Inför att börja studierna på MUC var jag väldigt förväntansfull och lite nervös. Det var många olika moment man var spänd över, hur det skulle gå att läsa på ett annat språk, kommer man förstå sina kurskamrater, hur är lärarrelationen, hur kommer det att gå på praktiken och hur är deras upplägg gentemot vårt på Karolinska Institutet hemma i Sverige?
Den första skillnaden i utbildningssystemen som jag fick reda på redan när jag var i Sverige är att danska studenter på professionsutbildningarna läser deras utbildning i moduler istället för kurser. Detta innebär att de läser 14 moduler under sin utbildning. Det innebär även att deras utbildning läses under 3 3/4 år och inte 3 år som vi på KI läser. De danska studenterna har även viss valmöjlighet på så sätt att de kan önska i vilken ordning de vill läsa sina moduler under ett år. Det är 4-5 moduler som skall läsas under ett år, där man, om man av någon speciell anledning vill läsa modulerna i en annan ordning än den föreslagna kan välja det upplägg som passar bättre för en själv. Modulerna är även uppdelade så att vissa moduler endast är teoretiska medan andra innefattar både teori och praktik.
Många av de frågor jag hade innan modulstarten skulle jag komma att få svar på ganska snabbt inpå kursstart.
MUC hade ett mycket bra upplägg, där kursstarten var välplanerad med mycket bra information redan första introduktionsdagen. Kursansvarig frågade redan på uppropet om "de svenska utbytesstudenterna satt med i klassrummet?". Till en början tvekade jag på om jag skulle svara då jag var nervös att jag skulle missförstått, var det en fråga eller ett påstående hon hade sagt, men sedan svarade jag "ja, vi är här och ser mycket fram emot att läsa denna modul här på MUC. Kurskamraterna runt omkring fnissade lite, men kursansvarig hälsade oss välkomna och sa att de uppskattade väldigt mycket att vi var här och ville läsa på deras universitet, så helt galet kan jag inte ha svarat. Detta var även första starten på att hellre våga prata och försöka förstå och göra sig förstådd istället för att låtsas eller inte våga prata.
Danskarna har precis som vi i Sverige, en nioårig undervisningsplikt, dock har de även ett frivilligt tionde år om man vill, ofta med utgångspunkt i om man vill specialisera sig i någon/några ämnen. Sedan är det frivilligt med eftergymnasial utbildning om man vill läsa en professionsutbildning eller om man vill läsa på universitet. Så utbildningssystemen Sverige och Danmark emellan skiljer sig inte särskilt mycket ifrån varandra.
Endast ett par dagar in på kursen märktes många likheter, men främst också många skillnader i undervisningsform och upplägg av sjuksköterskeutbildningen. Alla studenter på kursen var uppdelade i sex stycken olika klasser, klass A,B,C,H,I,J med 20 studenter i varje klass. Schemat var upplagt så att varje klass hade samma föreläsningar men på olika tidpunkter, vilket betyder att man endast var 20 studenter med en föreläsare. Detta gjorde att, det till skillnad från KIs sjuksköterskeutbildning, mer var som en dialog med föreläsaren än ett föredrag. Min hemutbildning på KI förespråkar självständighet, eget tänkande och reflektion oerhört mycket, medan min utbyteskurs på MUC förespråkade viss självständighet, men främst katederundervisning och applicerande av det man lärt sig. Det fanns inte alls samma utrymme för eget tänkande och reflektion. Min upplevelse av den teoretiska undervisningen på MUC var att många studenter lärde sig för att sedan visa sin prestation för den ansvariga läraren istället för att lära sig för sin egen skull och för skapandet av sin kommande yrkesprofession. Efter att jag diskuterat detta med några danska undervisare sa även de att deras utbildning är väldigt mycket uppbyggd som "den gamla skolan", att man just håller kvar katederundervisning och att man lär ut, istället för att presentera fakta som studenten sedan får ta till sig och undersöka och ta reda på mer omkring efter presentationen.
Detta var en väldigt intressant skillnad i utbildningssystemen och utbildningsformen då det verkligen var en tydlig skillnad i ansvaret hos studenten.
Utbildningsmässigt visade sig även en annan stor skillnad, att vi i Sverige, på KI, har enligt de yrkesverksamma danskarna ett väldigt vetenskapligt synsätt på sjuksköterskans yrke, medan danskarna och utbildningen på MUC har ett väldigt tydligt fokus på omvårdnad och etik. De vill att allt man skriver och allt man utför skall vara anknutet till en omvårdnadsteori, där Virginia Henderson står mycket i fokus. Den danska utbildningen fokuserar oerhört mycket på den pedagogiska delen av sjuksköterskans yrke, där man skall presentera fakta och data för patienten och där denne sedan själv får välja att ändra sin livsstil eller sitt levnadssätt utifrån det man presenterat.
Det är när man upptäcker och upplever sådana här skillnader som ett utbyte verkligen får mening, då det verkligen breddar ens referensramar och utvecklar ens sätt att tänka.