn
Utelivet i Köpenhamn skiljer sig från det i Stockholm. Här går man ut mycket senare än hemma och klubbarna öppnar först runt 23 och har öppet till 07. På barer och klubbar röker de flesta och party-livet är lite hårdare än hemma. Det finns massa barer runt om i staden som har billig öl och den del har även biljard. 

Ett populärt ställe att åka till om man vill komma till klubbar är Ködbyn som är precis som det låter är ett industriområde där Köpenhamns köttdistribution förrgår. På natten omvandlas området till ett partyställe som verkligen ska besökas minst en gång om man bor i staden. 

Varje år på våren hålls en festival, Distortion, i de olika stadsdelarna. Den hålls under 3 dagar och börjar då på en statsdel för att sedan gå vidare nästa dag till en annan. Då spelar olika djs på statsdelens gator och människor danskar och dricker öl. Det var en mycket trevligt tillställning


Kanaltur i Köpenhamn

Sammanfattning

Mitt utbyte har lärt mig att vara öppen, anpassningsbar och ödmjuk till det som är annorlunda och i situationer som är svåra. Det har gett mig nya synsätt på vården i och med att vårdsystemet var lite annorlunda och att omvårdnads fokuset för sjuksköterskan var annorlunda mot Sveriges. Det har krävt då man kommit till en ny skola och ett nytt land där utbildningen är olikt det hemma att man har varit tålig och gjort det bästa i situationen. 


Det har varit en upplevelse som helt klart gett massor och utvecklat synsättet till det kommande yrke. Jag anser att man aldrig kan få för mycket erfarenheter och att man alltid kan utvecklas. Det ger alltid något att utmana sig och prova på nya saker. I Danmark fick vi framför allt utveckla förståelsen för omvårdnads teorierna och hur man kan använda sig av dessa i det kommande yrkes livet.   


Att man har fått möta ett nytt land och möta nya människor har gjort att mina referensramar har blivit större vilket är bra till kritiskt tänkande och problemlösning. Det har varit nyttigt att få se vad som skiljer sig och är likt det hemma så att man har fått mer inblick i vad ens egna värderingar är. 


Min vistelse i Danmark och ett utbyte i Danmark var extremt kul och fylld av massa lärorika tillfällen. Jag har fått möta många trevliga och kommande kollegor inför framtiden.  Jag tänker verkligen tillbaka på tiden som en bra tid. Metropol var en väldigt bra skola och vi som studerande blev mycket väl emottagna av alla. Allt var väldigt strukturellt och planerat vilket jag uppskattade mycket.